4PL-mallin tunnettuus : case: Kuehne+Nagel Lead Logistics Solutions
Piiroinen, René (2011)
Piiroinen, René
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066480
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee 4PL-mallin sekä case-yritys Kuehne+Nagel Lead Logistics Solutionsin tunnettuutta Hämeessä toimivien yritysten keskuudessa.
Tutkimuksen teoriaosuus on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäisessä käydään läpi logistiikan ulkoistamisen tasot, toimittajamarkkinaymmärrys sekä toimittajan etsimiseen ja valintaan vaikuttavia kriteereitä. Neljännen osapuolen logistiikka = 4PL käsittää koko logistisen arvoketjun hallinnan. Teorian toinen osa käsittelee mielikuvan ja tunnettuuden muodostumista sekä niiden merkitystä uudenlaista toimintamallia markkinoitaessa. Mielikuvan muodostumisen yhteydessä käydään myös läpi imago, profiili ja maine sekä se, kuinka ne vaikuttavat tunnettuuteen. Mielikuvan muodostuminen alkaa informaatiosta, joka tarkoittaa ensimmäisellä tasolla tietoisuutta ja toisella tasolla yrityksen tuntemista. Myöhemmin siihen liittyvät asenteet. Tiedon määrän lisääntyessä ja omien kokemusten myötä mielikuvan kehitys nousee käyttäytymisen tasolle.
Empiriaosan tarkoituksena on selvittää Kuehne+Nagel Lead Logistics Solutionsin tarjoamaa 4PL-mallin tunnettuutta hämäläisten yritysten keskuudessa sekä Kuehne+Nagelin Lead Logistics Solutions yksikön ja Oy Kuehne+Nagel Ltd:n tunnet-tuutta. Tutkimuksen empiriaosuudessa vertaillaan Kuehne+Nagel Lead Logistics Solutionsin ja emoyhtiö Oy Kuehne+Nagel Ltd:n tunnettuutta toisiinsa. Empiriaosuudessa selvitetään myös, kuinka paljon hämäläiset yritykset ovat ulkoistaneet logistiikkatoimintojaan ja mitkä ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat ulkoistamiseen sekä ne esteet, jotka vaikeuttavat ulkoistamispäätöksen tekemistä. Tunnettuuskysely on toteutettu verkkokyselynä käyttäen apuna Webropol-ohjelmistoa.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että hämäläisissä yrityksissä ei tunneta 4PL-mallia kovinkaan hyvin. Kuehne+Nagel Lead Logistics Solutionsin tunnettuus on tutkimuksen perusteella Hämeen alueella hyvin vähäistä. Myynti- ja markkinointitoimenpiteissä on huomioon otettavaa toimintamallin heikko tunnettuus sekä hämäläisten yritysten tiedonhankintakanavat.
Tutkimuksen teoriaosuus on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäisessä käydään läpi logistiikan ulkoistamisen tasot, toimittajamarkkinaymmärrys sekä toimittajan etsimiseen ja valintaan vaikuttavia kriteereitä. Neljännen osapuolen logistiikka = 4PL käsittää koko logistisen arvoketjun hallinnan. Teorian toinen osa käsittelee mielikuvan ja tunnettuuden muodostumista sekä niiden merkitystä uudenlaista toimintamallia markkinoitaessa. Mielikuvan muodostumisen yhteydessä käydään myös läpi imago, profiili ja maine sekä se, kuinka ne vaikuttavat tunnettuuteen. Mielikuvan muodostuminen alkaa informaatiosta, joka tarkoittaa ensimmäisellä tasolla tietoisuutta ja toisella tasolla yrityksen tuntemista. Myöhemmin siihen liittyvät asenteet. Tiedon määrän lisääntyessä ja omien kokemusten myötä mielikuvan kehitys nousee käyttäytymisen tasolle.
Empiriaosan tarkoituksena on selvittää Kuehne+Nagel Lead Logistics Solutionsin tarjoamaa 4PL-mallin tunnettuutta hämäläisten yritysten keskuudessa sekä Kuehne+Nagelin Lead Logistics Solutions yksikön ja Oy Kuehne+Nagel Ltd:n tunnet-tuutta. Tutkimuksen empiriaosuudessa vertaillaan Kuehne+Nagel Lead Logistics Solutionsin ja emoyhtiö Oy Kuehne+Nagel Ltd:n tunnettuutta toisiinsa. Empiriaosuudessa selvitetään myös, kuinka paljon hämäläiset yritykset ovat ulkoistaneet logistiikkatoimintojaan ja mitkä ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat ulkoistamiseen sekä ne esteet, jotka vaikeuttavat ulkoistamispäätöksen tekemistä. Tunnettuuskysely on toteutettu verkkokyselynä käyttäen apuna Webropol-ohjelmistoa.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että hämäläisissä yrityksissä ei tunneta 4PL-mallia kovinkaan hyvin. Kuehne+Nagel Lead Logistics Solutionsin tunnettuus on tutkimuksen perusteella Hämeen alueella hyvin vähäistä. Myynti- ja markkinointitoimenpiteissä on huomioon otettavaa toimintamallin heikko tunnettuus sekä hämäläisten yritysten tiedonhankintakanavat.