Tietohallinnon järjestäminen valtionhallinnon IT-palvelutalossa
Lantto, Pasi (2011)
Lantto, Pasi
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035867
Tiivistelmä
Vuonna 2008 perustetun Hallinnon tietotekniikkakeskus HALTIK:in oman tietohallinnon organisointi aloitettiin vuonna 2010. Viraston strategia vahvistettiin kesäkuussa 2010 ja tietohallintostrategia helmikuussa 2011.
Viraston sisäisenä palveluntuottajana tietohallinnon henkilöstön työpanos ei tuota organisaatiolle suoria rahallisia tuottoja. Tämän vuoksi tulisi löytää panos-tuotos -mittarit, joilla kyettäisiin mittaamaan aineettomien palvelujen t-dellista arvon tuottoa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa konkreettinen kehittämissuunnitelma HALTIK:in tietohallinnon järjestämiseksi kustannustehokkaalla, optimaalisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tietohallinnon kannalta oleellisimmat tarkasteltavat näkökulmat ovat tietohallinnon tehtävät, tietohallinto-organisaatio, tietohallinnon ohjaus ja toiminnan rahoitus.
Lähestymistapana tässä opinnäytetyössä on tapaustutkimus, jossa analysoin kohdeorganisaatiota kyselyn avulla ja tarkastelen sieltä nousevia teemoja aihepiiriteorian pohjalta.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voisin todeta, että tavoitetilassa tietohallinto toimii organisaation strategisena kumppanina, jonka tehtävänä on tukea lii-ketoimintaa sekä parantaa organisaation tuottavuutta ja tehokkuutta teknisten ratkaisujen avulla proaktiivisesti, etsien aktiivisesti uusia toimintamalleja, joilla organisaatio voi toimia kustannustehokkaasti sekä asiakaslähtöisesti. Tietohallinnon on myös irtauduttava passiivisesta palveluntuottajan roolista sekä osoitettava, kuinka ICT tuottaa rahalle vastiketta. Tietohallinnon pääasi-allinen tehtävä virastossa on parantaa viraston tuloksellisuutta, tehokkuutta, palvelujen laatua ja sitä kautta asiakastyytyväisyyttä tietohallinnon keinoin yhteistyössä liiketoiminnan kanssa.
Tutkimuksessa kävi ilmi myös organisaation sisäisen viestinnän kehittämistarve tietohallinnon toiminnan, tuotosten ja saavutusten osalta.
Viraston sisäisenä palveluntuottajana tietohallinnon henkilöstön työpanos ei tuota organisaatiolle suoria rahallisia tuottoja. Tämän vuoksi tulisi löytää panos-tuotos -mittarit, joilla kyettäisiin mittaamaan aineettomien palvelujen t-dellista arvon tuottoa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa konkreettinen kehittämissuunnitelma HALTIK:in tietohallinnon järjestämiseksi kustannustehokkaalla, optimaalisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tietohallinnon kannalta oleellisimmat tarkasteltavat näkökulmat ovat tietohallinnon tehtävät, tietohallinto-organisaatio, tietohallinnon ohjaus ja toiminnan rahoitus.
Lähestymistapana tässä opinnäytetyössä on tapaustutkimus, jossa analysoin kohdeorganisaatiota kyselyn avulla ja tarkastelen sieltä nousevia teemoja aihepiiriteorian pohjalta.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voisin todeta, että tavoitetilassa tietohallinto toimii organisaation strategisena kumppanina, jonka tehtävänä on tukea lii-ketoimintaa sekä parantaa organisaation tuottavuutta ja tehokkuutta teknisten ratkaisujen avulla proaktiivisesti, etsien aktiivisesti uusia toimintamalleja, joilla organisaatio voi toimia kustannustehokkaasti sekä asiakaslähtöisesti. Tietohallinnon on myös irtauduttava passiivisesta palveluntuottajan roolista sekä osoitettava, kuinka ICT tuottaa rahalle vastiketta. Tietohallinnon pääasi-allinen tehtävä virastossa on parantaa viraston tuloksellisuutta, tehokkuutta, palvelujen laatua ja sitä kautta asiakastyytyväisyyttä tietohallinnon keinoin yhteistyössä liiketoiminnan kanssa.
Tutkimuksessa kävi ilmi myös organisaation sisäisen viestinnän kehittämistarve tietohallinnon toiminnan, tuotosten ja saavutusten osalta.