Maahanmuuttajien suomen kielen koulutus Pirkanmaalla: kurssitarjonnan kartoittaminen ja yhtenäistäminen
Teiss, Kristiina; Cenan-Niemi, Raluca (2011)
Teiss, Kristiina
Cenan-Niemi, Raluca
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096910
Tiivistelmä
Kehittämishankkeemme tavoitteena on aikuisten maahanmuuttajien suomen kielen opetuksen kartoittaminen Pirkanmaalla ja sen kehittäminen. Aihe on ajankohtainen, koska maahanmuutto lisääntyy Pirkanmaalla tasaiseen tahtiin, ja esimerkkejä toimivista ratkaisuista tarvitaan myös pienimilläkin paikkakunnilla. Maahanmuuttajakoulutuksen tehostaminen on nostettu myös uudessa kotoutumislaissa keskeiseksi kotoutumista edistäväksi välineeksi.
Tarkastelukulmana tässä työssä oli ohjauksellisten työkalujen suunnitteleminen ja kurssitarjonnan yhtenäistäminen. Lisäksi kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa materiaalia Alueellisen maahanmuuton kehittämishankkeen (Alman) suomen kielen opintoihin ohjautumisen osa-alueelle, jotta aikuisten maahanmuuttajien pääsy suomen kielen koulutukseen helpottuisi ja nopeutuisi. Hanke on toiminnallinen projekti.
Tavoitteen toteuttamiseksi tarkastimme aikuisten maahanmuuttajien suomen kielen koulutusta ohjaavia lakeja ja opetussuunnitelmaa. Kehittämishanketta varten kartoitimme kaikissa Pirkanmaan alueen kunnissa tarjolla olevan maahanmuuttajakoulutuksen lukuvuonna 2010-2011, keräsimme tiedot kursseista sekä kartoitimme myös muualla Suomessa käytössä olevat mallit. Kartoituksen pohjalta laadimme Pirkanmaan alueen maahanmuuttajaopetusta käsittelevän kurssitarjotintaulukon yleiseen käyttöön.
Laadimme kyselyn kielikouluttajille ja muille opintoihin ohjaaville henkilöille saadaksemme tietää, millaisia haasteita ohjauksessa on tällä hetkellä ja kartoittaaksemme suomen kursseille ohjautumista. Kyselyn vastasi 11 henkilöä, ja vastauksissa korostui kurssitietojen nopean saatavuuden tärkeys sekä se, että koulutustarjonta on riittämätöntä asiakkaiden tarpeisiin nähden. Kyselyn tuloksia on hyödynnetty kehittämishankkeemme kielikoulutuksen koordinoinnin kehittämisessä sekä Pirkanmaan suomen kielen kurssien taitotasojen yhtenäistämisessä.
Tarkastelimme myös Suomessa käytössä olevia suomen kielen taitotasoluokituksia. Näiden pohjalta laadimme ehdotuksen yhtenäisestä taitotasoluokituksesta Pirkanmaan kouluttajien käyttöön.
Kurssitarjottimen tekninen toteuttaminen kuuluu tämän kehittämishankkeen jatkotoimenpiteisiin. Siihen liittyen ehdotamme, että tarjotinta tultaisiin koordinoimaan kevyesti, ja koulutustietojen päivittäminen olisi oppilaitosten yhteyshenkilöiden vastuulla. Keräämämme kurssitiedot ja niiden tietojen ja taitotasojen yhtenäinen pohja on tarkoitettu tulevan sähköisen koulutustarjottimen pohjaksi. Koulutustarjotinta hallinnoidaan ja koordinoidaan ainakin alussa Alma-hankkeessa, ja fyysisesti se on suunniteltu osaksi valtakunnallista infofinland.fi –verkkopalvelua.
Kehittämishankkeemme suositusten pitäisi auttaa kansalais- ja työväenopistoja suunnittelemaan ja kehittämään kursseja taitotasoluokitusten mukaan.
Tarkastelukulmana tässä työssä oli ohjauksellisten työkalujen suunnitteleminen ja kurssitarjonnan yhtenäistäminen. Lisäksi kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa materiaalia Alueellisen maahanmuuton kehittämishankkeen (Alman) suomen kielen opintoihin ohjautumisen osa-alueelle, jotta aikuisten maahanmuuttajien pääsy suomen kielen koulutukseen helpottuisi ja nopeutuisi. Hanke on toiminnallinen projekti.
Tavoitteen toteuttamiseksi tarkastimme aikuisten maahanmuuttajien suomen kielen koulutusta ohjaavia lakeja ja opetussuunnitelmaa. Kehittämishanketta varten kartoitimme kaikissa Pirkanmaan alueen kunnissa tarjolla olevan maahanmuuttajakoulutuksen lukuvuonna 2010-2011, keräsimme tiedot kursseista sekä kartoitimme myös muualla Suomessa käytössä olevat mallit. Kartoituksen pohjalta laadimme Pirkanmaan alueen maahanmuuttajaopetusta käsittelevän kurssitarjotintaulukon yleiseen käyttöön.
Laadimme kyselyn kielikouluttajille ja muille opintoihin ohjaaville henkilöille saadaksemme tietää, millaisia haasteita ohjauksessa on tällä hetkellä ja kartoittaaksemme suomen kursseille ohjautumista. Kyselyn vastasi 11 henkilöä, ja vastauksissa korostui kurssitietojen nopean saatavuuden tärkeys sekä se, että koulutustarjonta on riittämätöntä asiakkaiden tarpeisiin nähden. Kyselyn tuloksia on hyödynnetty kehittämishankkeemme kielikoulutuksen koordinoinnin kehittämisessä sekä Pirkanmaan suomen kielen kurssien taitotasojen yhtenäistämisessä.
Tarkastelimme myös Suomessa käytössä olevia suomen kielen taitotasoluokituksia. Näiden pohjalta laadimme ehdotuksen yhtenäisestä taitotasoluokituksesta Pirkanmaan kouluttajien käyttöön.
Kurssitarjottimen tekninen toteuttaminen kuuluu tämän kehittämishankkeen jatkotoimenpiteisiin. Siihen liittyen ehdotamme, että tarjotinta tultaisiin koordinoimaan kevyesti, ja koulutustietojen päivittäminen olisi oppilaitosten yhteyshenkilöiden vastuulla. Keräämämme kurssitiedot ja niiden tietojen ja taitotasojen yhtenäinen pohja on tarkoitettu tulevan sähköisen koulutustarjottimen pohjaksi. Koulutustarjotinta hallinnoidaan ja koordinoidaan ainakin alussa Alma-hankkeessa, ja fyysisesti se on suunniteltu osaksi valtakunnallista infofinland.fi –verkkopalvelua.
Kehittämishankkeemme suositusten pitäisi auttaa kansalais- ja työväenopistoja suunnittelemaan ja kehittämään kursseja taitotasoluokitusten mukaan.