Yhteistyön avaimet : Toimintamalli tukiviittomaopettajien ja puheterapeutin moniammatilliseen yhteistyöhön
Koskiniemi, Tanja; Koski, Sohvi (2011)
Koskiniemi, Tanja
Koski, Sohvi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046041
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Koski, Sohvi & Koskiniemi, Tanja.
Yhteistyön avaimet. Toimintamalli tukiviittomaopettajien ja puheterapeutin moniammatilliseen yhteistyöhön.
Diak Länsi, Turku. Kevät 2011, 49 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikoulu. Viittomakielentulkin koulutusohjelma, viittomakielentulkki (AMK)
Tämä opinnäytetyö on kehittämishanke, jonka tavoitteena oli laatia toimintamalli tukiviittomaopettajien ja puheterapeuttien moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi. Tällä hetkellä näiden kahden ammattiryhmän välinen yhteistyö on vähäistä. Toimiva yhteistyö lisää tukiviittomien perheopetuksen laatua, ja yhteistyön avulla opetus vastaa paremmin perheen tarpeisiin.
Tietoa yhteistyön kehittämisen tarpeista ja keinoista sekä yhteistyömuotojen tämänhetkisestä tilanteesta kerättiin kahdesta ryhmäkeskustelutilaisuudesta, jotka järjestettiin helmikuussa 2011 Turussa ja Helsingissä. Tilaisuuksiin osallistui sekä tukiviittomaopettajia että puheterapeutteja.
Ryhmäkeskusteluissa kävi ilmi, että yhteistyö koetaan tarpeelliseksi. Tukiviittomaopettajat kaipaavat puheterapeutin ammatillista näkemystä erityisesti lapsen kommunikoinnin haasteista. Tämä tieto vaikuttaa opetuksen suunnitteluun ja sisältöön. Myös puheterapeuteilla saattaa olla toiveita opetuksen sisällöstä. Opetuksen päätyttyä puheterapeuttien on tärkeää saada tietoa opetuksen sujumisesta, koska he tekevät suosituksen mahdollisesta jatko-opetuksesta. Tukiviittomaopettajien ja puheterapeuttien on hyvä keskustella myös esimerkiksi opetusmateriaaleista, perheen erityistarpeista tai opetuksen keskeytymisestä. Toisen työnkuvaan liittyvä tiedonvaihto voi joskus myös olla tarpeen.
Ryhmäkeskustelujen pohjalta laadittiin toimintamalli, jonka tavoitteena on helpottaa tukiviittomaopettajien ja puheterapeuttien yhteistyön käynnistämistä. Toimintamalli sisältää konkreettisia ohjeita, millainen yhteydenpito on olennaista opetuksen eri vaiheissa. Toimintamallin osaksi laadittiin myös perheeltä pyydettävä yhteydenpidon suostumuslomake sekä tukiviittomien opetuksen palautelomake. Toimintamallista tehtiin PDF-muotoinen dokumentti, joka jaettiin sähköisesti kummallekin ammattiryhmälle. Toimintamalli on suuntaa antava työväline, jonka tukiviittomaopettaja tai puheterapeutti voi ottaa käyttöön parhaaksi katsomallaan tavalla. Toivottavaa kuitenkin on, että toimintamalli muodostaisi alalle vakiintuneen yhteistyön käytännön.
Asiasanat: moniammatillinen yhteistyö, toimintamalli, puheterapeutit, tukiviittomaopettajat
Koski, Sohvi & Koskiniemi, Tanja.
Yhteistyön avaimet. Toimintamalli tukiviittomaopettajien ja puheterapeutin moniammatilliseen yhteistyöhön.
Diak Länsi, Turku. Kevät 2011, 49 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikoulu. Viittomakielentulkin koulutusohjelma, viittomakielentulkki (AMK)
Tämä opinnäytetyö on kehittämishanke, jonka tavoitteena oli laatia toimintamalli tukiviittomaopettajien ja puheterapeuttien moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi. Tällä hetkellä näiden kahden ammattiryhmän välinen yhteistyö on vähäistä. Toimiva yhteistyö lisää tukiviittomien perheopetuksen laatua, ja yhteistyön avulla opetus vastaa paremmin perheen tarpeisiin.
Tietoa yhteistyön kehittämisen tarpeista ja keinoista sekä yhteistyömuotojen tämänhetkisestä tilanteesta kerättiin kahdesta ryhmäkeskustelutilaisuudesta, jotka järjestettiin helmikuussa 2011 Turussa ja Helsingissä. Tilaisuuksiin osallistui sekä tukiviittomaopettajia että puheterapeutteja.
Ryhmäkeskusteluissa kävi ilmi, että yhteistyö koetaan tarpeelliseksi. Tukiviittomaopettajat kaipaavat puheterapeutin ammatillista näkemystä erityisesti lapsen kommunikoinnin haasteista. Tämä tieto vaikuttaa opetuksen suunnitteluun ja sisältöön. Myös puheterapeuteilla saattaa olla toiveita opetuksen sisällöstä. Opetuksen päätyttyä puheterapeuttien on tärkeää saada tietoa opetuksen sujumisesta, koska he tekevät suosituksen mahdollisesta jatko-opetuksesta. Tukiviittomaopettajien ja puheterapeuttien on hyvä keskustella myös esimerkiksi opetusmateriaaleista, perheen erityistarpeista tai opetuksen keskeytymisestä. Toisen työnkuvaan liittyvä tiedonvaihto voi joskus myös olla tarpeen.
Ryhmäkeskustelujen pohjalta laadittiin toimintamalli, jonka tavoitteena on helpottaa tukiviittomaopettajien ja puheterapeuttien yhteistyön käynnistämistä. Toimintamalli sisältää konkreettisia ohjeita, millainen yhteydenpito on olennaista opetuksen eri vaiheissa. Toimintamallin osaksi laadittiin myös perheeltä pyydettävä yhteydenpidon suostumuslomake sekä tukiviittomien opetuksen palautelomake. Toimintamallista tehtiin PDF-muotoinen dokumentti, joka jaettiin sähköisesti kummallekin ammattiryhmälle. Toimintamalli on suuntaa antava työväline, jonka tukiviittomaopettaja tai puheterapeutti voi ottaa käyttöön parhaaksi katsomallaan tavalla. Toivottavaa kuitenkin on, että toimintamalli muodostaisi alalle vakiintuneen yhteistyön käytännön.
Asiasanat: moniammatillinen yhteistyö, toimintamalli, puheterapeutit, tukiviittomaopettajat