Polttomoottorissa vaikuttavien voimien tasapainotus : Menetelmät ja käyttö
Lintula, Ossi (2011)
Lintula, Ossi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035814
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia polttomoottorien sisällä vaikuttavia voimia, jotka syntyvät palotapahtumasta, pyörivistä ja edestakaisin liikkuvista massoista sekä niiden tasapainotukseen käyte-tyistä tasapainotusmenetelmistä. Lisäksi työssäni tutkin tasapainotusmenetelmien käyttökoneistoja ja käyttötapoja sekä polttomoottoreiden perusrakenteiden, kuten sylinterimäärien, sylinterisijoituksien ja sytytysjärjestyksien vaikutusta polttomoottorin tasapainotuskokonaisuuteen. Työ tehtiin laiva- ja voima-konevalmistaja Wärtsilä Oyj:n toimeksiannosta heidän tarpeeseensa selvittää erikokoisissa polttomootto-reissa käytettyjä tasapainotusmenetelmiä.
Työn tekemisen aloitin tutkimalla ensiksi kirjallisuutta sekä erilaisia nettilähteitä. Lähteistä keräsin ylös tietoja erilaisista polttomoottorin tasapainotusjärjestelmistä, jonka jälkeen kävin vierailulla Wärtsilän moottoritehtaalla Vaasassa. Siellä toimeksiantajan edustajan kanssa kävimme läpi opinnäytetyöhöni löy-tämäni materiaalin ja sovimme työnrajauksista sekä aihealueet, joihin keskittyisin muita aiheeseen liittyviä asioita enemmän. Vierailun jälkeen aloitin työn kirjoittamisen sekä jatkoin lisämateriaalin etsimistä aihealueittain työn edetessä. Työn kirjoitus eteni hyvin ja oma kiinnostukseni työni aiheeseen lisääntyi työn etenemisen myötä entisestään.
Pohdintana työstä voidaan todeta, että jokaisen polttomoottorin tasapainotuksen toteutus on suunniteltava aina tapauskohtaisesti sen mukaan, mikä tulee olemaan moottorin käyttötarkoitus ja olosuhteet, sen käyttöelinkaaren aikana. Työn tuloksista yllättävimpänä oli se, että muilla yrityksillä, kuin Wärtsilällä, jotka valmistavat suurikokoisia moottoreita, ei löytynyt erillisiä tasapainotusjärjestelmiä. Muiden mootto-reissa tasapainotus oli hoidettu moottorin perusrakenteen sijoittelulla ja kampiakselin massapainoilla.
Työn tekemisen aloitin tutkimalla ensiksi kirjallisuutta sekä erilaisia nettilähteitä. Lähteistä keräsin ylös tietoja erilaisista polttomoottorin tasapainotusjärjestelmistä, jonka jälkeen kävin vierailulla Wärtsilän moottoritehtaalla Vaasassa. Siellä toimeksiantajan edustajan kanssa kävimme läpi opinnäytetyöhöni löy-tämäni materiaalin ja sovimme työnrajauksista sekä aihealueet, joihin keskittyisin muita aiheeseen liittyviä asioita enemmän. Vierailun jälkeen aloitin työn kirjoittamisen sekä jatkoin lisämateriaalin etsimistä aihealueittain työn edetessä. Työn kirjoitus eteni hyvin ja oma kiinnostukseni työni aiheeseen lisääntyi työn etenemisen myötä entisestään.
Pohdintana työstä voidaan todeta, että jokaisen polttomoottorin tasapainotuksen toteutus on suunniteltava aina tapauskohtaisesti sen mukaan, mikä tulee olemaan moottorin käyttötarkoitus ja olosuhteet, sen käyttöelinkaaren aikana. Työn tuloksista yllättävimpänä oli se, että muilla yrityksillä, kuin Wärtsilällä, jotka valmistavat suurikokoisia moottoreita, ei löytynyt erillisiä tasapainotusjärjestelmiä. Muiden mootto-reissa tasapainotus oli hoidettu moottorin perusrakenteen sijoittelulla ja kampiakselin massapainoilla.