AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN KÄYTÄNNÖN TÖISSÄ SEKÄ TYÖSSÄOPPIMISPAIKOILLA
Happonen, Reijo (2011)
Happonen, Reijo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107066
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli oppimisympäristön parantaminen ammatillisen koulutuksen käytännön töissä työsaleissa, oppilaitoksen omilla työmailla sekä työssäoppimispaikoilla. Lisäksi tavoitteena oli kehittää oppilaitoksen ja työelämän yhteistyötä määrätietoiseen toimintaan. Kyselytutkimuksella oli tarkoitus löytää ja selvittää, miten koulutusta pitäisi valmistuneiden opiskelijoiden mielestä parantaa. Työn tilaajana toimi Talonrakennusteollisuus ry:n aluepäällikkö Veikko Matikainen.
Opinnäytetyö alkoi kyselylomakkeiden suunnittelulla ja valmistuneiden opiskelijoiden kartoittamisella. Kysely tehtiin huhti–kesäkuun aikana 2010, Savon ammatti- ja aikuisopiston Kuopion toimipisteestä vuonna 2003–2008 valmistuneille rakennusalan perustutkinnon suoritta¬neille opiskelijoille. Aineisto kerättiin internetin välityksellä, tutkimustulokset ja tiedot siirrettiin web¬ropol-tilastointiohjelmaan analysointia varten. Kysely-lomakkeita lähetettiin 193 kpl, kyselyyn vas¬tasi 92 kpl (n=92), joten vastausprosentiksi muodostui 47,7 %.
Tutkimuksen perusteella valmistuneiden opiskelijoiden lähtökohdat työelämään ja jatko-opintoihin ovat hyvät. Opiskelun aikaisella työssäoppimisjaksolla oli tärkeä merkitys koulutuksen kiinnostavuuteen, ammattitaitoon sekä työllistymiselle. Vastanneiden mielestä käytännön opetusta ja työssäop¬pimista pitäisi lisätä ja parantaa oppilaitoksessa sekä työssäoppimispaikoilla. Opiskelun pitäisi olla käytännönläheisempää, teoriaopiskelu tulisi kytkeä lähemmäksi käytännön harjoituksia sekä har¬joitustöiden tulisi olla tarkoituksenmukaisia. Tutkimuksen lopputulokseksi saatiin kehittämisehdo¬tuksia, miten oppimisympäristöä ja opetusta voidaan parantaa oppilaitoksessa ja työssäoppi¬mispaikoilla. Onnistunut koulutus vaatii, että se tukee paikallista yritystoimintaa ja nuoria koulu¬tetaan yhteistyössä yritysten kanssa. Tällä yhteistyöllä luodaan opiskelijalle laadukas ja monipuoli¬nen oppimisympäristö oppilaitoksessa kuin työssäoppimispaikoissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli oppimisympäristön parantaminen ammatillisen koulutuksen käytännön töissä työsaleissa, oppilaitoksen omilla työmailla sekä työssäoppimispaikoilla. Lisäksi tavoitteena oli kehittää oppilaitoksen ja työelämän yhteistyötä määrätietoiseen toimintaan. Kyselytutkimuksella oli tarkoitus löytää ja selvittää, miten koulutusta pitäisi valmistuneiden opiskelijoiden mielestä parantaa. Työn tilaajana toimi Talonrakennusteollisuus ry:n aluepäällikkö Veikko Matikainen.
Opinnäytetyö alkoi kyselylomakkeiden suunnittelulla ja valmistuneiden opiskelijoiden kartoittamisella. Kysely tehtiin huhti–kesäkuun aikana 2010, Savon ammatti- ja aikuisopiston Kuopion toimipisteestä vuonna 2003–2008 valmistuneille rakennusalan perustutkinnon suoritta¬neille opiskelijoille. Aineisto kerättiin internetin välityksellä, tutkimustulokset ja tiedot siirrettiin web¬ropol-tilastointiohjelmaan analysointia varten. Kysely-lomakkeita lähetettiin 193 kpl, kyselyyn vas¬tasi 92 kpl (n=92), joten vastausprosentiksi muodostui 47,7 %.
Tutkimuksen perusteella valmistuneiden opiskelijoiden lähtökohdat työelämään ja jatko-opintoihin ovat hyvät. Opiskelun aikaisella työssäoppimisjaksolla oli tärkeä merkitys koulutuksen kiinnostavuuteen, ammattitaitoon sekä työllistymiselle. Vastanneiden mielestä käytännön opetusta ja työssäop¬pimista pitäisi lisätä ja parantaa oppilaitoksessa sekä työssäoppimispaikoilla. Opiskelun pitäisi olla käytännönläheisempää, teoriaopiskelu tulisi kytkeä lähemmäksi käytännön harjoituksia sekä har¬joitustöiden tulisi olla tarkoituksenmukaisia. Tutkimuksen lopputulokseksi saatiin kehittämisehdo¬tuksia, miten oppimisympäristöä ja opetusta voidaan parantaa oppilaitoksessa ja työssäoppi¬mispaikoilla. Onnistunut koulutus vaatii, että se tukee paikallista yritystoimintaa ja nuoria koulu¬tetaan yhteistyössä yritysten kanssa. Tällä yhteistyöllä luodaan opiskelijalle laadukas ja monipuoli¬nen oppimisympäristö oppilaitoksessa kuin työssäoppimispaikoissa.