En litteraturstudie om pedagogiska åtgärder för att stöda utvecklingen av sociala färdigheter hos barn med autism
Lindgren, Camilla Maria (2011)
Lindgren, Camilla Maria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096903
Tiivistelmä
Det här examensarbetets syfte är att få reda på vad som uppfattas som stödåtgärder i utvecklingen av sociala färdigheter hos barn med autism. Samtidigt undersöks även hur inklusion beaktas i dessa metoder som socionomen kunde använda sig av för att stöda utvecklingen av sociala färdigheter hos barn med autism. Jag avgränsar arbetet till att omfatta barn med autismspektrum störningar och exkluderar andra former av autism, inklusive autism i samband med utvecklingsstörning. Mina frågeställningar var: Vad uppfattas som stöd i utvecklingen av sociala färdigheter hos barn med autism? och Hur beaktas inklusion i metoderna som socionomen använder för att främja utvecklingen av sociala färdigheter hos barn med autism? För att nå resultat har åtta vetenskapliga artiklar systematiskt bearbetats genom en innehållsanalys. Stödåtgärder som kommer upp i min undersökning är interventioner med sociala berättelser, interventioner med tyngd på kamratstöd, gruppinterventioner och intervention med hjälp av video. Resultaten i undersökningen visar att intervention med hjälp av video har minst effekt som stöd i utvecklingen av sociala färdigheter hos barn med autism. Resultaten av de andra interventionerna visar att de kan bidra till utveckling av sociala färdigheter hos barn med autism. Interventionerna beaktar inklusion i olika grader där inklusion beaktas mest i interventionerna med kamratstöd och minst i interventionen med video som stöd. Interventionerna har som gemensam faktor en strävan efter att ge barn med autism kunskaper för att utveckla sociala färdigheter. This thesis aims to find out what kind of support measures there is to help children with autism develop social skills. Inclusion is also examined in the interventions that the social carer could apply to help support the social skills development in children with autism. I have limited the research to include only children within the autism spectrum and excluded other forms of autism including autism in connection with a mental disability. The questions for my research were: What is perceived as support for children with autism in the development of their social skills? and How is inclusion considered in the interven-tions that the social carer could use to promote the development of social skills in children with autism? To achieve results in this literature review, eight articles have been reviewed and systematically processed by using a contents analysis. Interventions that occur in my research are Social Stories, Peer-Mediated interventions, group interventions and Point-Of-View Video Modelling. Results show that the Point-Of-View Video Modelling is least effective as support in developing social skills in children with autism. Results also show that the other interventions may contribute in the development of social skills in children with autism. The interventions vary in taking inclusion into account. Inclusion is most taken into account in the Peer-Mediated interventions and least in the Point-Of-View Video Modelling. A common factor for these interventions is that they all aim to give children with autism knowledge of how to develop social skills.