NoCandy Day : Selainpelin äänisuunnittelu ja toteutus
Korpela, Olli (2011)
Korpela, Olli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107135
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni esittää Flash-pohjaisen internetselainpelin NoCandy Day musiikin ja äänien suunnittelun ja toteutuksen. Työssäni luodaan katsaus videopeleihin ja erityisesti niiden ääniin eri näkökulmista, aina alkuajoista nykypäivään saakka. Lopuksi tarkastelen videopelien, erityisesti selain- ja mobiilipelien kaupallista potentiaalia.
Kyseessä on enimmäkseen elektronista musiikkia ja ääniefektejä sisältävä videopeli, jonka musiikit ja äänet olen säveltänyt ja tuottanut itse. Osallistuin myös pelin suunnitteluun ja äänien sovitukseen. Esittelen kaikki eri työvaiheet erikseen.
Työni onnistui erittäin hyvin, eikä monikaan pelaaja varmaan osaisi arvata äänisuunnittelijan olevan ensikertalainen. Käytin opinnäytetyössäni monipuolisesti ammattikorkeakoulussa oppimiani taitoja. Aloitin raportin kirjoittamisen ajoissa, eikä suurempaa kiirettä näin ehtinyt ilmetä. Opin prosessin aikana paljon uutta miksaamisesta, MIDI-tekniikasta, syntetisaattoreista ja videopelien äänimaailman hahmottamisesta.
Kyseessä on enimmäkseen elektronista musiikkia ja ääniefektejä sisältävä videopeli, jonka musiikit ja äänet olen säveltänyt ja tuottanut itse. Osallistuin myös pelin suunnitteluun ja äänien sovitukseen. Esittelen kaikki eri työvaiheet erikseen.
Työni onnistui erittäin hyvin, eikä monikaan pelaaja varmaan osaisi arvata äänisuunnittelijan olevan ensikertalainen. Käytin opinnäytetyössäni monipuolisesti ammattikorkeakoulussa oppimiani taitoja. Aloitin raportin kirjoittamisen ajoissa, eikä suurempaa kiirettä näin ehtinyt ilmetä. Opin prosessin aikana paljon uutta miksaamisesta, MIDI-tekniikasta, syntetisaattoreista ja videopelien äänimaailman hahmottamisesta.