Asiakashallinnan suunnittelu kiinteistönvälittäjille
Toivola, Elisa (2011)
Toivola, Elisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105086719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105086719
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda selkeä suunnitelma asiakashallintatoiminnolle, joka sisältyy kiinteistönvälitysalalle kehitteillä olevaan online-ohjelmistoon. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Turussa sijaitseva alan yritys Kiinteistöpointti Oy LKV, jolla on tärkeä rooli ohjelmiston kehittelyssä.
Tarkemmin sanottuna kyseessä on Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto ry:n jäsenyrityksiä palveleva ohjelmisto, joka sisältää kaikki alan edellyttämät perusominaisuudet. Ohjelmisto kattaa muun muassa kohteiden, ostotarjousten ja asiakastietojen hallinnan. Opinnäytetyössä tehty suunnitelma koskee ainoastaan asiakashallintaa koskevaa kokonaisuutta, joka sisältää asiakasrekisterin, hakutoiminnon sekä tietojen tulostamisen. Päätavoitteena on ollut suunnitella asiakasrekisteri siten, että sen avulla yksittäisen asiakkaan tarpeet tulisivat esille. Selkeä ja yhtenäinen tiedonsyöttö mahdollistaa eräänlaisen vahtitoiminnon, joka ilmoittaa potentiaalisen ostajan olemassaolosta kun ohjelmistoon syötetään uusi avoin kohde.
Perustan suunnitelmalle luovat tiedot kiinteistönvälitysalasta ja asiakashallinnasta suhteutettuna alaan, sekä ennen kaikkea toimeksiantajan tarpeisiin. Kiinteistönvälitysalaa käsittelevää kirjallisuutta on saatavilla runsaasti etenkin sen vuoksi, ettei alalle toistaiseksi ole varsinaista koulutusta.
Opinnäytetyön tuloksena on suunnitelma, jonka perusteella ohjelmiston asiakashallintaa koskeva osa voidaan toteuttaa. Suunnitelma toimii lähinnä pohjana, jota on selkeytensä vuoksi myös helppo kehittää eteenpäin tarpeiden mukaan. Vasta ohjelmointivaiheessa voidaan täysin nähdä mitä toimintoja ei voida toteuttaa, tai mitä suunnitelmaan voisi lisätä.
Tarkemmin sanottuna kyseessä on Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto ry:n jäsenyrityksiä palveleva ohjelmisto, joka sisältää kaikki alan edellyttämät perusominaisuudet. Ohjelmisto kattaa muun muassa kohteiden, ostotarjousten ja asiakastietojen hallinnan. Opinnäytetyössä tehty suunnitelma koskee ainoastaan asiakashallintaa koskevaa kokonaisuutta, joka sisältää asiakasrekisterin, hakutoiminnon sekä tietojen tulostamisen. Päätavoitteena on ollut suunnitella asiakasrekisteri siten, että sen avulla yksittäisen asiakkaan tarpeet tulisivat esille. Selkeä ja yhtenäinen tiedonsyöttö mahdollistaa eräänlaisen vahtitoiminnon, joka ilmoittaa potentiaalisen ostajan olemassaolosta kun ohjelmistoon syötetään uusi avoin kohde.
Perustan suunnitelmalle luovat tiedot kiinteistönvälitysalasta ja asiakashallinnasta suhteutettuna alaan, sekä ennen kaikkea toimeksiantajan tarpeisiin. Kiinteistönvälitysalaa käsittelevää kirjallisuutta on saatavilla runsaasti etenkin sen vuoksi, ettei alalle toistaiseksi ole varsinaista koulutusta.
Opinnäytetyön tuloksena on suunnitelma, jonka perusteella ohjelmiston asiakashallintaa koskeva osa voidaan toteuttaa. Suunnitelma toimii lähinnä pohjana, jota on selkeytensä vuoksi myös helppo kehittää eteenpäin tarpeiden mukaan. Vasta ohjelmointivaiheessa voidaan täysin nähdä mitä toimintoja ei voida toteuttaa, tai mitä suunnitelmaan voisi lisätä.