Kristiinankaupungin palvelu- ja tapahtumatarjonnan www-sivun suunnittelu
Salo, Anu (2011)
Salo, Anu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045903
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on www-sivun suunnittelu Kristiinankaupungin palvelu- ja tapahtumatarjonnan hyväksi. Idea sivustosta sai alkunsa, kun kristiinankaupunkilainen osaamistoimisto Plåtburk oli yrityskoulutusten kautta havainnut tarpeen tämän kaltaiselle, yrityksiä ja tapahtumia markkinoivalle palvelulle.
Sivusto koostuu etusivun lisäksi seitsemästä alasivusta, joilta saa tietoa
Kristiinankaupungin yrityksistä ja tapahtumista. Tavoitteena on luoda
”kaupunkiostoskeskusmainen” mielikuva Kristiinankaupungista ja tuoda esille italialaisen Cittaslow -liikkeen teemoja. Sivusto luodaan kaupallisiin tarkoituksiin ja siitä pyritään luomaan niin haluttava, että se kiinnostaa mahdollisimman monia yrittäjiä ja tapahtumanjärjestäjiä sekä myöskin sivustolla vierailevia potentiaalisia kuluttajia.
Tutkimusmenetelminä tutkimusongelmien ratkaisemiseksi käytettiin havainnointia, tarvekartoitusta ja tutkimalla alan kirjallisuutta. Mielikuvamarkkinointia käytettiin kuvituksessa hyväksi, jolloin tekstiosuus ja sanallisen informaation tarve jää sivustolla pienemmäksi. Sivusto antaa näkyvyyttä siellä oleville yrittäjille sekä tapahtumille, kohderyhminään matkailijat ja paikalliset kuluttajat. Lopputuloksena syntyy visuaalisesti rikas ja kaupunkimielikuvaa edistävä www-sivusto, joka on vahvasti kuvituskeskeinen.
Sivusto koostuu etusivun lisäksi seitsemästä alasivusta, joilta saa tietoa
Kristiinankaupungin yrityksistä ja tapahtumista. Tavoitteena on luoda
”kaupunkiostoskeskusmainen” mielikuva Kristiinankaupungista ja tuoda esille italialaisen Cittaslow -liikkeen teemoja. Sivusto luodaan kaupallisiin tarkoituksiin ja siitä pyritään luomaan niin haluttava, että se kiinnostaa mahdollisimman monia yrittäjiä ja tapahtumanjärjestäjiä sekä myöskin sivustolla vierailevia potentiaalisia kuluttajia.
Tutkimusmenetelminä tutkimusongelmien ratkaisemiseksi käytettiin havainnointia, tarvekartoitusta ja tutkimalla alan kirjallisuutta. Mielikuvamarkkinointia käytettiin kuvituksessa hyväksi, jolloin tekstiosuus ja sanallisen informaation tarve jää sivustolla pienemmäksi. Sivusto antaa näkyvyyttä siellä oleville yrittäjille sekä tapahtumille, kohderyhminään matkailijat ja paikalliset kuluttajat. Lopputuloksena syntyy visuaalisesti rikas ja kaupunkimielikuvaa edistävä www-sivusto, joka on vahvasti kuvituskeskeinen.