Study of customer motivation in large projects to purchase power supplies from an E-shop : case of Elcon Solutions Oy
Pottila, Marianne (2011)
Pottila, Marianne
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066409
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia yritysten kiinnostusta ostaa tuotteita sähköisesti internetissä, kun kyseessä on teollisuuden sähkökomponentit. Tutkimuksessa on keskitytty sähköiseen kaupankäyntiin, yritysmarkkinointiin ja yritysten ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksessa on keskitytty Elcon Solutions Oy:öön, joka välittää Suomeen erilaisia sähkökomponentteja pääosin Aasiasta ja Euroopasta. Tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa yrityksen tämän hetkinen markkinatilanne, kilpailijoiden Internet-kaupan laajuus ja asiakkaiden halukkuus ostaa tuotteita sähköisesti.
Työssä on tutkittu ensin yrityksen ostokäyttäytymistä, yritysmarkkinatilannetta sekä Internetin kehitystä tämän päivän merkittäväksi markkinapaikaksi. Lisäksi on tutkittu eri vaiheita, joita yritys käy läpi ostamistilanteessa punnitessaan sähköisiä ostamismahdollisuuksia. Yrityksen ostotoiminta käsittää yleensä aktiivista kanssakäymistä myyjän kanssa ja pitkäkestoista yhteistyötä yritysten välillä. Yritysmarkkinat ovat yleisesti hintakilpailuherkkiä ja kilpailu asiakkaista on kovaa. Ostajat ovat usein tietoisempia tarpeistaan kuin kuluttajamarkkinoilla, ja ostomäärät ovat isompia kuin kuluttajakaupankäynnissä. Oikeanlaisten tuotteiden löytämiseen käytetään enemmän aikaa ja yritysten kanssa yritetään luoda pitkiä ostosuhteita. Koska kilpailu asiakkaista on kovaa, yrityksen on erotuttava joukosta. Internet voi olla yritykselle helppo, positiivinen mahdollisuus tai vastaavasti aikaasyövä, turha valinta. Internetistä ostaminen tulee koko ajan suositummaksi ja kotisivut ovat modernin yrityksen vähimmäisvaatimus. Yhä enemmän aikaa ja rahaa käytetään yrityksen kotisivujen ylläpitoon, hakusanojen toimivuuteen ja tiedon löytämisen helppouteen. Jotta yritys pystyy hyötymään nettikaupasta, on ensin tutkittava asiakkaiden ostokiinnostusta ja yrityksen mahdollisuutta sen perustamiseen.
Tutkimuskohteena olevan yrityksen johto on ilmaissut kiinnostuksen perustaa sähköinen kaupankäyntikanava, jonka avulla asiakkaat voivat ostaa komponentteja vaivatta. Taustalla on halu erottua positiivisesti kyseisillä yritysmarkkinoilla. Tutkimus vastaa kohdeyrityksen kysymykseen keskittyen idean kannattavuuteen kyseisellä markkinasektorilla.
Työssä on tutkittu ensin yrityksen ostokäyttäytymistä, yritysmarkkinatilannetta sekä Internetin kehitystä tämän päivän merkittäväksi markkinapaikaksi. Lisäksi on tutkittu eri vaiheita, joita yritys käy läpi ostamistilanteessa punnitessaan sähköisiä ostamismahdollisuuksia. Yrityksen ostotoiminta käsittää yleensä aktiivista kanssakäymistä myyjän kanssa ja pitkäkestoista yhteistyötä yritysten välillä. Yritysmarkkinat ovat yleisesti hintakilpailuherkkiä ja kilpailu asiakkaista on kovaa. Ostajat ovat usein tietoisempia tarpeistaan kuin kuluttajamarkkinoilla, ja ostomäärät ovat isompia kuin kuluttajakaupankäynnissä. Oikeanlaisten tuotteiden löytämiseen käytetään enemmän aikaa ja yritysten kanssa yritetään luoda pitkiä ostosuhteita. Koska kilpailu asiakkaista on kovaa, yrityksen on erotuttava joukosta. Internet voi olla yritykselle helppo, positiivinen mahdollisuus tai vastaavasti aikaasyövä, turha valinta. Internetistä ostaminen tulee koko ajan suositummaksi ja kotisivut ovat modernin yrityksen vähimmäisvaatimus. Yhä enemmän aikaa ja rahaa käytetään yrityksen kotisivujen ylläpitoon, hakusanojen toimivuuteen ja tiedon löytämisen helppouteen. Jotta yritys pystyy hyötymään nettikaupasta, on ensin tutkittava asiakkaiden ostokiinnostusta ja yrityksen mahdollisuutta sen perustamiseen.
Tutkimuskohteena olevan yrityksen johto on ilmaissut kiinnostuksen perustaa sähköinen kaupankäyntikanava, jonka avulla asiakkaat voivat ostaa komponentteja vaivatta. Taustalla on halu erottua positiivisesti kyseisillä yritysmarkkinoilla. Tutkimus vastaa kohdeyrityksen kysymykseen keskittyen idean kannattavuuteen kyseisellä markkinasektorilla.