Mikä tekee tanssista taidetta? : Taiteen sekä tanssin tulkintoja ja merkityksiä
Sirén, Hanna (2011)
Sirén, Hanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035729
Tiivistelmä
Tämän työn lähtökohtana olivat henkilökohtaiset oppimistarpeet sekä halu syventää teoreettista ymmärrystä ja tietämystä tanssista taidemuotona. Tutkimuksen tavoitteena on selventää taiteen ja tanssin käsitteitä ja tehtäviä kirjallisuuden pohjalta sekä vastata kysymykseen: ”Mikä tekee tanssista taidetta?” Tämä on kirjallinen opinnäytetyö, jonka olen tehnyt osana tanssinopettajan ammattikorkeakouluopintojani Oulun seudun ammattikorkeakoulun kulttuurialan yksikössä. Opinnäytetyö on hankkeistettu, ja sen toimeksiantajana toimii Oulun seudun ammattikorkeakoulu.
Työssäni määrittelen taiteen ja sen ominaispiirteet sekä esittelen erilaisia taideteorioita. Pohdin lisäksi tanssia, sen määritelmiä ja merkityksiä. Lopuksi pyrin yhdistämään taiteen tanssiin ja määrittelemään, mikä tekee tanssista taidetta. Peilaan tässä työssä esille nousevia asioita niihin kokemuksiin ja ajatuksiin, joita minulle on tanssinopettajan työn ja opiskelun kautta muodostunut.
Jotta tanssista tulee taidetta, sen pitää täyttää tietyt ehdot. Ensimmäiseksi tanssitaide vaatii ajatuksella tuotettua kehon liikettä, sillä tietoisuus tekee arkiliikkeestä tanssia. Toiseksi tanssitaide vaatii hallittua tekniikkaa merkitysten ja tunteiden ilmaisemiseksi kehon liikkeen avulla. Tällöin liikkeen muoto tulee riittävän puhtaaksi ilmaisemaan haluttuja merkityksiä. Kolmanneksi tanssitaide vaatii koreografian, jossa ajatuksella tuotetut kehon liikkeet ovat mielekkäästi järjestettynä. Tällöin liikkeet ilmaisevat koreografin tarkoittamia merkityksiä ja tunteita. Neljänneksi tanssitaide vaatii yleisön, joka voi kokea koreografian sisältämät merkitykset ja tunteet.
Työn sisältöä voi hyödyntää oppimateriaalina tanssinopettajakoulutuksessa pohdittaessa tanssia taiteellisesta näkökulmasta sekä omaa taiteellista identiteettiä. Jatkotutkimuksena olisi kiinnostavaa koota yhteen alalla toimivien tanssin ammattilaisten subjektiivisia näkemyksiä siitä, mitä taide ja tanssi heille merkitsevät. Edelleen saatuja tuloksia voisi suhteuttaa opettajien omaan tanssilajiin ja vertailla missä määrin eri tanssilajit mahdollisesti poikkeavat suhteessa taiteeseen.
Työssäni määrittelen taiteen ja sen ominaispiirteet sekä esittelen erilaisia taideteorioita. Pohdin lisäksi tanssia, sen määritelmiä ja merkityksiä. Lopuksi pyrin yhdistämään taiteen tanssiin ja määrittelemään, mikä tekee tanssista taidetta. Peilaan tässä työssä esille nousevia asioita niihin kokemuksiin ja ajatuksiin, joita minulle on tanssinopettajan työn ja opiskelun kautta muodostunut.
Jotta tanssista tulee taidetta, sen pitää täyttää tietyt ehdot. Ensimmäiseksi tanssitaide vaatii ajatuksella tuotettua kehon liikettä, sillä tietoisuus tekee arkiliikkeestä tanssia. Toiseksi tanssitaide vaatii hallittua tekniikkaa merkitysten ja tunteiden ilmaisemiseksi kehon liikkeen avulla. Tällöin liikkeen muoto tulee riittävän puhtaaksi ilmaisemaan haluttuja merkityksiä. Kolmanneksi tanssitaide vaatii koreografian, jossa ajatuksella tuotetut kehon liikkeet ovat mielekkäästi järjestettynä. Tällöin liikkeet ilmaisevat koreografin tarkoittamia merkityksiä ja tunteita. Neljänneksi tanssitaide vaatii yleisön, joka voi kokea koreografian sisältämät merkitykset ja tunteet.
Työn sisältöä voi hyödyntää oppimateriaalina tanssinopettajakoulutuksessa pohdittaessa tanssia taiteellisesta näkökulmasta sekä omaa taiteellista identiteettiä. Jatkotutkimuksena olisi kiinnostavaa koota yhteen alalla toimivien tanssin ammattilaisten subjektiivisia näkemyksiä siitä, mitä taide ja tanssi heille merkitsevät. Edelleen saatuja tuloksia voisi suhteuttaa opettajien omaan tanssilajiin ja vertailla missä määrin eri tanssilajit mahdollisesti poikkeavat suhteessa taiteeseen.