Kirjaston markkinoinnin kehittäminen
Veijalainen, Suvi (2011)
Veijalainen, Suvi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056244
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kirjaston markkinoinnin kehittäminen. Työssä on tarkasteltu markkinoinnin, palvelujen markkinoinnin ja nonprofit-organisaatioiden markkinoinnin teorioita lähtökohtana kirjaston markkinoinnin kehittämisen tarpeellisuudelle ja siihen, miten yritysmaailman hyviksi havaitut tavat voisivat soveltua myös kirjastojen arkeen. Analysoimalla kirjastojen markkinoinnista ja tiedottamisesta vastaavien työntekijöiden käsityksiä kirjastoidensa markkinoinnin nykytilasta ja kehittämistarpeista haluttiin niiden perusteella saada konkreettisia ehdotuksia kirjaston markkinoinnin kehittämiseen, koulutukseen ja omaan opetustyöhön.
Työssä haastateltiin viittä maakuntakirjaston markkinoinnista ja tiedottamisesta vastaavaa henkilöä. Aineiston keruu- ja analyysimenetelmänä käytettiin teema-haastattelua.
Haastattelumateriaaleissa käsitellyistä teemoista nousi erinomaisia kehittämisehdotuksia ja hyviä käytänteitä sovellettavaksi kaikille kirjastotyöntekijöille. Markkinoinnin tulee näkyä päivittäisessä asiakaspalvelussa. Markkinointityön tulee perustua aina asiakaslähtöisyyden ajatukseen ja periaatteeseen. Markkinointityö kirjastossa on kaikkien työntekijöiden tehtävä. Markkinointikoulutukseen on panostettava ja siihen on kaikkien osallistuttava ja sitouduttava. Markkinoinnin teorioiden tuntemus auttaa ymmärtämään markkinoinnin tarpeellisuutta myös kirjaston toimintaympäristössä.
Tässä työssä saadut tulokset vahvistavat opetustyötäni. Perehtyminen markkinoinnin, erityisesti palveluiden ja nonprofit-organisaatioiden markkinoinnin teorioihin on lisännyt omaa osaamistani ja antanut lisävarmuutta opetustyöhön. Tässä työssä käsitellyt teemat ovat hyödynnettävissä opetusaiheina sekä koulussa että ohjaustyössä työssäoppimispaikoilla. Keskeisinä kehittämiskohteina mainittakoon, kirjastoalan opintojen kaikilla asteilla opiskelijoiden kouluttaminen asiakaskeskeisesti asennoituviksi, yhteiskunnan muutoksia avoimesti aistiviksi, viestintä- ja markkinointitaitoisiksi, esiintymiskykyisiksi monialaosaajiksi. Myös markkinoinnin täydennyskoulutukseen on panostettava kirjastoissa.
Työssä haastateltiin viittä maakuntakirjaston markkinoinnista ja tiedottamisesta vastaavaa henkilöä. Aineiston keruu- ja analyysimenetelmänä käytettiin teema-haastattelua.
Haastattelumateriaaleissa käsitellyistä teemoista nousi erinomaisia kehittämisehdotuksia ja hyviä käytänteitä sovellettavaksi kaikille kirjastotyöntekijöille. Markkinoinnin tulee näkyä päivittäisessä asiakaspalvelussa. Markkinointityön tulee perustua aina asiakaslähtöisyyden ajatukseen ja periaatteeseen. Markkinointityö kirjastossa on kaikkien työntekijöiden tehtävä. Markkinointikoulutukseen on panostettava ja siihen on kaikkien osallistuttava ja sitouduttava. Markkinoinnin teorioiden tuntemus auttaa ymmärtämään markkinoinnin tarpeellisuutta myös kirjaston toimintaympäristössä.
Tässä työssä saadut tulokset vahvistavat opetustyötäni. Perehtyminen markkinoinnin, erityisesti palveluiden ja nonprofit-organisaatioiden markkinoinnin teorioihin on lisännyt omaa osaamistani ja antanut lisävarmuutta opetustyöhön. Tässä työssä käsitellyt teemat ovat hyödynnettävissä opetusaiheina sekä koulussa että ohjaustyössä työssäoppimispaikoilla. Keskeisinä kehittämiskohteina mainittakoon, kirjastoalan opintojen kaikilla asteilla opiskelijoiden kouluttaminen asiakaskeskeisesti asennoituviksi, yhteiskunnan muutoksia avoimesti aistiviksi, viestintä- ja markkinointitaitoisiksi, esiintymiskykyisiksi monialaosaajiksi. Myös markkinoinnin täydennyskoulutukseen on panostettava kirjastoissa.