Sapere-Makukoulun tuominen käytäntöön Espoon ryhmäperhepäiväkoteihin
Tupola, Elina (2011)
Tupola, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035821
Tiivistelmä
Espoon kaupungissa toteutettiin Sapere-Makukoulua kuuteen ryhmäperhepäiväkotiin pilottikokeiluna syksyllä 2009. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten syksyn 2009 pilottikokeilu sujui Espoon kuudessa ryhmäperhepäiväkodissa ja onko Sapere-Makukoulun avulla saatu aikaan positiivisia tuloksia lasten ruokailutottumuksissa. Opinnäytetyö toteutettiin Espoon kaupungille. Sapere-Makukouluissa yhteistyötä tekivät Laurea-ammattikorkeakoulun lisäksi myös terveystoimi, varhaiskasvatus ja Espoo Catering.
Keskeinen tutkimuskysymys oli, mitä ryhmäperhepäiväkodit tarvitsevat avukseen, jotta voisivat itsenäisesti jatkaa Makukoulujen toteuttamista tulevaisuudessa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu Sapere-Makukoulun teoriasta ja historiasta sekä aisteista ravitsemuskasvatuksessa. Lisäksi viitekehyksessä perehdytään lasten ravitsemuskasvatukseen, lasten ravinnontarpeeseen, syömispulmiin ja niiden ratkaisemiseen.
Opinnäytetyö on survey-tutkimus, jonka tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin seitsemälle ryhmäperhepäiväkodin hoitajalle. Kysymykset lähetettiin haastateltaville jo etukäteen, jotta he pystyivät kysymään mielipiteitä myös lapsilta. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että jo lyhyellä aikavälillä on saatu muutoksia aikaan lasten ruokailussa. Pidemmällä aikavälillä Sapere-Makukoulun koettiin tuovan jo näkyviä tuloksia.
Teemahaastattelun tulosten mukaan ryhmäperhepäiväkodit kokevat tarvitsevansa avukseen lisää ideoita Makuhetkiin sekä toimintaoppaan, joka auttaisi heitä pääsemään eteenpäin Sapere-Makukoulun toteuttamisessa. Haastattelujen tulosten perusteella syntyi tuotos joka on nimeltään Ideoita Makuhetkien toteuttamiseen. Opas on tehty Espoon ryhmäperhepäiväkotien Sapere-Makukoulujen toteuttamisen avuksi. Lisäksi oppaaseen on koottu kaikki Espoon ryhmäperhepäiväkotien suosikki Makuhetket sekä useita muita hauskoja Makuhetkiä. Opas soveltuu hyvin niille, jotka vasta suunnittelevat Makukoulujen aloittamista, toteuttavat niitä tai tarvitsevat vain lisää ideoita Makukouluun. Opas löytyy liitteestä 3. Lasten terveys on tärkeä asia ja Makukoulu auttaa sisällyttämään terveelliset elämäntavat leikkimielisesti lasten mieleen.
Keskeinen tutkimuskysymys oli, mitä ryhmäperhepäiväkodit tarvitsevat avukseen, jotta voisivat itsenäisesti jatkaa Makukoulujen toteuttamista tulevaisuudessa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu Sapere-Makukoulun teoriasta ja historiasta sekä aisteista ravitsemuskasvatuksessa. Lisäksi viitekehyksessä perehdytään lasten ravitsemuskasvatukseen, lasten ravinnontarpeeseen, syömispulmiin ja niiden ratkaisemiseen.
Opinnäytetyö on survey-tutkimus, jonka tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin seitsemälle ryhmäperhepäiväkodin hoitajalle. Kysymykset lähetettiin haastateltaville jo etukäteen, jotta he pystyivät kysymään mielipiteitä myös lapsilta. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että jo lyhyellä aikavälillä on saatu muutoksia aikaan lasten ruokailussa. Pidemmällä aikavälillä Sapere-Makukoulun koettiin tuovan jo näkyviä tuloksia.
Teemahaastattelun tulosten mukaan ryhmäperhepäiväkodit kokevat tarvitsevansa avukseen lisää ideoita Makuhetkiin sekä toimintaoppaan, joka auttaisi heitä pääsemään eteenpäin Sapere-Makukoulun toteuttamisessa. Haastattelujen tulosten perusteella syntyi tuotos joka on nimeltään Ideoita Makuhetkien toteuttamiseen. Opas on tehty Espoon ryhmäperhepäiväkotien Sapere-Makukoulujen toteuttamisen avuksi. Lisäksi oppaaseen on koottu kaikki Espoon ryhmäperhepäiväkotien suosikki Makuhetket sekä useita muita hauskoja Makuhetkiä. Opas soveltuu hyvin niille, jotka vasta suunnittelevat Makukoulujen aloittamista, toteuttavat niitä tai tarvitsevat vain lisää ideoita Makukouluun. Opas löytyy liitteestä 3. Lasten terveys on tärkeä asia ja Makukoulu auttaa sisällyttämään terveelliset elämäntavat leikkimielisesti lasten mieleen.