Ympäristöviestinnän tärkeys yritysasiakkaille
Sorvo, Lotta (2011)
Sorvo, Lotta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056339
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää ympäristöviestinnän merkitystä yritysasiakkaille. Opinnäytetyössä on kuvattu ympäristöviestinnän peruspilareita. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee ympäristöviestintää, viestintäprosesseja, sanomaa ja kanavaratkaisuja. Lisäksi viestinnän laatua tarkastellaan asiakkaiden odotusten ja kokemusten kautta. Teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty lähteinä viestintää käsittelevää kirjallisuutta, artikkeleita sekä sähköisiä dokumentteja. Opinnäytetyössä käsitellään myös kvantitatiivisen kyselytutkimuksen suunnittelua ja toteutusta.
Yritys X:n yritysasiakkaiden ympäristöviestintäodotuksia ja tarpeita selvitettiin asiakkaille tehdyn kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2011. Perusjoukkona oli kaikki Yritys X:n 157 suomalaista yritysasiakasta. Kyselyyn vastaajia oli 43 henkilöä ja näin ollen vastausprosentiksi saatiin 27 %. Tutkimus toteutettiin www-kyselytutkimuksella lähettämällä asiakkaille sähköpostitse linkki kyselylomakkeeseen. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmaa apuna käyttäen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ympäristöviestintä on tärkeää Yritys X:n yritysasiakkaille. Tutkimustuloksista nähdään, että toimittajayrityksen verkkosivut ja kasvokkainviestintä ovat parhaat tavat ympäristöviestinnän toteuttamiselle. Tutkimuksella saatiin selvitettyä myös muun muassa ympäristöviestintään vaikuttavia asioita, viestinnän määrää sekä yritysasiakkaiden kiinnostusta osallistua kahdensuuntaiseen ympäristöviestintään.
Yritys X:n yritysasiakkaiden ympäristöviestintäodotuksia ja tarpeita selvitettiin asiakkaille tehdyn kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2011. Perusjoukkona oli kaikki Yritys X:n 157 suomalaista yritysasiakasta. Kyselyyn vastaajia oli 43 henkilöä ja näin ollen vastausprosentiksi saatiin 27 %. Tutkimus toteutettiin www-kyselytutkimuksella lähettämällä asiakkaille sähköpostitse linkki kyselylomakkeeseen. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmaa apuna käyttäen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ympäristöviestintä on tärkeää Yritys X:n yritysasiakkaille. Tutkimustuloksista nähdään, että toimittajayrityksen verkkosivut ja kasvokkainviestintä ovat parhaat tavat ympäristöviestinnän toteuttamiselle. Tutkimuksella saatiin selvitettyä myös muun muassa ympäristöviestintään vaikuttavia asioita, viestinnän määrää sekä yritysasiakkaiden kiinnostusta osallistua kahdensuuntaiseen ympäristöviestintään.