Palvelukeskus Kasken viestinnän kehittäminen
Virvel, Jonna; Somero, Hannu (2011)
Virvel, Jonna
Somero, Hannu
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035862
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää kehittämisehdotuksia Palvelukeskus Kasken viestintään. Näitä kehittämisehdotuksia hankittiin arvioimalla henkilöstön työviestintää, omaisiin kohdistuvaa viestintää ja yrityskuvaviestintää. Palvelukeskus Kasken viestintää ei ole aiemmin tutkittu ja toimeksiantaja näki siinä hyödyllisen tutkimuskohteen. Tutkimuksesta saatuja kehittämisehdotuksia on tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti viestinnän käsitettä, tehtäviä, häiriöitä ja kehittämistä. Yritysviestinnän osalta teoria jaettiin sisäiseen ja ulkoiseen osa-alueeseen. Sisäisessä viestinnässä käsiteltiin henkilöstön perehdyttämistä ja sitouttamista työyhteisöön sekä sisäistä tiedottamista, monenkeskisiä keskusteluja ja kehityskeskusteluja. Palvelukeskus Kasken kannalta tärkeäksi osoittautunut hiljainen tieto käsiteltiin myös tässä osiossa. Ulkoisessa viestinnässä käsiteltiin markkinointiviestintä, mainonta ja sponsorointi sekä ulkoinen tiedottaminen.
Palvelukeskus Kasken sisäistä viestintää lähdettiin arvioimaan henkilöstökyselyn ja toimeksiantajan kanssa käydyn keskustelun pohjalta. Henkilöstökysely toteutettiin kolmen sivun mittaisena kyselynä, johon vastaaminen oli helppoa. Henkilöstökyselyn osalta vastausprosentti oli todella hyvä, sillä se oli täydet sata. Yhdeksi sisäisen viestinnän suurimmista ongelmista ilmeni hiljaisen tiedon välittäminen. Kehittämistä löydettiin myös palautteen antamisen sekä organisaation yhtenäisyyden osalta. Näihin sisäisen viestinnän arvioinnissa esiin tulleisiin ongelmakohtiin pyrittiin löytämään käytännönläheisiä ja toimivia ratkaisuehdotuksia.
Ulkoista viestintää lähdettiin arvioimaan toimeksiantajan kanssa käydyn keskustelun ja omien havaintojen pohjalta. Ulkoisen viestinnän osalta kehitettävää löytyi esitteen, omaisten kansion sekä lehden osalta. Näistä pyrittiin luomaan toimivia ja yhtenäisiä julkaisuja, joita toimeksiantaja voi käyttää halutessaan joko kokonaan tai osittain.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti viestinnän käsitettä, tehtäviä, häiriöitä ja kehittämistä. Yritysviestinnän osalta teoria jaettiin sisäiseen ja ulkoiseen osa-alueeseen. Sisäisessä viestinnässä käsiteltiin henkilöstön perehdyttämistä ja sitouttamista työyhteisöön sekä sisäistä tiedottamista, monenkeskisiä keskusteluja ja kehityskeskusteluja. Palvelukeskus Kasken kannalta tärkeäksi osoittautunut hiljainen tieto käsiteltiin myös tässä osiossa. Ulkoisessa viestinnässä käsiteltiin markkinointiviestintä, mainonta ja sponsorointi sekä ulkoinen tiedottaminen.
Palvelukeskus Kasken sisäistä viestintää lähdettiin arvioimaan henkilöstökyselyn ja toimeksiantajan kanssa käydyn keskustelun pohjalta. Henkilöstökysely toteutettiin kolmen sivun mittaisena kyselynä, johon vastaaminen oli helppoa. Henkilöstökyselyn osalta vastausprosentti oli todella hyvä, sillä se oli täydet sata. Yhdeksi sisäisen viestinnän suurimmista ongelmista ilmeni hiljaisen tiedon välittäminen. Kehittämistä löydettiin myös palautteen antamisen sekä organisaation yhtenäisyyden osalta. Näihin sisäisen viestinnän arvioinnissa esiin tulleisiin ongelmakohtiin pyrittiin löytämään käytännönläheisiä ja toimivia ratkaisuehdotuksia.
Ulkoista viestintää lähdettiin arvioimaan toimeksiantajan kanssa käydyn keskustelun ja omien havaintojen pohjalta. Ulkoisen viestinnän osalta kehitettävää löytyi esitteen, omaisten kansion sekä lehden osalta. Näistä pyrittiin luomaan toimivia ja yhtenäisiä julkaisuja, joita toimeksiantaja voi käyttää halutessaan joko kokonaan tai osittain.