Opiskelijoiden käsityksiä voimavaroista ja kehittämishaasteista monimuoto-opinnoissa
Ilvesviita, Kirsi (2011)
Ilvesviita, Kirsi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035854
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ilvesviita, Kirsi. Opiskelijoiden käsityksiä voimavaroista ja kehittämishaasteista monimuoto-opinnoissa. Oulu, kevät 2011, s 54, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen Oulu. Sosiaalialan koulutus-ohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla perheellisten, työssäkäyvien ammattikorkeakouluopiskelijoiden käsityksiä stressin ilmenemisestä, joiden opetus on toteutettu monimuoto-opintoina. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opintoihin liittyvästä stressistä, opinnoissa hyödynnettävistä voimavaroista ja monimuoto-opintojen kehittämishaasteista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin avoimia kysymyksiä sisältävillä kyselylomakkeilla kahdeksalta perheelliseltä, työssäkäyvältä monimuoto-opintoja suorittavalta ammattikorkeakouluopiskelijalta, jotka suorittavat sosionomi (AMK) + diakoni tutkintoa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan opinnoista johtuva stressi ilmeni opiskelijoiden käsitysten mukaan ulkoisista vaatimuksista johtuneena epätasapainona elimistössä. Ulkoisia vaatimuksia olivat opinnoista johtuneet ja sosiaaliset tekijät. Epätasapainoisuus elimistössä näkyi erilaisina psyykkisinä ja ruumiillisina tekijöinä. Opinnoissa suoriutumista edesauttoivat ulkoiset ja sisäiset voimavarat. Ulkoisia voimavaroja olivat harrastukset ja läheisten tuki. Sisäisiä voimavaroja olivat hengellinen ja psyykkinen voimavara. Monimuoto-opintojen kehityshaasteeksi koettiin itseohjautuvan oppimisen kehittäminen, aikataulujen yhteensovittamisena, opintojen kuormittavuuden ja arjen tasapainon välillä. Itseohjautuvuutta nähtiin voivan edesauttaa asiantuntevalla ohjauksella ja selkeällä toteutussuunnitelmalla.
Jatkotutkimushaasteeksi ehdotetaan tutkimusta siitä, millä tavoin Diakonia-ammattikorkeakoulu voisi kiinnittää enemmän huomiota monimuoto-opiskelijoiden jaksamiseen sekä suoriutumiseen opinnoissa.
Opinnäytetyö pohjautuu To Care, To Dare, To Share – syrjäytymisen ehkäisemiseen ammattikorkeakouluopinnoissa (CDS) –hankkeeseen.
Asiasanat: kvalitatiivinen tutkimus, stressi, stressinhallinta, voimaantuminen, monimuoto-opiskelu, itseohjautuvuus.
Ilvesviita, Kirsi. Opiskelijoiden käsityksiä voimavaroista ja kehittämishaasteista monimuoto-opinnoissa. Oulu, kevät 2011, s 54, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen Oulu. Sosiaalialan koulutus-ohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla perheellisten, työssäkäyvien ammattikorkeakouluopiskelijoiden käsityksiä stressin ilmenemisestä, joiden opetus on toteutettu monimuoto-opintoina. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opintoihin liittyvästä stressistä, opinnoissa hyödynnettävistä voimavaroista ja monimuoto-opintojen kehittämishaasteista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin avoimia kysymyksiä sisältävillä kyselylomakkeilla kahdeksalta perheelliseltä, työssäkäyvältä monimuoto-opintoja suorittavalta ammattikorkeakouluopiskelijalta, jotka suorittavat sosionomi (AMK) + diakoni tutkintoa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan opinnoista johtuva stressi ilmeni opiskelijoiden käsitysten mukaan ulkoisista vaatimuksista johtuneena epätasapainona elimistössä. Ulkoisia vaatimuksia olivat opinnoista johtuneet ja sosiaaliset tekijät. Epätasapainoisuus elimistössä näkyi erilaisina psyykkisinä ja ruumiillisina tekijöinä. Opinnoissa suoriutumista edesauttoivat ulkoiset ja sisäiset voimavarat. Ulkoisia voimavaroja olivat harrastukset ja läheisten tuki. Sisäisiä voimavaroja olivat hengellinen ja psyykkinen voimavara. Monimuoto-opintojen kehityshaasteeksi koettiin itseohjautuvan oppimisen kehittäminen, aikataulujen yhteensovittamisena, opintojen kuormittavuuden ja arjen tasapainon välillä. Itseohjautuvuutta nähtiin voivan edesauttaa asiantuntevalla ohjauksella ja selkeällä toteutussuunnitelmalla.
Jatkotutkimushaasteeksi ehdotetaan tutkimusta siitä, millä tavoin Diakonia-ammattikorkeakoulu voisi kiinnittää enemmän huomiota monimuoto-opiskelijoiden jaksamiseen sekä suoriutumiseen opinnoissa.
Opinnäytetyö pohjautuu To Care, To Dare, To Share – syrjäytymisen ehkäisemiseen ammattikorkeakouluopinnoissa (CDS) –hankkeeseen.
Asiasanat: kvalitatiivinen tutkimus, stressi, stressinhallinta, voimaantuminen, monimuoto-opiskelu, itseohjautuvuus.