Leikissä mukana : vuorovaikutuksella tukea 1-3-vuotiaiden leikkiin päiväkodissa
Äikäs, Mirjami (2011)
Äikäs, Mirjami
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046089
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkittiin miten aikuinen voi tukea 1–3-vuotiaan lapsen leikkiä vuorovaikutuksellisin keinoin päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa niitä vuorovaikutustapoja, joita aikuisilla on käytössä leikkitilanteissa ja tuoda esiin asiat, joita voidaan kehittää näissä tilanteissa. Tutkimuksessa tuotiin esiin myös niitä arvoja ja menetelmiä, jotka ohjaavat päiväkodin aikuisten toimintaa.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla kuudelta päiväkodin työntekijältä. Kaksi heistä oli lastentarhanopettajia ja neljä hoitajaa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin ja tutkimusaineisto analysoitiin sisältöanalyysillä. Opinnäytetyön teoreettisina lähtökohtina toimivat kirjallisuus ja tutkimukset, jotka käsittelevät leikkiä ja vuorovaikutusta sekä laatua päivähoidossa.
Tutkimustulokset osoittivat, että aikuiset voivat tukea lasten leikkiä antamalla mallia ja sekä huomioimalla lapsia leikkitilanteissa. Kun aikuiset jakavat lapset pienryhmiin, heillä on parempi mahdollisuus lapsen yksilölliseen huomiointiin. Aikuisen aito läsnäolo ja herkkyys lapsen tarpeille sekä osallistuminen leikkiin olivat tutkimuksen mukaan tärkeitä.
Opinnäytetyön tulokset voidaan hyödyntää kehittämällä vuorovaikutuksen laatua tutkimuksen kohteena olleissa päiväkotiryhmissä. Lisäksi tutkimuksen kysymys-lomaketta voidaan jatkossa käyttää vuorovaikutuksen laadun arviointiin päiväkodissa.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla kuudelta päiväkodin työntekijältä. Kaksi heistä oli lastentarhanopettajia ja neljä hoitajaa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin ja tutkimusaineisto analysoitiin sisältöanalyysillä. Opinnäytetyön teoreettisina lähtökohtina toimivat kirjallisuus ja tutkimukset, jotka käsittelevät leikkiä ja vuorovaikutusta sekä laatua päivähoidossa.
Tutkimustulokset osoittivat, että aikuiset voivat tukea lasten leikkiä antamalla mallia ja sekä huomioimalla lapsia leikkitilanteissa. Kun aikuiset jakavat lapset pienryhmiin, heillä on parempi mahdollisuus lapsen yksilölliseen huomiointiin. Aikuisen aito läsnäolo ja herkkyys lapsen tarpeille sekä osallistuminen leikkiin olivat tutkimuksen mukaan tärkeitä.
Opinnäytetyön tulokset voidaan hyödyntää kehittämällä vuorovaikutuksen laatua tutkimuksen kohteena olleissa päiväkotiryhmissä. Lisäksi tutkimuksen kysymys-lomaketta voidaan jatkossa käyttää vuorovaikutuksen laadun arviointiin päiväkodissa.