Sosiaalinen media ja tietojenkäsittelyn perusopetus
Lukkarila, Jaakko (2011)
Lukkarila, Jaakko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096827
Tiivistelmä
Työn tarkoitus on tutkia sosiaalisen median haasteita ja mahdollisuuksia tietojenkäsittelyn opetuksessa Oulun seudun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikössä. Toimeksiantajana on Oulun seudun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikkö. Sosiaalisen median tämän hetkistä käyttöä ja opettajien kokemuksia ja toiveita sosiaalisen median käytön suhteen selvitettiin työn empiriana toimivan kyselyn avulla.
Työssä etsittiin vastausta seuraaviin kysymyksiin; miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää tietojenkäsittelyn opetuksessa, sekä mitä haasteita sosiaalisen median käyttöön liittyy. Sosiaalisen median opetuskäyttö on jaettu kahteen osa-alueeseen; opettamiseen sosiaalisen median sovelluksia hyödyntäen sekä sosiaalisen median opetukseen. Molemmat osa-alueet sisältävät monia haasteita, mutta myös mittavia mahdollisuuksia.
Sosiaalinen media on jo vakiinnuttanut asemaansa paitsi opiskelijoiden arkikäytössä myös opetuksen tukena. Sosiaalisen median tarjoamat uudet mahdollisuudet opettajien ja opiskelijoiden verkottumiselle, opetuksen eriyttämiselle, opiskelijoiden kollaboratiivisuudelle sekä opetuksen henkilökohtaistamiselle ovat merkittäviä mahdollisuuksia monipuolistaa opetusta, ja tuoda sitä ympäröivän yhteiskunnan tasolle.
Keskeisimpinä haasteina nähtiin tietoturva- ja tietosuoja-asiat sekä tekijänoikeuskysymykset. Myös laaja sosiaalisen median sovellusten kirjo ja niiden nopea muutostahti tekevät sosiaalisen median sovellusten hallinnasta haastavaa.
Työn tuloksena on laadittu ehdotus miten sosiaalisen median palveluita voitaisiin hyödyntää tietojenkäsittelyn opetuksessa Oulun seudun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikössä. Työssä olisi aineksia myös jatkotutkimuksiin, ja etenkin sosiaalisen median tekijänoikeuskysymykset ja käyttöehdot voisivat olla mielenkiintoisia jatkotutkimuskohteita.
Työssä etsittiin vastausta seuraaviin kysymyksiin; miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää tietojenkäsittelyn opetuksessa, sekä mitä haasteita sosiaalisen median käyttöön liittyy. Sosiaalisen median opetuskäyttö on jaettu kahteen osa-alueeseen; opettamiseen sosiaalisen median sovelluksia hyödyntäen sekä sosiaalisen median opetukseen. Molemmat osa-alueet sisältävät monia haasteita, mutta myös mittavia mahdollisuuksia.
Sosiaalinen media on jo vakiinnuttanut asemaansa paitsi opiskelijoiden arkikäytössä myös opetuksen tukena. Sosiaalisen median tarjoamat uudet mahdollisuudet opettajien ja opiskelijoiden verkottumiselle, opetuksen eriyttämiselle, opiskelijoiden kollaboratiivisuudelle sekä opetuksen henkilökohtaistamiselle ovat merkittäviä mahdollisuuksia monipuolistaa opetusta, ja tuoda sitä ympäröivän yhteiskunnan tasolle.
Keskeisimpinä haasteina nähtiin tietoturva- ja tietosuoja-asiat sekä tekijänoikeuskysymykset. Myös laaja sosiaalisen median sovellusten kirjo ja niiden nopea muutostahti tekevät sosiaalisen median sovellusten hallinnasta haastavaa.
Työn tuloksena on laadittu ehdotus miten sosiaalisen median palveluita voitaisiin hyödyntää tietojenkäsittelyn opetuksessa Oulun seudun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikössä. Työssä olisi aineksia myös jatkotutkimuksiin, ja etenkin sosiaalisen median tekijänoikeuskysymykset ja käyttöehdot voisivat olla mielenkiintoisia jatkotutkimuskohteita.