Turvallisuus osana mielenterveyttä : Kaakkurin koulun 5-luokkalaisten kuvauksia turvallisesta koulupäivästä
Kanniainen, Maria; Tornberg, Riikka (2011)
Kanniainen, Maria
Tornberg, Riikka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045954
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kanniainen, Maria & Tornberg, Riikka. Turvallisuus osana mielenterveyttä. Kaakkurin koulun 5-luokkalaisten kuvauksia turvallisesta koulupäivästä. Oulu, kevät 2011, 40 sivua.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen, Oulun yksikkö, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK) + diakonissan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata turvallisuutta osana mielenterveyttä ja sen edistämistä 5-luokkalaisten näkökulmasta. Opinnäytetyö kuuluu osana Kemi-Tornion am-mattikorkeakoulun kodin ja koulun yhteistyö -projektiin ja sen tavoitteena on tuottaa aineistoa koulun henkilökuntaa varten mielenterveyttä edistävään työhön.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Kaakkurin koulun eräältä 5-luokalta. Aineistonkeruumenetelmänä oli tarinoiden kirjoittaminen. Tari-noita saatiin yhteensä 24 kappaletta. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tulosten mukaan lapset kokivat tärkeimmiksi turvallisuuteen vaikuttaviksi tekijöiksi koulussa hyväksynnän, aikuisen läsnäolon ja tuen, perustarpeet, sääntöjen noudattamisen, rutiinit ja sosiaaliset suhteet. Hyväksyntä tarkoittaa, että kaikki ovat samanarvoisia eikä ketään kiusata. Lapset kokivat turvalliseksi opettajan läsnäolon. Perustarpeista lapset nostivat esille kouluruokailun ja hygieniasta huolehtimisen. Suurimmaksi turvalliseen koulupäivään liittyväksi tekijäksi lasten tarinoista nousi erilaisten sääntöjen noudattaminen. Tuloksissa rutiinien kuvaaminen korostui, tärkeitä olivat muun muassa päivittäiset aamutoimet kotona ennen kouluunlähtöä. Kaverit koettiin keskeiseksi turvallisuutta luovaksi tekijäksi.
Johtopäätöksenä totesimme, että lasten kokemukset turvallisuudesta tukivat teoria- ja tutkimustietoa tämän ikäisten lasten kasvusta ja kehityksestä. Opinnäytetyömme tuloksista ilmeni selkeästi, että lapset mielsivät turvalliseen koulupäivään kuuluvaksi kaverit sekä sen, että ei kiusata.
Asiasanat: turvallisuus, viidesluokkalainen, mielenterveyden edistäminen, laadullinen tutkimus
Kanniainen, Maria & Tornberg, Riikka. Turvallisuus osana mielenterveyttä. Kaakkurin koulun 5-luokkalaisten kuvauksia turvallisesta koulupäivästä. Oulu, kevät 2011, 40 sivua.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen, Oulun yksikkö, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK) + diakonissan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata turvallisuutta osana mielenterveyttä ja sen edistämistä 5-luokkalaisten näkökulmasta. Opinnäytetyö kuuluu osana Kemi-Tornion am-mattikorkeakoulun kodin ja koulun yhteistyö -projektiin ja sen tavoitteena on tuottaa aineistoa koulun henkilökuntaa varten mielenterveyttä edistävään työhön.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Kaakkurin koulun eräältä 5-luokalta. Aineistonkeruumenetelmänä oli tarinoiden kirjoittaminen. Tari-noita saatiin yhteensä 24 kappaletta. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tulosten mukaan lapset kokivat tärkeimmiksi turvallisuuteen vaikuttaviksi tekijöiksi koulussa hyväksynnän, aikuisen läsnäolon ja tuen, perustarpeet, sääntöjen noudattamisen, rutiinit ja sosiaaliset suhteet. Hyväksyntä tarkoittaa, että kaikki ovat samanarvoisia eikä ketään kiusata. Lapset kokivat turvalliseksi opettajan läsnäolon. Perustarpeista lapset nostivat esille kouluruokailun ja hygieniasta huolehtimisen. Suurimmaksi turvalliseen koulupäivään liittyväksi tekijäksi lasten tarinoista nousi erilaisten sääntöjen noudattaminen. Tuloksissa rutiinien kuvaaminen korostui, tärkeitä olivat muun muassa päivittäiset aamutoimet kotona ennen kouluunlähtöä. Kaverit koettiin keskeiseksi turvallisuutta luovaksi tekijäksi.
Johtopäätöksenä totesimme, että lasten kokemukset turvallisuudesta tukivat teoria- ja tutkimustietoa tämän ikäisten lasten kasvusta ja kehityksestä. Opinnäytetyömme tuloksista ilmeni selkeästi, että lapset mielsivät turvalliseen koulupäivään kuuluvaksi kaverit sekä sen, että ei kiusata.
Asiasanat: turvallisuus, viidesluokkalainen, mielenterveyden edistäminen, laadullinen tutkimus