Distributionskanal och återförsäljning i Tyskland
Döfnäs, Janina (2011)
Döfnäs, Janina
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035713
Tiivistelmä
Som uppdragsgivare för detta examensarbete har fungerat Ab Rani Plast Oy från Terjärv. Företaget tillverkar plastfilmer för jordbruk, mera specifikt sträck och plansilofilm. Företaget blev grundat 1955 och har idag över 500 anställda. 50 % av produktionen exporteras.
Målet med detta arbete var att undersöka distributionskanalernas uppbyggnad, funktion och intresse. Ämnet var återförsäljning angående jordbruksbranschen i Tyskland. I teoridelen behandlades distributionskanaler, vad gäller direkt export och export utan mellanhand, samt valet av distributionskanal: vad man borde tänka på och vilka problem som kan uppstå.
I den praktiska delen av detta arbete utfördes en kvantitativ undersökning bland återförsäljare på den tyska marknaden. 100 stycken enheter valdes ut att delta, medan 33 stycken svarade. Postenkäter skickades ut och sedan ringde jag och frågade efter svaren. Undersökningen utfördes i huvudsak på tyska. Med hjälp av kartläggningen skapades en profil av återförsäljarna samt deras uppfattning om framtiden för jordbruksbranschen.
Resultatet av kartläggningen visade att intresse finns på marknaden. Respondenterna var intresserade av hög kvalité på produkter till ett förmånligt pris. I teoridelen och den praktiska delen framkom att en återförsäljare bör finnas på den tyska marknaden. Från kartläggningen kan man se att framtiden ser ljus ut och ett behov av mera och bredare plansilofilmer finns. Ab Rani Plast Oy from Terjärv has been the principal for this thesis. The company produces plastic films for agriculture, more specific stretch film and silage sheets. The company was founded in 1955 and has today over 500 employees. 50 % of the production is being exported.
The goal with this thesis was to investigate how the distribution channels are built up, their function and interest. The subject was within reselling, concerning the agricultural branch in Germany. In the theoretical part distribution channels were examined, such as direct export and export without a reseller. Also the choice of distribution channel: what you should think of and which problems could appear.
In the practical part of this thesis a quantitative investigation was made between resellers on the German market. 100 units were chosen and 33 units participated. Forms were posted and later on the units were called to in order to get their answers. The investigation was mainly performed in German language. With help of the survey, a profile of the resellers was made, and also their opinions about the future of the branch for agriculture.
The results of the survey showed that there is an interest on the market. The respondents were interested in high quality on products at a profitable price. From the theoretical part and also the practical part emerged that a reseller is needed on the German market. The survey shows that the future looks bright and that there is a need of more and broader silage sheets.
Målet med detta arbete var att undersöka distributionskanalernas uppbyggnad, funktion och intresse. Ämnet var återförsäljning angående jordbruksbranschen i Tyskland. I teoridelen behandlades distributionskanaler, vad gäller direkt export och export utan mellanhand, samt valet av distributionskanal: vad man borde tänka på och vilka problem som kan uppstå.
I den praktiska delen av detta arbete utfördes en kvantitativ undersökning bland återförsäljare på den tyska marknaden. 100 stycken enheter valdes ut att delta, medan 33 stycken svarade. Postenkäter skickades ut och sedan ringde jag och frågade efter svaren. Undersökningen utfördes i huvudsak på tyska. Med hjälp av kartläggningen skapades en profil av återförsäljarna samt deras uppfattning om framtiden för jordbruksbranschen.
Resultatet av kartläggningen visade att intresse finns på marknaden. Respondenterna var intresserade av hög kvalité på produkter till ett förmånligt pris. I teoridelen och den praktiska delen framkom att en återförsäljare bör finnas på den tyska marknaden. Från kartläggningen kan man se att framtiden ser ljus ut och ett behov av mera och bredare plansilofilmer finns.
The goal with this thesis was to investigate how the distribution channels are built up, their function and interest. The subject was within reselling, concerning the agricultural branch in Germany. In the theoretical part distribution channels were examined, such as direct export and export without a reseller. Also the choice of distribution channel: what you should think of and which problems could appear.
In the practical part of this thesis a quantitative investigation was made between resellers on the German market. 100 units were chosen and 33 units participated. Forms were posted and later on the units were called to in order to get their answers. The investigation was mainly performed in German language. With help of the survey, a profile of the resellers was made, and also their opinions about the future of the branch for agriculture.
The results of the survey showed that there is an interest on the market. The respondents were interested in high quality on products at a profitable price. From the theoretical part and also the practical part emerged that a reseller is needed on the German market. The survey shows that the future looks bright and that there is a need of more and broader silage sheets.