"Aikuisia ei riitä joka kurviin?" Sosiaalis-emotionaalisten vaikeuksien ilmeneminen leikki-ikäisillä lapsilla Mikkelin kaupungin päiväkodeissa
Kärki, Minttu Marketta; Hiltunen, Janika Johanna (2011)
Kärki, Minttu Marketta
Hiltunen, Janika Johanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066544
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lastentarhanopettajien näkemyksiä sosiaalis-emotionaalisten vaikeuksien ilmenemisestä 3–5-vuotiailla lapsilla Mikkelin kaupungin päiväkodeissa. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka päiväkoti voi tukea lapsia, joilla on sosiaalis-emotionaalisia vaikeuksia, ja millaiseksi lastentarhanopettajat kokevat omat valmiutensa auttaa näitä lapsia. Tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella Mikkelin kaupungin päiväkodeissa 3–5-vuotiaiden lasten kanssa työskenteleviltä lastentarhanopettajilta. Vastauksia tuli yhteensä 13 yhdeksästä eri päiväkodista. Aineiston käsittelyssä käytettiin teemoittelua ja sisällönanalyysiä.
Tässä opinnäytetyössä nousi esiin, että sosiaalis-emotionaaliset vaikeudet ovat lisääntyneet ja ongelmat tunnistetaan aiempaa paremmin. Vaikeudet ilmenivät hyvin monella eri tavalla. Pojilla vaikeudet olivat yleisempiä ja ulospäin suuntautuvampia, kun taas tytöt oireilivat vähemmän ja oireilu ei ollut yhtä näkyvää. Päiväkodeissa oli monenlaisia keinoja auttaa lasta ja hänen perhettään ja huolen herätessä ne toimivat pääasiassa saman toimintamallin mukaan. Suurin osa lastentarhanopettajista koki koulutuksensa tarjoavan perusvalmiudet sosiaalis-emotionaalisten vaikeuksien tunnistamiseen ja niihin puuttumiseen, mutta lähes kaikki toivoivat silti lisäkoulutusta aiheeseen liittyen. Eniten osaamista vastaajat kokivat saaneensa käytännön kokemuksen kautta, mutta myös omien persoonallisuuden piirteiden ja henkilökohtaisten taitojen koettiin auttaneen lapsen kehityksen tukemisessa.
Aiheesta ei juuri löytynyt aiempaa vastaavanlaista tutkimustietoa, mikä tekee tästä opinnäytetyöstä jo itsessään hyödyllisen. Tämä opinnäytetyö auttaa ymmärtämään ilmiötä paremmin ja näkemään sosiaalis-emotionaaliset vaikeudet aikaisempaa monipuolisemmin ja selkeämmin. Se toimii myös hyvänä tietopakettina aiheesta. Lisäksi opinnäytetyötä voidaan hyödyntää esimerkiksi lastentarhanopettajien koulutuksen kehittämisessä.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella Mikkelin kaupungin päiväkodeissa 3–5-vuotiaiden lasten kanssa työskenteleviltä lastentarhanopettajilta. Vastauksia tuli yhteensä 13 yhdeksästä eri päiväkodista. Aineiston käsittelyssä käytettiin teemoittelua ja sisällönanalyysiä.
Tässä opinnäytetyössä nousi esiin, että sosiaalis-emotionaaliset vaikeudet ovat lisääntyneet ja ongelmat tunnistetaan aiempaa paremmin. Vaikeudet ilmenivät hyvin monella eri tavalla. Pojilla vaikeudet olivat yleisempiä ja ulospäin suuntautuvampia, kun taas tytöt oireilivat vähemmän ja oireilu ei ollut yhtä näkyvää. Päiväkodeissa oli monenlaisia keinoja auttaa lasta ja hänen perhettään ja huolen herätessä ne toimivat pääasiassa saman toimintamallin mukaan. Suurin osa lastentarhanopettajista koki koulutuksensa tarjoavan perusvalmiudet sosiaalis-emotionaalisten vaikeuksien tunnistamiseen ja niihin puuttumiseen, mutta lähes kaikki toivoivat silti lisäkoulutusta aiheeseen liittyen. Eniten osaamista vastaajat kokivat saaneensa käytännön kokemuksen kautta, mutta myös omien persoonallisuuden piirteiden ja henkilökohtaisten taitojen koettiin auttaneen lapsen kehityksen tukemisessa.
Aiheesta ei juuri löytynyt aiempaa vastaavanlaista tutkimustietoa, mikä tekee tästä opinnäytetyöstä jo itsessään hyödyllisen. Tämä opinnäytetyö auttaa ymmärtämään ilmiötä paremmin ja näkemään sosiaalis-emotionaaliset vaikeudet aikaisempaa monipuolisemmin ja selkeämmin. Se toimii myös hyvänä tietopakettina aiheesta. Lisäksi opinnäytetyötä voidaan hyödyntää esimerkiksi lastentarhanopettajien koulutuksen kehittämisessä.