Auton lämmityskotelon ohjausjärjestelmien vertailu
Hast, Juha (2011)
Hast, Juha
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096807
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on auton lämmityskoteloiden ohjausjärjestelmien vertailu.
Työssä vertaillaan muutamaa järjestelmää. Työn tilaajalle on tarjottu uusia järjestelmiä ja niiden ominaisuuksia verrataan käytössä olevaan järjestelmään. Jos uusi järjestelmä tuo tarpeeksi säästöjä, voidaan hankintaa pitää perusteltuna.
Uudella järjestelmällä haetaan energiansäästöä. Työn tilaajan hallinnassa on useita paikoitusalueita, joissa on 2000 ajoneuvon lämmityspaikkaa. Jokaisella paikalla on oma lämmityskotelo. Kotelot ovat eri ikäisiä ja siksi niissä on erilaisia lämmitysajan ohjauslaitteita tai järjestelmiä. Jos ohjauslaitteet ovat viallisia tai lämmitysaikaa ohjaavaa järjestelmää ei ole ollenkaan, ajoneuvoa lämmitetään koko lämmityskoteloon kytkennän ajan. Ajoneuvon moottorin lämmittäminen kovallakaan pakkasella ei vaadi useiden tuntien yhtäjaksoista lämmittämistä.
Suomessa on tehty tutkimusta ajoneuvon moottorin esilämmitysajoista, joilla saavutetaan riittävä lämpötila, jotta moottorin hiilidioksidipäästöt ovat riittävän alhaiset moottorin käynnistyksessä. Moottorin käynnistyksen lämpötilaksi tavoitellaan kuuttakymmentä celsiusastetta. Riittävä esilämmitysaika on riippuvainen ulkolämpötilasta.
Moottorin esilämmittämisellä haetaan muitakin etuja kuin energiasäästö ja hiilidioksidipäästöjen vähentäminen. Öljyn viskositeetti alenee lämpötilan laskiessa. Kylmän moottorin käynnistys kuluttaa moottoria. Energiaa kuluttaa myös ajoneuvoon asennettava sisätilan lämmitin, mutta se parantaa kuljettajan mukavuutta.
Järjestelmien vertailu suoritetaan pääosin ominaisuuksia vertaamalla. Apuna käytetään olemassa olevaa materiaalia ja malleja. Lopputuloksena saadaan vertailun tulos energiankulutuksen ja laitteiden ominaisuuksien osalta. Tulosta voidaan käyttää apuna hankintapäätöstä tehtäessä. Työssä määritellään myös syöttökaapelin poikkipinta ja kaapelien suojaus pääkeskuksella ja koteloissa.
Asiasanat: järjestelmä, lämmitys, vertailu, alue, päästö.
Työssä vertaillaan muutamaa järjestelmää. Työn tilaajalle on tarjottu uusia järjestelmiä ja niiden ominaisuuksia verrataan käytössä olevaan järjestelmään. Jos uusi järjestelmä tuo tarpeeksi säästöjä, voidaan hankintaa pitää perusteltuna.
Uudella järjestelmällä haetaan energiansäästöä. Työn tilaajan hallinnassa on useita paikoitusalueita, joissa on 2000 ajoneuvon lämmityspaikkaa. Jokaisella paikalla on oma lämmityskotelo. Kotelot ovat eri ikäisiä ja siksi niissä on erilaisia lämmitysajan ohjauslaitteita tai järjestelmiä. Jos ohjauslaitteet ovat viallisia tai lämmitysaikaa ohjaavaa järjestelmää ei ole ollenkaan, ajoneuvoa lämmitetään koko lämmityskoteloon kytkennän ajan. Ajoneuvon moottorin lämmittäminen kovallakaan pakkasella ei vaadi useiden tuntien yhtäjaksoista lämmittämistä.
Suomessa on tehty tutkimusta ajoneuvon moottorin esilämmitysajoista, joilla saavutetaan riittävä lämpötila, jotta moottorin hiilidioksidipäästöt ovat riittävän alhaiset moottorin käynnistyksessä. Moottorin käynnistyksen lämpötilaksi tavoitellaan kuuttakymmentä celsiusastetta. Riittävä esilämmitysaika on riippuvainen ulkolämpötilasta.
Moottorin esilämmittämisellä haetaan muitakin etuja kuin energiasäästö ja hiilidioksidipäästöjen vähentäminen. Öljyn viskositeetti alenee lämpötilan laskiessa. Kylmän moottorin käynnistys kuluttaa moottoria. Energiaa kuluttaa myös ajoneuvoon asennettava sisätilan lämmitin, mutta se parantaa kuljettajan mukavuutta.
Järjestelmien vertailu suoritetaan pääosin ominaisuuksia vertaamalla. Apuna käytetään olemassa olevaa materiaalia ja malleja. Lopputuloksena saadaan vertailun tulos energiankulutuksen ja laitteiden ominaisuuksien osalta. Tulosta voidaan käyttää apuna hankintapäätöstä tehtäessä. Työssä määritellään myös syöttökaapelin poikkipinta ja kaapelien suojaus pääkeskuksella ja koteloissa.
Asiasanat: järjestelmä, lämmitys, vertailu, alue, päästö.