Assessing Intranet Services : A Usability analysis of employee portal in HAMK Valkeakoski
Ylimys, Johanna (2011)
Ylimys, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056394
Tiivistelmä
Portaali on internetpalvelu yritysten työntekijöille. Sen kautta jaetaan tietoa tasavertaisesti kaikille työntekijöille ja mahdollisesti kannustaa heitä keskinäiseen kanssakäymiseen tai se saattaa helpottaa heidän päivittäisiä työtehtäviään. Työ antaa käsityksen HAMK Valkeakosken työntekijöiden portaalista. Toimeksiantajayritys HAMK:in Valkeakosken yksikkö on huomion keskipisteenä työssä.
Opinnäytetyön tavoitteina oli, määritellä käyttäjäystävällisen portaalin eri ominaisuudet (1), arvioida työntekijöiden tarpeet portaalin suhteen (2), ja luoda kehityssuunnitelma HAMK Valkeakoskea varten (3). Työ käsittelee asiaa käyttäjän näkökulmasta ja pyrkii parantamaan käyttäjien kokemuksia portaalista.
Teoreettisen ymmärryksen saamiseksi tutkittiin kirjallisuutta, osa suomalaisilta alan asiantuntijoilta kuten Anja Alasillalta, ja eri asiantuntijoilta käyttäjäystävällisen portaalin alalta.
Tietoa kerättiin haastatteluilla ja kyselyllä. Kysely suoritettiin, jotta HAMK Valkeakosken työntekijöiden tarpeet saataisiin selville. Se toteutettiin Internetin välityksellä, virtuaalikaavakkeella. Kaikki vastaajat olivat HAMKin Valkeakosken yksiköstä, mistä johtuen kysely oli ennemmin kvalitatiivinen kuin kvantitatiivinen, sillä vastaajien määrä oli niukka.
Tällä hetkellä portaalin käytettävyys on keskitasoa ja vaatii parannuksia. Parannukset sisältävät koulutusta, tavoitteiden määrittämistä johdon ja työntekijöiden välillä, sekä portaalin toimintojen lisäämistä ja kehittämistä.
Opinnäytetyön tavoitteina oli, määritellä käyttäjäystävällisen portaalin eri ominaisuudet (1), arvioida työntekijöiden tarpeet portaalin suhteen (2), ja luoda kehityssuunnitelma HAMK Valkeakoskea varten (3). Työ käsittelee asiaa käyttäjän näkökulmasta ja pyrkii parantamaan käyttäjien kokemuksia portaalista.
Teoreettisen ymmärryksen saamiseksi tutkittiin kirjallisuutta, osa suomalaisilta alan asiantuntijoilta kuten Anja Alasillalta, ja eri asiantuntijoilta käyttäjäystävällisen portaalin alalta.
Tietoa kerättiin haastatteluilla ja kyselyllä. Kysely suoritettiin, jotta HAMK Valkeakosken työntekijöiden tarpeet saataisiin selville. Se toteutettiin Internetin välityksellä, virtuaalikaavakkeella. Kaikki vastaajat olivat HAMKin Valkeakosken yksiköstä, mistä johtuen kysely oli ennemmin kvalitatiivinen kuin kvantitatiivinen, sillä vastaajien määrä oli niukka.
Tällä hetkellä portaalin käytettävyys on keskitasoa ja vaatii parannuksia. Parannukset sisältävät koulutusta, tavoitteiden määrittämistä johdon ja työntekijöiden välillä, sekä portaalin toimintojen lisäämistä ja kehittämistä.