Oppilasvalintaprosessi ympäristön suunnittelun ja rakentamisen koulutuohjelmassa : Tyrvään käsi- ja taidetellisuusoppilaitos
Luoto, Jaana; Hatakka, Anne; Suominen, Virve (2011)
Luoto, Jaana
Hatakka, Anne
Suominen, Virve
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107090
Tiivistelmä
Tämä kehittämishankeen tavoite on Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen ympäristön suunnittelun ja rakentamisen koulutusohjelman oppilasvalintaprosessin kehittäminen.
Kehittämishankeraportin rakenne on totutusta poikkeava. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen tulee kirjoittajien oma pohdintaosuus, jossa nostetaan esiin sen hetkisiä ajatuksia ja niiden reflektoiva näkökulma kulminoituu johtopäätöksissä.
Kädentaitojen oppiminen vaatii opiskelijalta ominaisuuksia, kuten sinnikkyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Kyky opitun asian soveltamiseen on opiskelumotivaation säilymisen kannalta merkittävää. Tässä työssä pyrimme selvittämään onko näitä ominaisuuksia mahdollista mitata tai tuoda muulla tavoin esiin jo oppilasvalintaprosessissa. Kerätyn aineiston pohjalta pyritään löytämään uusia käytäntöjä ja analyyttisempiä ja osuvampia arvioita opiskelijoiden sitoutumisesta opiskeluun sekä heidän opiskelumotivaatiostaan.
Käytettäväksi menetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, jotka purettiin litteroimalla. Tällä menetelmällä katsottiin saatavan aitoa materiaalia opettajien ajatuksista, eikä niitä ohjattu tiukalla kysymysasettelulla.
Teemahaastatteluissa ilmenneiden tuloksien pohjalta voidaan tehdä johtopäätöksiä, että käsitteenä hakijan sisäinen motivoituneisuus ja sitoutuminen nivoutuivat yhdeksi kokonaisuudeksi ja soveltuvuuskokeessa niiden arviointeja ei juurikaan eroteta toisistaan. Sitoutumista opiskeluun soveltuvuuskokeessa pyritään mittamaan opiskelu- ja työhistoriaa tutkimalla. Teemahaastateltavien mielestä hakijoiden soveltuvuutta kuvaa luovuus ja lahjakkuus sekä ongelmanratkaisukyky. Haastattelutilanteen vuorovaikutteisuus, koetaan kokonaisuudessaan sangen merkittäväksi, koska se antaa lyhyessä ajassa hyvän yleiskäsityksen hakijan persoonasta ja olemuksesta. Piirustustaitoa mittaavat tehtävät todetaan haastaviksi osalle suoraan peruskoulusta tulevista hakijoista ja myös aikuisopiskelija saattaa kokea tilanteen haastavaksi. Opettajien erityisasiantuntijuus tulee saada tehokkaaseen käyttöön.
Toivomme tästä kehittämishankkeesta olevan hyötyä myös muille alan oppilaitoksille heidän suorittaessaan oppilasvalintaprosessiaan.
Kehittämishankeraportin rakenne on totutusta poikkeava. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen tulee kirjoittajien oma pohdintaosuus, jossa nostetaan esiin sen hetkisiä ajatuksia ja niiden reflektoiva näkökulma kulminoituu johtopäätöksissä.
Kädentaitojen oppiminen vaatii opiskelijalta ominaisuuksia, kuten sinnikkyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Kyky opitun asian soveltamiseen on opiskelumotivaation säilymisen kannalta merkittävää. Tässä työssä pyrimme selvittämään onko näitä ominaisuuksia mahdollista mitata tai tuoda muulla tavoin esiin jo oppilasvalintaprosessissa. Kerätyn aineiston pohjalta pyritään löytämään uusia käytäntöjä ja analyyttisempiä ja osuvampia arvioita opiskelijoiden sitoutumisesta opiskeluun sekä heidän opiskelumotivaatiostaan.
Käytettäväksi menetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, jotka purettiin litteroimalla. Tällä menetelmällä katsottiin saatavan aitoa materiaalia opettajien ajatuksista, eikä niitä ohjattu tiukalla kysymysasettelulla.
Teemahaastatteluissa ilmenneiden tuloksien pohjalta voidaan tehdä johtopäätöksiä, että käsitteenä hakijan sisäinen motivoituneisuus ja sitoutuminen nivoutuivat yhdeksi kokonaisuudeksi ja soveltuvuuskokeessa niiden arviointeja ei juurikaan eroteta toisistaan. Sitoutumista opiskeluun soveltuvuuskokeessa pyritään mittamaan opiskelu- ja työhistoriaa tutkimalla. Teemahaastateltavien mielestä hakijoiden soveltuvuutta kuvaa luovuus ja lahjakkuus sekä ongelmanratkaisukyky. Haastattelutilanteen vuorovaikutteisuus, koetaan kokonaisuudessaan sangen merkittäväksi, koska se antaa lyhyessä ajassa hyvän yleiskäsityksen hakijan persoonasta ja olemuksesta. Piirustustaitoa mittaavat tehtävät todetaan haastaviksi osalle suoraan peruskoulusta tulevista hakijoista ja myös aikuisopiskelija saattaa kokea tilanteen haastavaksi. Opettajien erityisasiantuntijuus tulee saada tehokkaaseen käyttöön.
Toivomme tästä kehittämishankkeesta olevan hyötyä myös muille alan oppilaitoksille heidän suorittaessaan oppilasvalintaprosessiaan.