Johtamisen, työhyvinvoinnin ja tuloksellisuuden ristikkäisvaikutukset : Työterveyshuollon ja johdon rooli tulosta tuottavan henkilöstön taustalla
Lehikoinen, Marita; Ovaskainen, Seija (2011)
Lehikoinen, Marita
Ovaskainen, Seija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066649
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tarkastelimme työhyvinvoinnin, johtamisen ja tuloksellisuuden ristikkäisvaikutuksia. Voidaanko johdon ja asiantuntijoiden koulutuksella sekä työterveyshuollon aktiivisella ja systemaattisella toiminnalla vaikuttaa työhyvinvointiin ja tuloksellisuuteen? Haimme vastauksia kysymyksiin: ”Minkälainen merkitys esimiesten koulutuksella on työhyvinvoinnin ja tuloksellisuuden haasteissa onnistumiseen? Voidaanko koulutuksen keinoin tukea esimiehiä ja asiantuntijoita tulostavoitteiden saavuttamisessa ja miten ne tulisi huomioida koulutusohjelmassa? Miten työterveyshuolto voisi toimia paremmin organisaation kanssakulkijana ja tukea esimiestä johtamistehtävässä sekä työyhteisöä tuloksellisuustavoitteiden paineissa? Mitä tukea esimiehet ja asiantuntijat tarvitsevat onnistuakseen omassa johtamis- ja / tai asiantuntijatehtävässään tuottavuustavoitteiden paineissa?”.
Keräsimme aineiston HAUS kehittämiskeskus Oy:n johtamiskoulutettavina olevilta valtionhallinnon virkamiehiltä sekä viideltä työhyvinvointiin ja johtamiseen erikoistuneelta asiantuntijailta. Aineiston keräsimme lähettämällä sähköisen Webropol- kyselyn johtamiskoulutettaville koulutuksen alussa ja toisen samansisältöisen kyselyn koulutuksen lopussa. Koulutuksen aikana asiantuntijat vastasivat samoihin kysymyksiin sähköpostilla. Analysoimme kyselyt ja asiantuntijavastaukset erikseen sisällönanalyysia käyttäen ja lopuksi kaikkien kyselyjen yhdistävät kategoriat rinnakkain.
Tuloksien perusteella voidaan todeta, että koulutuksella on selkeä paikkansa esimiestyön onnistumisessa sekä tuottavuus- ja työhyvinvointitavoitteiden saavuttamisessa. Esimiehellä tulee olla oikeat välineet, tiedot ja keinot johtaa työyhteisöä tavoitteiden edellyttämällä tavalla. Koulutuksen suunnitteluun tarvitaan proaktiivista otetta haasteiden tunnistamiseksi. Työterveyshuollon roolin tulisi muuttua organisaation toimintaa ja työtä tukevaksi, strategiseksi kumppaniksi, joka mahdollistaa eri-ikäisten työntekijöiden työssä selviytymisen koko työuran ajan. Esimiesten ja työterveyshuollon rinnalla tarvitaan myös kaikkien osallistumista työhyvinvoinnin toteuttamiseen ja onnistumiseen työpaikoilla.
Keräsimme aineiston HAUS kehittämiskeskus Oy:n johtamiskoulutettavina olevilta valtionhallinnon virkamiehiltä sekä viideltä työhyvinvointiin ja johtamiseen erikoistuneelta asiantuntijailta. Aineiston keräsimme lähettämällä sähköisen Webropol- kyselyn johtamiskoulutettaville koulutuksen alussa ja toisen samansisältöisen kyselyn koulutuksen lopussa. Koulutuksen aikana asiantuntijat vastasivat samoihin kysymyksiin sähköpostilla. Analysoimme kyselyt ja asiantuntijavastaukset erikseen sisällönanalyysia käyttäen ja lopuksi kaikkien kyselyjen yhdistävät kategoriat rinnakkain.
Tuloksien perusteella voidaan todeta, että koulutuksella on selkeä paikkansa esimiestyön onnistumisessa sekä tuottavuus- ja työhyvinvointitavoitteiden saavuttamisessa. Esimiehellä tulee olla oikeat välineet, tiedot ja keinot johtaa työyhteisöä tavoitteiden edellyttämällä tavalla. Koulutuksen suunnitteluun tarvitaan proaktiivista otetta haasteiden tunnistamiseksi. Työterveyshuollon roolin tulisi muuttua organisaation toimintaa ja työtä tukevaksi, strategiseksi kumppaniksi, joka mahdollistaa eri-ikäisten työntekijöiden työssä selviytymisen koko työuran ajan. Esimiesten ja työterveyshuollon rinnalla tarvitaan myös kaikkien osallistumista työhyvinvoinnin toteuttamiseen ja onnistumiseen työpaikoilla.