Seuraajasta soveltajaksi : Sosiaalinen media opetusympäristönä
Castaneda, Luis (2011)
Castaneda, Luis
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056382
Tiivistelmä
Viimeisen vuosikymmenen aikana Internetin käytössä on tapahtunut selkeä murros: siinä on astuttu uuteen sosiaalisempaan ja osallistavampaan vaiheeseen. Verratessamme sosiaalista mediaa meille entisestään tuttuihin medioihin, huomaamme, että tutut mediat tarjoavat meille yksisuuntaisen informaation annon. Sosiaalinen media eroaakin näistä tarjoamalla interaktiivisen alustan, jonka sisältöön me voimme vaikuttaa. Sosiaalinen media tarjoaa samalla mahdollisuuden käyttää monia medioita yhdessä viestin ymmärtämisen helpottamiseksi.
Opinnäytetyöni idea syntyi Masalan lukion tarpeesta saada konkreettisempi kosketus sosiaaliseen mediaan, ja erityisesti sen käyttöön opetustarkoituksessa. Lukio näki sosiaalisen median tulevaisuuden opetusmuotona, halusi kuulla sen erilaisista mahdollisuuksista opetustarkoituksessa enemmän, ja saada siihen konkreettisemman kosketuksen.
Tämä työ on luonteeltaan toiminnallinen opinnäyte, johon kuuluu kaksi konkreettisesti syntynyttä tuotetta tämän kirjallisen opinnäytteen lisäksi. Ensimmäinen tämän projektin myötä syntynyt tuote on sosiaalisen verkkoyhteisön luominen ja käyttöönotto opetustarkoituksessa Masalan lukiolle. Toinen tuote on kirjallinen perehdytyspaketti opettajille sosiaalisista medioista ja niiden mahdollisuuksista opetustarkoituksissa. Sosiaalisen median käyttöönottoprosessia kuvataan tarkemmin tässä työssä, ja perehdytyspaketti on tämän työn liitteenä.
Sosiaalisen median palvelun käyttöönottoa mietittäessä ajatus kehkeytyi melko nopeasti Ning-palvelun käyttöönoton suuntaan. Syynä tähän oli se, että Ning on huomattavan joustava palvelu, jota voisi monipuolisesti muokata vastaamaan Masalan lukion työryhmän toiveita. Ning-palvelimeen luotiin siis Masalan lukion suljettu yhteisö, johon kutsuttiin käyttäjiksi pieni testiryhmä lukion oppilaita ja opettajia. Yhteisö nimettiin työryhmän ajatustyön pohjalta ”Taitava”:ksi. Taitavan käyttö on tarkoitus laajentaa pian testiryhmän käytöstä yleiseen käyttöön, ja sen kehitystyö tulee vielä tästäkin jatkumaan. Toistaiseksi verkkoyhteisöön on luotu mahdollisuus opiskelijoille ja opettajille kirjoittaa blogia, osallistua koulua koskeviin foorumikeskusteluihin ja tutustua sosiaalisten medioiden yleisiin toimintaperiaatteisiin.
Sosiaalisten medioiden hyödyntäminen koulujen opetuskäytössä tuntuu olevan vielä toistaiseksi melko pitkälti lasten kengissä, mutta lienee vain ajan kysymys, milloin sosiaalisen median lähes rajattomia mahdollisuuksia aletaan soveltaa koulumaailmassa enemmänkin.
Opinnäytetyöni idea syntyi Masalan lukion tarpeesta saada konkreettisempi kosketus sosiaaliseen mediaan, ja erityisesti sen käyttöön opetustarkoituksessa. Lukio näki sosiaalisen median tulevaisuuden opetusmuotona, halusi kuulla sen erilaisista mahdollisuuksista opetustarkoituksessa enemmän, ja saada siihen konkreettisemman kosketuksen.
Tämä työ on luonteeltaan toiminnallinen opinnäyte, johon kuuluu kaksi konkreettisesti syntynyttä tuotetta tämän kirjallisen opinnäytteen lisäksi. Ensimmäinen tämän projektin myötä syntynyt tuote on sosiaalisen verkkoyhteisön luominen ja käyttöönotto opetustarkoituksessa Masalan lukiolle. Toinen tuote on kirjallinen perehdytyspaketti opettajille sosiaalisista medioista ja niiden mahdollisuuksista opetustarkoituksissa. Sosiaalisen median käyttöönottoprosessia kuvataan tarkemmin tässä työssä, ja perehdytyspaketti on tämän työn liitteenä.
Sosiaalisen median palvelun käyttöönottoa mietittäessä ajatus kehkeytyi melko nopeasti Ning-palvelun käyttöönoton suuntaan. Syynä tähän oli se, että Ning on huomattavan joustava palvelu, jota voisi monipuolisesti muokata vastaamaan Masalan lukion työryhmän toiveita. Ning-palvelimeen luotiin siis Masalan lukion suljettu yhteisö, johon kutsuttiin käyttäjiksi pieni testiryhmä lukion oppilaita ja opettajia. Yhteisö nimettiin työryhmän ajatustyön pohjalta ”Taitava”:ksi. Taitavan käyttö on tarkoitus laajentaa pian testiryhmän käytöstä yleiseen käyttöön, ja sen kehitystyö tulee vielä tästäkin jatkumaan. Toistaiseksi verkkoyhteisöön on luotu mahdollisuus opiskelijoille ja opettajille kirjoittaa blogia, osallistua koulua koskeviin foorumikeskusteluihin ja tutustua sosiaalisten medioiden yleisiin toimintaperiaatteisiin.
Sosiaalisten medioiden hyödyntäminen koulujen opetuskäytössä tuntuu olevan vielä toistaiseksi melko pitkälti lasten kengissä, mutta lienee vain ajan kysymys, milloin sosiaalisen median lähes rajattomia mahdollisuuksia aletaan soveltaa koulumaailmassa enemmänkin.