Laatu vanhustyössä : laatukäsikirjan laatiminen Nerolan palvelukeskukselle
Kyllönen, Eija-Tuulia (2011)
Kyllönen, Eija-Tuulia
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096854
Tiivistelmä
Yksi tärkeimmistä kilpailutekijöistä sosiaali- ja terveysalalla on palveluiden laatu. Menestyvän yrityksen on kyettävä osoittamaan tuottamiensa palveluiden laatu ja se, miten ne tuotetaan. Tämä voidaan tehdä laatukäsikirjan avulla.
Tämän työn tavoitteena oli laatia laatukäsikirja Nerolan palvelukeskukselle. Nerolan palvelukeskus on Kärkölän Järvelässä sijaitseva vanhusten palvelukeskus, joka tarjoaa vanhusten vuokra-asumista ja tehostettua palveluasumista.
Laatukäsikirjan laatimisen tavoitteena oli kuvata organisaatio ja kirjata sen toimintaperiaatteet. Laatukäsikirja laadittiin yhdessä henkilöstön kanssa. Laatukäsikirja toimii perehdytys- ja toimintaoppaana henkilöstölle. Laatukäsikirja toimii myös organisaation markkinointivälineenä.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta, raportista ja laatukäsikirjasta. Raportissa esitellään hanketta ohjaava teoria, toimintaympäristö ja työn tavoitteet sekä kuvaillaan hankeprosessi ja arvioidaan sitä. Laatukäsikirja on hankkeen tuotos. Tuotokseen liittyy keskeisesti liiteosio, joka sisältää varsinaiset toiminnan ohjeistukset.
Tuotos arvioitiin neljästä eri näkökulmasta. Arvioitsijoina toimivat henkilöstö, työnantaja, ulkopuolinen vanhustyöhön perehtynyt arvioitsija ja opinnäytetyön tekijä. Tuotos arvioitiin selkeäksi ja toimivaksi. Kehittämisajatukset liittyivät laatutyön syventämiseen ja tuotoksen päivityksestä huolehtimiseen.
Tuotos on keskittynyt asioihin, jotka ovat jo olemassa. Seuraavassa vaiheessa on mahdollista keskittyä kehittämään uutta. Yksi mahdollinen jatkohankeidea on työyhteisön itsearvioinnin kehittäminen.
Tämän työn tavoitteena oli laatia laatukäsikirja Nerolan palvelukeskukselle. Nerolan palvelukeskus on Kärkölän Järvelässä sijaitseva vanhusten palvelukeskus, joka tarjoaa vanhusten vuokra-asumista ja tehostettua palveluasumista.
Laatukäsikirjan laatimisen tavoitteena oli kuvata organisaatio ja kirjata sen toimintaperiaatteet. Laatukäsikirja laadittiin yhdessä henkilöstön kanssa. Laatukäsikirja toimii perehdytys- ja toimintaoppaana henkilöstölle. Laatukäsikirja toimii myös organisaation markkinointivälineenä.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta, raportista ja laatukäsikirjasta. Raportissa esitellään hanketta ohjaava teoria, toimintaympäristö ja työn tavoitteet sekä kuvaillaan hankeprosessi ja arvioidaan sitä. Laatukäsikirja on hankkeen tuotos. Tuotokseen liittyy keskeisesti liiteosio, joka sisältää varsinaiset toiminnan ohjeistukset.
Tuotos arvioitiin neljästä eri näkökulmasta. Arvioitsijoina toimivat henkilöstö, työnantaja, ulkopuolinen vanhustyöhön perehtynyt arvioitsija ja opinnäytetyön tekijä. Tuotos arvioitiin selkeäksi ja toimivaksi. Kehittämisajatukset liittyivät laatutyön syventämiseen ja tuotoksen päivityksestä huolehtimiseen.
Tuotos on keskittynyt asioihin, jotka ovat jo olemassa. Seuraavassa vaiheessa on mahdollista keskittyä kehittämään uutta. Yksi mahdollinen jatkohankeidea on työyhteisön itsearvioinnin kehittäminen.