Viron kohdemarkkinatekijät operaatiomuodon valinnassa : Case: Motoman Robotics Finland Oy
Kurka, Miika (2011)
Kurka, Miika
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107124
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Motoman Robotics Finland Oy, joka on robotiikka-alan erikoisosaaja. Motoman Robotics Finland Oy:llä on kansainvälistä toimintaa Virossa. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Viron kohdemarkkinoiden ulkoisia tekijöitä ja pohdittiin Motomanin mahdollisuuksia toimia eri operaatiomuodoilla kyseisillä markkinoilla.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli määrittää Viron kohdemarkkinatekijöistä ne, jotka olennaisesti liittyvät operaatiomuodon valintaan. Tähän tavoitteeseen pyrittiin eri alatavoitteiden kautta sekä näiden avustuksella. Työn ensimmäinen alatavoite oli kuvata kansainväliset operaatiomuodot keskittyen erityisesti niihin operaatiomuotoihin, jotka olivat työn toimeksiantajan kannalta oleellisia. Toinen alatavoite oli esitellä eri kohdemarkkinatekijöitä sekä tutkia näiden merkitystä operaatiomuotojen valintaan. Kolmas alatavoite oli esitellä Viroa markkina-alueena.
Alatavoitteet saavutettiin suorittamalla kirjoituspöytätutkimus, joka perustui jo olemassa olevaan tietomateriaaliin. Tutkimuksen päätavoitteen saavuttamiseksi suoritettiin kenttätutkimus. Tätä tutkimusta varten suoritettiin työn empiirisessä osassa teemahaastattelu. Työn päätavoitteeseen liittyvä ongelma ratkaistiin kvalitatiivisella tutkimuksella. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavat olivat Viron kaupan asiantuntijoita sekä suomalaisten yritysten edustajia, joilla oli kokemusta Viron markkinoista. Haastattelut suoritettiin henkilökohtaisesti.
Tutkimustuloksista selvisi, että operaatiomuotojen valintakriteereihin liittyvät monet eri tekijät ja olikin vaikeaa luoda mitään yleispätevää toimintamallia oikean muodon valitsemiseen. Motoman Robotics Finland Oy:n yritys- ja tuotetekijöitä pohtiessa ilmeni, että yritykselle oli useampia potentiaalisia toimintamahdollisuuksia. Kohdemarkkinoiden ulkoisia tekijöitä, jotka liittyivät operaatiomuodon valintaan, oli myös monia. Nämä eri ulkoiset tekijät saattoivat välillä toimia jopa ristiriitaisesti yrityksen operaatiomuodon valinnassa. Viron kohdemarkkinatekijöistä tutkimuksen perusteella vahvimpina nousivat esiin sen koko, hintatason merkitys kaupankäynnissä, Euroopan unionin ja euron merkitys, työvoiman hinta sekä asiakkaiden ostohalukkuus.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli määrittää Viron kohdemarkkinatekijöistä ne, jotka olennaisesti liittyvät operaatiomuodon valintaan. Tähän tavoitteeseen pyrittiin eri alatavoitteiden kautta sekä näiden avustuksella. Työn ensimmäinen alatavoite oli kuvata kansainväliset operaatiomuodot keskittyen erityisesti niihin operaatiomuotoihin, jotka olivat työn toimeksiantajan kannalta oleellisia. Toinen alatavoite oli esitellä eri kohdemarkkinatekijöitä sekä tutkia näiden merkitystä operaatiomuotojen valintaan. Kolmas alatavoite oli esitellä Viroa markkina-alueena.
Alatavoitteet saavutettiin suorittamalla kirjoituspöytätutkimus, joka perustui jo olemassa olevaan tietomateriaaliin. Tutkimuksen päätavoitteen saavuttamiseksi suoritettiin kenttätutkimus. Tätä tutkimusta varten suoritettiin työn empiirisessä osassa teemahaastattelu. Työn päätavoitteeseen liittyvä ongelma ratkaistiin kvalitatiivisella tutkimuksella. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavat olivat Viron kaupan asiantuntijoita sekä suomalaisten yritysten edustajia, joilla oli kokemusta Viron markkinoista. Haastattelut suoritettiin henkilökohtaisesti.
Tutkimustuloksista selvisi, että operaatiomuotojen valintakriteereihin liittyvät monet eri tekijät ja olikin vaikeaa luoda mitään yleispätevää toimintamallia oikean muodon valitsemiseen. Motoman Robotics Finland Oy:n yritys- ja tuotetekijöitä pohtiessa ilmeni, että yritykselle oli useampia potentiaalisia toimintamahdollisuuksia. Kohdemarkkinoiden ulkoisia tekijöitä, jotka liittyivät operaatiomuodon valintaan, oli myös monia. Nämä eri ulkoiset tekijät saattoivat välillä toimia jopa ristiriitaisesti yrityksen operaatiomuodon valinnassa. Viron kohdemarkkinatekijöistä tutkimuksen perusteella vahvimpina nousivat esiin sen koko, hintatason merkitys kaupankäynnissä, Euroopan unionin ja euron merkitys, työvoiman hinta sekä asiakkaiden ostohalukkuus.