SEW-EURODRIVE Oy myyjän käsikirja
Honkanen, Mauri (2011)
Honkanen, Mauri
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096739
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty SEW-EURODRIVE Oy:lle osana laajempaa myynnin kehittämisprojektia. Työskentelen itse SEW-EURODRIVE Oy:n palveluksessa asiakasvastuullisena myyjänä Etelä-Suomen alueella, ja opinnäytetyö on tehty oman toimen ohella. Opinnäytetyö käsittelee henkilökohtaista myyntityötä ja siihen läheisesti liittyviä asioita, kuten yrityksen myyntistrategiaa ja myyntiprosessia. Työn aiheen valintaan vaikutti aiheen ajankohtaisuus itselleni toimenkuvani muuttuessa ja sitä kautta havaittu tarve myyntiprosessin kuvaamiselle.
Opinnäytetyö tehtiin SEW-EURODRIVE Oy:n myyjien ja myynninjohdon käyttöön. Työn tarkoituksena oli kuvata SEW:llä jo käytössä oleva myyntistrategia ja myyntiprosessi ja muodostaa sitä kautta myyjille yhtenäinen näkemys myyntityöstä, käytettävistä myyntitekniikoista sekä myyntitavoitteisiin pääsyyn edistävistä asioista.
Taustatieto materiaalin tekoa varten kerättiin markkinointiviestinnän kirjallisuudesta. Tämän lisäksi haastateltiin myynninjohtoa, jolta saatiin tiedot yrityksessä käytössä olevista strategioista ja prosesseista, sillä työn tarkoituksena ei ollut luoda uusia myyntistrategioita vaan tarkoituksena oli kuvata olemassa olevat, johdon luomat visiot ja strategiat.
SEW-EURODRIVE Oy:n myyjän käsikirja pitää sisällään kuvaukset
käytettävästä myyntistrategiasta ja myyntiprosessista sekä myyntitavoitteisiin pääsyyn helpottavista asioista. Sen on tarkoitus toimia myynninjohdon apuna myyntistrategian jalkauttamissa sekä auttaa myyjiä myynnin perusasioiden mieleen palauttamisessa.
Työn voidaan katsoa täyttävän nämä sille asetetut vaatimukset myyntistrategian ja myyntiprosessin kuvaamisesta, mutta siitä tuli tavoiteltua laajempi ja pidempi. Nähtäväksi jääkin otetaanko myyjän käsikirja käyttöön tässä työssä esitetyssä
laajuudessa vai muokataanko sitä vielä esim. karsimalla osia tai kirjoittamalla joitakin osioita uudestaan.
Opinnäytetyö tehtiin SEW-EURODRIVE Oy:n myyjien ja myynninjohdon käyttöön. Työn tarkoituksena oli kuvata SEW:llä jo käytössä oleva myyntistrategia ja myyntiprosessi ja muodostaa sitä kautta myyjille yhtenäinen näkemys myyntityöstä, käytettävistä myyntitekniikoista sekä myyntitavoitteisiin pääsyyn edistävistä asioista.
Taustatieto materiaalin tekoa varten kerättiin markkinointiviestinnän kirjallisuudesta. Tämän lisäksi haastateltiin myynninjohtoa, jolta saatiin tiedot yrityksessä käytössä olevista strategioista ja prosesseista, sillä työn tarkoituksena ei ollut luoda uusia myyntistrategioita vaan tarkoituksena oli kuvata olemassa olevat, johdon luomat visiot ja strategiat.
SEW-EURODRIVE Oy:n myyjän käsikirja pitää sisällään kuvaukset
käytettävästä myyntistrategiasta ja myyntiprosessista sekä myyntitavoitteisiin pääsyyn helpottavista asioista. Sen on tarkoitus toimia myynninjohdon apuna myyntistrategian jalkauttamissa sekä auttaa myyjiä myynnin perusasioiden mieleen palauttamisessa.
Työn voidaan katsoa täyttävän nämä sille asetetut vaatimukset myyntistrategian ja myyntiprosessin kuvaamisesta, mutta siitä tuli tavoiteltua laajempi ja pidempi. Nähtäväksi jääkin otetaanko myyjän käsikirja käyttöön tässä työssä esitetyssä
laajuudessa vai muokataanko sitä vielä esim. karsimalla osia tai kirjoittamalla joitakin osioita uudestaan.