Kotisivut viraalimarkkinoinnin lähteenä : Sosiaalisen median optimointi kotisivuille
Veijanen, Sanna (2011)
Veijanen, Sanna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035750
Tiivistelmä
Internetpiratismi on muuttanut musiikin statuksen myyntituotteesta markkinointitavaksi jota fanit jakavat, muokkaavat ja julkaisevat omissa profiileissaan. Etenkin tuntemattomien yhtyeiden kohdalla lanseeraus on riski ja sen vuoksi edulliset markkinointitavat ovat tarpeen. Samaan aikaan bändien ja yritysten verkkomarkkinointi on painottunut vahvasti sosiaalisen median palveluihin. Aloitan toiminnallisen opinnäytetyöni käsittelemällä kysymystä tarvitaanko enää kotisivuja ja mikä on niiden rooli verkkoekosysteemissä.
Selvitän toiminnallisessa tutkimuksessani kuinka Random Eyes- yhtyeen kotisivut voidaan optimoida hyödyntämään sosiaalista mediaa vastaamaan tämän päivän verkkokäyttäjän vaatimuksia sekä edistämään viraalimarkkinointia.
Bändeillä on merkittävä asema sosiaalisen median markkinoinnin juurilla. Street team toiminta on siirtynyt internetiin jo vuosia sitten. Nykyisin sitä voidaan kutsua nimellä viraalimarkkinointi.
Tutkin empiirisen kotisivuprojektin ja kirjallisuuden kanssa keskustellen keinoja, joilla bändi voi mahdollisimman omavaraisesti luoda itselleen verkkoekosysteemin, kokonaisvaltaisen sähköisen identiteetin, jonka päivittäminen on synkronoitua. Tutkimusaineistona minulla on sosiaalisen median kirjallisuutta, tilastoja, blogeja sekä oma kotisivuprojekti ja sen kautta tekemällä tutkiminen. Olen tehnyt tutkimustani varten verkkomarkkinointi strategian ja kotisivusuunnitelman.
Toteutan työosuudessa sosiaalisen median optimoidut kotisivut Random Eyes-yhtyeelle. Laajennan optimoinnin koskemaan koko verkkoläsnäoloa integroiden myös ulkoisen sosiaalisen median elementtejä kotisivuille. Kotisivut kokoavat samaan osoitteeseen bändin koko sähköisen ekosysteemin ja elävät sosiaalisen median kanssa symbioosissa. Kaikilla verkon ekosysteemin osilla on oma tärkeä tehtävä markkinointikokonaisuudessa.
Tutkimukseni osoittaa kotisivujen tärkeyden tietovarastona, käyttäjien sitouttajana ja viraalimarkkinoinnin lähteenä. Kotisivujen rooli esitteenä on vanhanaikainen ja yritysten tulee tuntea kohderyhmänsä entistä tarkemmin kotisivuja suunnitellessaan ja sisältöä tuottaessaan. Kotisivuilla on merkittävä vaikutus viraaliefektin syntymiseen. Sen johdosta sosiaalisen median optimointi kotisivuille on edellytys viraalimarkkinoinnin tehostamiseen. Käyttäjät vaativat vuorovaikutteisia sivuja, jotka on optimoitu hyödyntämään sosiaalisen median mahdollisuuksia. Tämä sitouttaa käyttäjiä ja saa heidät palaamaan
palveluun.
Selvitän toiminnallisessa tutkimuksessani kuinka Random Eyes- yhtyeen kotisivut voidaan optimoida hyödyntämään sosiaalista mediaa vastaamaan tämän päivän verkkokäyttäjän vaatimuksia sekä edistämään viraalimarkkinointia.
Bändeillä on merkittävä asema sosiaalisen median markkinoinnin juurilla. Street team toiminta on siirtynyt internetiin jo vuosia sitten. Nykyisin sitä voidaan kutsua nimellä viraalimarkkinointi.
Tutkin empiirisen kotisivuprojektin ja kirjallisuuden kanssa keskustellen keinoja, joilla bändi voi mahdollisimman omavaraisesti luoda itselleen verkkoekosysteemin, kokonaisvaltaisen sähköisen identiteetin, jonka päivittäminen on synkronoitua. Tutkimusaineistona minulla on sosiaalisen median kirjallisuutta, tilastoja, blogeja sekä oma kotisivuprojekti ja sen kautta tekemällä tutkiminen. Olen tehnyt tutkimustani varten verkkomarkkinointi strategian ja kotisivusuunnitelman.
Toteutan työosuudessa sosiaalisen median optimoidut kotisivut Random Eyes-yhtyeelle. Laajennan optimoinnin koskemaan koko verkkoläsnäoloa integroiden myös ulkoisen sosiaalisen median elementtejä kotisivuille. Kotisivut kokoavat samaan osoitteeseen bändin koko sähköisen ekosysteemin ja elävät sosiaalisen median kanssa symbioosissa. Kaikilla verkon ekosysteemin osilla on oma tärkeä tehtävä markkinointikokonaisuudessa.
Tutkimukseni osoittaa kotisivujen tärkeyden tietovarastona, käyttäjien sitouttajana ja viraalimarkkinoinnin lähteenä. Kotisivujen rooli esitteenä on vanhanaikainen ja yritysten tulee tuntea kohderyhmänsä entistä tarkemmin kotisivuja suunnitellessaan ja sisältöä tuottaessaan. Kotisivuilla on merkittävä vaikutus viraaliefektin syntymiseen. Sen johdosta sosiaalisen median optimointi kotisivuille on edellytys viraalimarkkinoinnin tehostamiseen. Käyttäjät vaativat vuorovaikutteisia sivuja, jotka on optimoitu hyödyntämään sosiaalisen median mahdollisuuksia. Tämä sitouttaa käyttäjiä ja saa heidät palaamaan
palveluun.