Laadunhallintajärjestelmän rakentaminen ja käyttöönotto asiantuntijaorganisaatiossa
Finne, Mikko; Finell, Joni (2011)
Finne, Mikko
Finell, Joni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066481
Tiivistelmä
Tämän toimintakeskeisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laadunhallintajärjestelmän laatiminen ja käyttöönotto tilitoimistoon. Laadunhallintajärjestelmän viitekehykseksi valittiin ISO 9001:2008 –standardi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys yhdistettiin toiminnallisen osuuden kanssa. Teoriassa käsiteltiin laadun käsitettä lähinnä asiantuntijaorganisaation näkökulmasta, laadunhallintaa, prosessiajattelua ja ISO 9001 -standardia. Viitekehys rakennettiin laatukirjallisuuden ja ISO 9001 -standardin perusteella.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui varsinaisesta laadunhallintajärjestelmän suunnittelusta, rakentamisesta ja käyttöönottamisesta. Projekti koostui neljästä vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin projektin alustava suunnittelu ja suunnitelman esittäminen. Vaiheeseen kuului myös sovellettavan viitekehyksen valinta. Toisessa vaiheessa suunnitelma toteutettiin ja kohdeyrityksen prosessit tunnistettiin. Tämän jälkeen vuorossa oli prosessien kuvaaminen ja tarkempi määrittely. Samalla prosesseille asetettiin laadunhallintajärjestelmän edellyttämät mittarit. Kolmannessa vaiheessa järjestelmä rakennettiin tietoteknisesti, tiedostot linkitettiin ja koko järjestelmästä luotiin henkilöstön käyttöön toimiva järjestelmä. Laadunhallintajärjestelmä sisältää varsinaisesta järjestelmästä, menettelyohjeista, työohjeista, laatutallenteista sekä laatukäsikirjasta. Laadunhallintajärjestelmä rakennettiin noudattamaan ISO 9001:2008 -laatustandardia ja ottamaan huomioon Taloushallintoliiton Hyvän tilitoimistotavan.
Työn lopputuloksena muodostui ISO 9001:2008 –standardin vaatimukset täyttävä laatujärjestelmä, jossa on otettu huomioon yrityksen toimintaympäristön asettamat vaatimukset. Kohdeyrityksen omaksuttua laadunhallinnan periaatteet, tulee laadunhallintajärjestelmää kehittää jatkuvasti. Jatkotoimenpide-ehdotuksina ehdotettiin kohdeyritykselle valmistautumista laadunhallintajärjestelmän sertifiointia varten.
Laadunhallintajärjestelmäprojekti onnistui hyvin ja täytti sille asetetut tavoitteet. Tärkeimpänä onnistumisen mittarina voitiin pitää järjestelmän hyödynnettävyyttä kohdeyrityksen jokapäiväisessä toiminnassa. Järjestelmä toimii nimensä mukaisesti laadunhallinnan työvälineenä.
Asiasanat: laatu, laatujohtaminen, laadunhallintajärjestelmä, prosessit, tilitoimisto, ISO 9001:2008, sertifiointi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys yhdistettiin toiminnallisen osuuden kanssa. Teoriassa käsiteltiin laadun käsitettä lähinnä asiantuntijaorganisaation näkökulmasta, laadunhallintaa, prosessiajattelua ja ISO 9001 -standardia. Viitekehys rakennettiin laatukirjallisuuden ja ISO 9001 -standardin perusteella.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui varsinaisesta laadunhallintajärjestelmän suunnittelusta, rakentamisesta ja käyttöönottamisesta. Projekti koostui neljästä vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin projektin alustava suunnittelu ja suunnitelman esittäminen. Vaiheeseen kuului myös sovellettavan viitekehyksen valinta. Toisessa vaiheessa suunnitelma toteutettiin ja kohdeyrityksen prosessit tunnistettiin. Tämän jälkeen vuorossa oli prosessien kuvaaminen ja tarkempi määrittely. Samalla prosesseille asetettiin laadunhallintajärjestelmän edellyttämät mittarit. Kolmannessa vaiheessa järjestelmä rakennettiin tietoteknisesti, tiedostot linkitettiin ja koko järjestelmästä luotiin henkilöstön käyttöön toimiva järjestelmä. Laadunhallintajärjestelmä sisältää varsinaisesta järjestelmästä, menettelyohjeista, työohjeista, laatutallenteista sekä laatukäsikirjasta. Laadunhallintajärjestelmä rakennettiin noudattamaan ISO 9001:2008 -laatustandardia ja ottamaan huomioon Taloushallintoliiton Hyvän tilitoimistotavan.
Työn lopputuloksena muodostui ISO 9001:2008 –standardin vaatimukset täyttävä laatujärjestelmä, jossa on otettu huomioon yrityksen toimintaympäristön asettamat vaatimukset. Kohdeyrityksen omaksuttua laadunhallinnan periaatteet, tulee laadunhallintajärjestelmää kehittää jatkuvasti. Jatkotoimenpide-ehdotuksina ehdotettiin kohdeyritykselle valmistautumista laadunhallintajärjestelmän sertifiointia varten.
Laadunhallintajärjestelmäprojekti onnistui hyvin ja täytti sille asetetut tavoitteet. Tärkeimpänä onnistumisen mittarina voitiin pitää järjestelmän hyödynnettävyyttä kohdeyrityksen jokapäiväisessä toiminnassa. Järjestelmä toimii nimensä mukaisesti laadunhallinnan työvälineenä.
Asiasanat: laatu, laatujohtaminen, laadunhallintajärjestelmä, prosessit, tilitoimisto, ISO 9001:2008, sertifiointi.