Den vackra striden : stridskonstens inverkan på skådespelarträning och skådespelararbete
Snellman, Kristian (2011)
Snellman, Kristian
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045972
Tiivistelmä
Detta examensarbete utforskar och redogör för tre stridskonster och deras förmåga att förbättra skådespelarens kropp och därigenom det konstnärliga arbetet. De tre stridskonsterna är capoeira, Kalarippayattu och Kung Fu. Jag har utforskat stridskonsterna praktiskt genom träning och genom tillämpning av stridskonsterna i mitt skådespelararbete och i mitt arbete med koreografi. Jag har gjort ett konstnärligt slutarbete, där jag har utforskat olika dramatiska uttryck som stridskonsterna kan ge när man kombinerar dem med text, musik och ljussättning. Jag har läst litteratur som behandlar de olika stridskonsterna och har insett att man därigenom kan få en teoretisk uppfattning om hur de fungerar, men man kan inte göra en helhetsbedömning innan man har tränat dem själv under en längre tid. Litteraturen som jag har läst understryker dock en del av de saker, som jag har kommit fram till under mitt utövande av dessa stridskonster. Slutresultatet av mitt konstnärliga och skriftliga slutarbete är en redogörelse för hur man med fördel kan använda sig av stridskonst inom skådespelararbete. Detta är inte en heltäckande slutsats, men en början på någonting, som i framtiden mycket väl kan komma att bli en metod för skådespelarträning. This thesis explores and describes three martial arts and their ability to improve the actor's body and thus the artistic work. The three martial arts are capoeira, Kalarippayattu and Kung Fu. I have explored the martial arts through training and application of the martial arts in my acting work and in my work with choreography. In the artistic part of my thesis, I have explored various dramatic expressions that martial arts can bring when combining them with text, music and lighting. I have read literature on the various martial arts and have realized that one can thereby obtain a theoretical understanding of how they work, but it is not possible to make an overall assessment before one has trained them for a longer time. The literature that I have read however points out some of the things that I have found during my practice of these martial arts. The result of both the artistic and theoretic part of my thesis is a statement of how you can benefit from the use of martial arts in the actor´s work. This is not a complete conclusion, but a beginning of something, which in the future may well be a method for actor training.