"Once in a lifetime" : Avartti Juvan vapaa-aikapalvelujen toimintamuotona
Manninen, Anni (2011)
Manninen, Anni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035742
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyöni on kuvaus siitä, millainen prosessi on Avartti-ryhmän käynnistäminen.
Idea toiminnalliseen opinnäytetyöhöni lähti vuoden 2010 lopulla, jolloin aloitin opiskeluun liittyvän harjoittelun Juvan kunnan vapaa-aikapalveluissa. Aihevalinta syntyi harjoitteluohjaajan ajatuksesta. Hän ehdotti, että alkaisin suunnitella ja työstää uutta ryhmää. Samalla pohdimme Avartti-toiminnan kehittä-mistä ja uudistamista.
Avartti-nuoret sen tekevät on harrasteohjelma 14 – 25-vuotiaille nuorille. Juvan kunnassa Avartti on ollut jo vuodesta 2002 lähtien. Juvan Avartti on toiminut nämä vuodet saman periaatteen mukaan. Avartti on ollut osana ohjaajakoulutusta ja tämä on sulkenut itsenäiset Avartti aloittajat ulkopuolelle. Ajatuksena oli lähteä kehittämään vanhaa toimintaa uudeksi niin, että toiminta saisi jatkuvuutta ja mahdollistaisi lisäetenijöitä Avartin eri tasoille.
Esiselvitys ennen Avartti-ryhmän aloittamista helpotti uuden ryhmän suunnittelemista ja sen kehittämis-tä. Haastattelin esiselvitykseen Juvan Avartti-ohjaajaa sekä toiminnassa mukana olleita nuoria. Tavoitteena oli kerätä tietoja esimerkiksi informoinnista, motivoinnista sekä tavoitteiden asettamisesta.
Esiselvityksen jälkeen laadin uudelle ryhmälle suunnitelman ja tavoitteet. Käytin suunnitelmassani apuna tekemääni esiselvitystä ja Andrew McMenaminin (2004) käsikirjaa. Suunnitelmaa rajatessa huomioin sen, että opinnäytetyöni tulisi päättymään, vaikka toiminta jatkuu. Kehitin ryhmän tavoitteet tilanteeseen, jossa nuorilla olisi kaikki tavoitteet ja toiminnot luotuna sekä aloitettuna. Työskentelin ryhmän kanssa kolmen kuukauden ajan. Ennen toiminnan loppumista päätimme ryhmäni kanssa, että kouluttautuisin ohjaajaksi. Näin pystyn toimimaan nuorten kanssa jatkossakin. Toiminnan kehittäminen loi paljon uusia näkökulmia. Avartti-toiminnassa ohjaajien rooli koetaan tärkeänä. Heidän tulisi saada toimintaan enemmän tukea. Nuorille tulisi taata paremmat mahdollisuudet toimintojen ja tavoitteiden löytämiseen. Toiminnassa ilmeni myös, että poikien motivointi on haastavaa. Vaikka monia asioita parannettiin, monia asioita jäi kehitettäväksi vielä tulevaisuudessakin.
Idea toiminnalliseen opinnäytetyöhöni lähti vuoden 2010 lopulla, jolloin aloitin opiskeluun liittyvän harjoittelun Juvan kunnan vapaa-aikapalveluissa. Aihevalinta syntyi harjoitteluohjaajan ajatuksesta. Hän ehdotti, että alkaisin suunnitella ja työstää uutta ryhmää. Samalla pohdimme Avartti-toiminnan kehittä-mistä ja uudistamista.
Avartti-nuoret sen tekevät on harrasteohjelma 14 – 25-vuotiaille nuorille. Juvan kunnassa Avartti on ollut jo vuodesta 2002 lähtien. Juvan Avartti on toiminut nämä vuodet saman periaatteen mukaan. Avartti on ollut osana ohjaajakoulutusta ja tämä on sulkenut itsenäiset Avartti aloittajat ulkopuolelle. Ajatuksena oli lähteä kehittämään vanhaa toimintaa uudeksi niin, että toiminta saisi jatkuvuutta ja mahdollistaisi lisäetenijöitä Avartin eri tasoille.
Esiselvitys ennen Avartti-ryhmän aloittamista helpotti uuden ryhmän suunnittelemista ja sen kehittämis-tä. Haastattelin esiselvitykseen Juvan Avartti-ohjaajaa sekä toiminnassa mukana olleita nuoria. Tavoitteena oli kerätä tietoja esimerkiksi informoinnista, motivoinnista sekä tavoitteiden asettamisesta.
Esiselvityksen jälkeen laadin uudelle ryhmälle suunnitelman ja tavoitteet. Käytin suunnitelmassani apuna tekemääni esiselvitystä ja Andrew McMenaminin (2004) käsikirjaa. Suunnitelmaa rajatessa huomioin sen, että opinnäytetyöni tulisi päättymään, vaikka toiminta jatkuu. Kehitin ryhmän tavoitteet tilanteeseen, jossa nuorilla olisi kaikki tavoitteet ja toiminnot luotuna sekä aloitettuna. Työskentelin ryhmän kanssa kolmen kuukauden ajan. Ennen toiminnan loppumista päätimme ryhmäni kanssa, että kouluttautuisin ohjaajaksi. Näin pystyn toimimaan nuorten kanssa jatkossakin. Toiminnan kehittäminen loi paljon uusia näkökulmia. Avartti-toiminnassa ohjaajien rooli koetaan tärkeänä. Heidän tulisi saada toimintaan enemmän tukea. Nuorille tulisi taata paremmat mahdollisuudet toimintojen ja tavoitteiden löytämiseen. Toiminnassa ilmeni myös, että poikien motivointi on haastavaa. Vaikka monia asioita parannettiin, monia asioita jäi kehitettäväksi vielä tulevaisuudessakin.