Laboratoriotyön raportointi oppimisen näkökulmasta
Pulkkinen, Mika; Juusola, Pekka; Tuunila, Markku (2011)
Pulkkinen, Mika
Juusola, Pekka
Tuunila, Markku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105086684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105086684
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke käsittelee ammattikorkeakoulun laboratoriotöiden raportointia sekä niihin liittyvää pedagogiikkaa. Laboratoriotyöt raportoidaan ammattikouluissa ja yliopistoissa kuten opinnäytetyöt, tieteellistä raportointitapaa käyttäen.
Kehittämishankkeessa selvitettiin millainen on kirjallisuuden kuvaama tieteellinen teksti ja perehdyttiin sen rakenteeseen, kirjoitustyyliin ja kirjoittamisprosessiin. Lisäksi tutustuttiin muutamien ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen
laboratoriotyöraporttien ohjeistuksiin.
Keskeisiä asioita laboratoriotyöraportissa selviteltiin monelta kannalta. Tähän kuuluuvat mm. raportin selkeys ja luettavuus sekä raportin osien merkitykset. Laboratoriotyön raportointia pohdittiin pedagogisesta näkökulmasta, laboratoriota oppimisympäristönä ja hyvän laboratoriotyön tavoitteita. Myös konstruktivistinen näkökulma oppimiseen on huomioitu, kuten myös tieteellisen ajattelun merkitys.
Kehittämihankkeen osana laadittiin Saimaan ammattikorkeakoulun Imatran tekniikan yksikköön laboratoriotöiden raportointiohjeistus. Ohjeistusta varten selvitettiin laboratoriotöiden opettajilta kyselylomakkeen avulla töiden raportointiin liittyviä asioita. Kyselyn tulokset ja sen yhteenveto on esitetty kehittämishankkeessa.
Laboratoriotöitä ja sen raportointia tehdessä opiskelija oppii mm. teorian ja käytännön yhdistämistä, tiedon rakentamista sekä tieteellisen ja kriittisen ajattelutavan.
Kehittämishankkeessa selvitettiin millainen on kirjallisuuden kuvaama tieteellinen teksti ja perehdyttiin sen rakenteeseen, kirjoitustyyliin ja kirjoittamisprosessiin. Lisäksi tutustuttiin muutamien ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen
laboratoriotyöraporttien ohjeistuksiin.
Keskeisiä asioita laboratoriotyöraportissa selviteltiin monelta kannalta. Tähän kuuluuvat mm. raportin selkeys ja luettavuus sekä raportin osien merkitykset. Laboratoriotyön raportointia pohdittiin pedagogisesta näkökulmasta, laboratoriota oppimisympäristönä ja hyvän laboratoriotyön tavoitteita. Myös konstruktivistinen näkökulma oppimiseen on huomioitu, kuten myös tieteellisen ajattelun merkitys.
Kehittämihankkeen osana laadittiin Saimaan ammattikorkeakoulun Imatran tekniikan yksikköön laboratoriotöiden raportointiohjeistus. Ohjeistusta varten selvitettiin laboratoriotöiden opettajilta kyselylomakkeen avulla töiden raportointiin liittyviä asioita. Kyselyn tulokset ja sen yhteenveto on esitetty kehittämishankkeessa.
Laboratoriotöitä ja sen raportointia tehdessä opiskelija oppii mm. teorian ja käytännön yhdistämistä, tiedon rakentamista sekä tieteellisen ja kriittisen ajattelutavan.