Uuden työelämälle suunnatun sosiaalisen median mahdollisuudet Suomessa: case: Yritys X – Sosiaalinen media Y
Humalainen, Anna (2011)
Humalainen, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035834
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää työelämälle suunnatun sosiaalisen median mahdollisuuksia menestyä Suomessa. Opinnäyteyön tavoitteena on tutkia, ovatko erikseen työelämälle suunnatut sosiaaliset mediat tarpeellisia. Työn case-yrityksenä on Yritys X ja tutkimuskohteena heidän uusi rekrytointimediansa Sosiaalinen Media Y.
Teoriaosuus jakautuu kolmeen päälukuun. Ensimmäinen luku käsittelee sosiaalista mediaa yleensä. Luku määrittelee sosiaalisen mediaa käsitteenä, kertoo sen taustasta ja esittelee sen erilaisia sovelluksia. Toinen pääluku kertoo rekrytoinnista yleensä. Kolmas pääluku keskittyy sosiaalisen median tarjoamiin mahdollisuuksiin työelämälle.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa selvitettiin Yritys X:n uuden sosiaalisen median, Sosiaalinen Media Y:n tarpeellisuutta ja kiinnostavuutta. Sosiaalinen Media Y on lokakuussa 2010 julkaistu uusi työelämälle suunnattu sosiaalinen media, jossa yhdistyy rekrytointimedia ja sosiaaliselle medialle tyypilliset toiminnot. Kyselytutkimuksessa kartoitettiin jo rekisteröityneiden käyttäjien mielipiteitä sosiaalisesta mediasta yleensä, työelämälle kohdennetuista sosiaalisista medioista ja Sosiaalinen Media Y:stä.
Teoreettisen tiedon ja kyselyn perusteella voidaan todeta, että työelämälle suunnatut sosiaaliset mediat ovat tarpeellisia. Sekä yksityiselämän että työelämän jaka-minen samassa sosiaalisessa mediassa koetaan epämukavaksi. Myös Sosiaalinen Media Y:tä pidetään tarpeellisena ja työnhaun lisäksi tullaan käyttämään myös muita sen toimintoja. Kuitenkin tutkimuksen tulosten mukaan tarvitaan vielä paljon kehitystä, jotta media saavuttaisi case-yrityksen tavoitteen ”ammatillisesta Facebookista”.
Teoriaosuus jakautuu kolmeen päälukuun. Ensimmäinen luku käsittelee sosiaalista mediaa yleensä. Luku määrittelee sosiaalisen mediaa käsitteenä, kertoo sen taustasta ja esittelee sen erilaisia sovelluksia. Toinen pääluku kertoo rekrytoinnista yleensä. Kolmas pääluku keskittyy sosiaalisen median tarjoamiin mahdollisuuksiin työelämälle.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa selvitettiin Yritys X:n uuden sosiaalisen median, Sosiaalinen Media Y:n tarpeellisuutta ja kiinnostavuutta. Sosiaalinen Media Y on lokakuussa 2010 julkaistu uusi työelämälle suunnattu sosiaalinen media, jossa yhdistyy rekrytointimedia ja sosiaaliselle medialle tyypilliset toiminnot. Kyselytutkimuksessa kartoitettiin jo rekisteröityneiden käyttäjien mielipiteitä sosiaalisesta mediasta yleensä, työelämälle kohdennetuista sosiaalisista medioista ja Sosiaalinen Media Y:stä.
Teoreettisen tiedon ja kyselyn perusteella voidaan todeta, että työelämälle suunnatut sosiaaliset mediat ovat tarpeellisia. Sekä yksityiselämän että työelämän jaka-minen samassa sosiaalisessa mediassa koetaan epämukavaksi. Myös Sosiaalinen Media Y:tä pidetään tarpeellisena ja työnhaun lisäksi tullaan käyttämään myös muita sen toimintoja. Kuitenkin tutkimuksen tulosten mukaan tarvitaan vielä paljon kehitystä, jotta media saavuttaisi case-yrityksen tavoitteen ”ammatillisesta Facebookista”.