Musiikkiteknologi omin ja muiden silmin : Ammattitaidon osa-alueet
Granqvist, Klas-Gunnar (2011)
Granqvist, Klas-Gunnar
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035726
Tiivistelmä
Musiikkiteknologia sekä siihen liittyvä koulutus edustavat alaa, joka elää nopean
kehityksen keskellä. Koska alalle on kyettävä kouluttamaan sekä kunkin ajan tekniikan, työskentelytavat että ajatusmaailman hallitsevia teknologeja, on ajan kehityksen seuraaminen välttämätöntä. Samoin on keskeistä ymmärtää, mitä alan työnantajat olettavat ja odottavat valmistuvilta opiskelijoilta ja työntekijöiltä.
Tässä hankkeessa kartoitettiin teknologian opiskelun kannalta oleellisten tahojen odotuksia, kokemuksia ja mielipiteitä sekä musiikkiteknologiasta että sen opiskelijoista. Kohderyhmäksi pyrittiin valitsemaan mahdollisimman kattava ryhmä henkilöitä niin opiskelijoiden, opettajien kuin työnantajienkin piiristä. Hanke pohjautui hyvin pitkälle itse hankittuun tietoon, sillä varsinaisesti asiaa ei ollut aiemmin tutkittu. Hankkeen eri vaiheiden aikana kerättiin tietoa muunmuassa opiskelijoiden odotuksista ja motivaatiosta, musiikkiteknologin työnkuvasta ja tämänhetkisten opintojen mielekkyydestä.
Hanke oli käytännönläheinen sekä hyvin kiinteästi sidoksissa tekijän omaan
oppilaitokseen, ja sen konkreettisena tavoitteena oli mahdollisuuksien mukaan palvella seuraavan opetussuunnitelman laatimisen yhteydessä. Hankkeen tutkimustulokset antoivat oleellista tietoa siitä, mitä eri tahojen mielestä hyvää ja mitä puutteita tämänhetkisessä koulutuksessa on.
kehityksen keskellä. Koska alalle on kyettävä kouluttamaan sekä kunkin ajan tekniikan, työskentelytavat että ajatusmaailman hallitsevia teknologeja, on ajan kehityksen seuraaminen välttämätöntä. Samoin on keskeistä ymmärtää, mitä alan työnantajat olettavat ja odottavat valmistuvilta opiskelijoilta ja työntekijöiltä.
Tässä hankkeessa kartoitettiin teknologian opiskelun kannalta oleellisten tahojen odotuksia, kokemuksia ja mielipiteitä sekä musiikkiteknologiasta että sen opiskelijoista. Kohderyhmäksi pyrittiin valitsemaan mahdollisimman kattava ryhmä henkilöitä niin opiskelijoiden, opettajien kuin työnantajienkin piiristä. Hanke pohjautui hyvin pitkälle itse hankittuun tietoon, sillä varsinaisesti asiaa ei ollut aiemmin tutkittu. Hankkeen eri vaiheiden aikana kerättiin tietoa muunmuassa opiskelijoiden odotuksista ja motivaatiosta, musiikkiteknologin työnkuvasta ja tämänhetkisten opintojen mielekkyydestä.
Hanke oli käytännönläheinen sekä hyvin kiinteästi sidoksissa tekijän omaan
oppilaitokseen, ja sen konkreettisena tavoitteena oli mahdollisuuksien mukaan palvella seuraavan opetussuunnitelman laatimisen yhteydessä. Hankkeen tutkimustulokset antoivat oleellista tietoa siitä, mitä eri tahojen mielestä hyvää ja mitä puutteita tämänhetkisessä koulutuksessa on.