Produktutveckling : Picnics årliga salladskampanj 2010
Swanljung, Anna (2011)
Swanljung, Anna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035768
Tiivistelmä
Picnic Finland Oy:s salladskampanj är årets största projekt. Syftet med detta arbete var att beskriva och redogöra för hur en kampanj genomförs början till slut.
Den teoretiska referensramen består huvudsakligen av litteratur gällande produktut-veckling och marknadsföring. I produktutvecklingsdelen beskrivs utveckling av produk-ter och viktiga faktorer angående kunder och konkurrenter. Även kundrelationens livscykel tas upp. I marknadsföringsdelen beskrivs kampanjplanering och kommersiali-sering.
Skribentens eget deltagande var att vara med i planeringsskedet samt lanseringen av den nya produkten under testveckan som hölls i två av Picnics caféer 11- 17.3.2010. Det delades ut frågeformulär i caféerna och vi fick in 65 svar som sedan redovisas i resultat-redovisningsdelen.
Under själva salladskampanjen (21.4–11.5.2010 )jobbade jag på ett av caféerna och kunde göra iakttagelser för salladens åtgång samt kundernas reaktion då de nya salla-derna kommit ut på marknaden.
Som en helhet av resultaten var majoriteten av kunderna nöjda med Picnics nya sallader under testveckan. En del önskemål kom också upp som kom att tas i beaktan till då själva kampanjen började. Det för oss var viktigt att veta var att om de kunde tänka sig köpa våra produkter på nytt och på basis av resultaten kan man anta att kunderna kom-mer att köpa produkterna på nytt. Picnic Finland Oy’s biggest annual happening is the campaign of new salads. The purpose with my final thesis was to describe and explain how a campaign runs from beginning to end.
The theoretical framework mainly consists of literature for product development and marketing. The development part describes the development of products and important factors related to customers and competitors. Also the Customer Relationship Lifecycle is presented. The marketing consists of campaign planning and commercialization.
The author’s own participation was to be part of the planning and also in the launch of the new product during test week that was held in two of Picnic’s cafeteria units from 11-17.3.2010. During the test week there were questionnaires that were handed out. Together we got 65 answers and they were used in the reporting part of the results.
During the actual campaign (21.4-11.5.2010) I worked at one of the cafeterias and was able to make observations for such as the consumptions of the salads and also customer’s reactions when the new ones were launched.
As a whole of the results I got, the majority of customers were happy with Picnic’s new salads during the test week. Some were some requests that came up and they were taken into account so that Picnic could do some changes before the actual campaign started.
For us it was also important to know if the customers would consider buying our products again and on the basis of the results, one can assume that they will return to buy our products again.
Den teoretiska referensramen består huvudsakligen av litteratur gällande produktut-veckling och marknadsföring. I produktutvecklingsdelen beskrivs utveckling av produk-ter och viktiga faktorer angående kunder och konkurrenter. Även kundrelationens livscykel tas upp. I marknadsföringsdelen beskrivs kampanjplanering och kommersiali-sering.
Skribentens eget deltagande var att vara med i planeringsskedet samt lanseringen av den nya produkten under testveckan som hölls i två av Picnics caféer 11- 17.3.2010. Det delades ut frågeformulär i caféerna och vi fick in 65 svar som sedan redovisas i resultat-redovisningsdelen.
Under själva salladskampanjen (21.4–11.5.2010 )jobbade jag på ett av caféerna och kunde göra iakttagelser för salladens åtgång samt kundernas reaktion då de nya salla-derna kommit ut på marknaden.
Som en helhet av resultaten var majoriteten av kunderna nöjda med Picnics nya sallader under testveckan. En del önskemål kom också upp som kom att tas i beaktan till då själva kampanjen började. Det för oss var viktigt att veta var att om de kunde tänka sig köpa våra produkter på nytt och på basis av resultaten kan man anta att kunderna kom-mer att köpa produkterna på nytt.
The theoretical framework mainly consists of literature for product development and marketing. The development part describes the development of products and important factors related to customers and competitors. Also the Customer Relationship Lifecycle is presented. The marketing consists of campaign planning and commercialization.
The author’s own participation was to be part of the planning and also in the launch of the new product during test week that was held in two of Picnic’s cafeteria units from 11-17.3.2010. During the test week there were questionnaires that were handed out. Together we got 65 answers and they were used in the reporting part of the results.
During the actual campaign (21.4-11.5.2010) I worked at one of the cafeterias and was able to make observations for such as the consumptions of the salads and also customer’s reactions when the new ones were launched.
As a whole of the results I got, the majority of customers were happy with Picnic’s new salads during the test week. Some were some requests that came up and they were taken into account so that Picnic could do some changes before the actual campaign started.
For us it was also important to know if the customers would consider buying our products again and on the basis of the results, one can assume that they will return to buy our products again.