Kestävä kehitys liiketalouden alan opetuksessa : Suomen ammattikorkeakoulut 2010-2011
Myllö, Erja (2011)
Myllö, Erja
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035709
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää kestävän kehityksen periaatteita sisältävän opetuksen määrä Suomen ammattikorkeakoulujen liiketalouden alan tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Tutkimuksen taustalla ovat kansainväliset asiakirjat ja kansallinen strategia kestävän kehityksen edistämisestä kaikessa koulutuksessa ja kasvatuksessa. Liiketalouden opiskelijat ovat tulevaisuuden yrityspäättäjiä ja liiketalouden ammattilaisia, joiden tiedot, taidot ja arvomaailma tulevat vaikuttamaan kestävän kehityksen mukaisen, vastuullisen liiketoiminnan kautta yhteiseen tulevaisuuteemme.
Kestävän kehityksen teoreettisena tietoperustana ja kestävän kehityksen mukaisen, vastuullisen liiketoiminnan viitekehyksenä käytetään alan laajaa kirjallisuutta ja asiantuntija-artikkeleita. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen sisällönanalyysi. Tutkimusaineisto koostuu ammattikorkeakoulujen verkkosivuillaan julkaisemista opinto-oppaista, opetussuunnitelmista ja opintojaksokuvauksista. Valittu tutkimusmenetelmä mahdollistaa kaikkien ammattikorkeakoulujen tutkimisen samoista lähtökohdista ja yhtä kattavasti.
Tutkimuksen tulos osoittaa, että kestävän kehityksen periaatteita sisältäviä opintojaksoja liiketalouden alan koulutusohjelmissa on lähes kaikissa ammattikorkeakouluissa (21/23). Tavoite, jonka mukaan kaikissa ammattikorkeakoulujen koulutusohjelmissa tulisi olla yksi kestävää kehitystä käsittelevä kaikille pakollinen opintojakso, ei ole vielä toteutunut.
Tutkimusta voi hyödyntää kestävää kehitystä arvostava opiskelija hakiessaan liiketalouden alan ammattikorkeakouluopintoihin. Lisäksi tutkimuksen tulosta voidaan käyttää ammattikorkeakouluissa koulutusohjelmien kehittämisessä ja suunnittelussa. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi selvittää miten ammattikorkeakoulujen strategia ja yleiset arvot vaikuttavat kestävän kehityksen opetuksen laajuuteen ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa.
Kestävän kehityksen teoreettisena tietoperustana ja kestävän kehityksen mukaisen, vastuullisen liiketoiminnan viitekehyksenä käytetään alan laajaa kirjallisuutta ja asiantuntija-artikkeleita. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen sisällönanalyysi. Tutkimusaineisto koostuu ammattikorkeakoulujen verkkosivuillaan julkaisemista opinto-oppaista, opetussuunnitelmista ja opintojaksokuvauksista. Valittu tutkimusmenetelmä mahdollistaa kaikkien ammattikorkeakoulujen tutkimisen samoista lähtökohdista ja yhtä kattavasti.
Tutkimuksen tulos osoittaa, että kestävän kehityksen periaatteita sisältäviä opintojaksoja liiketalouden alan koulutusohjelmissa on lähes kaikissa ammattikorkeakouluissa (21/23). Tavoite, jonka mukaan kaikissa ammattikorkeakoulujen koulutusohjelmissa tulisi olla yksi kestävää kehitystä käsittelevä kaikille pakollinen opintojakso, ei ole vielä toteutunut.
Tutkimusta voi hyödyntää kestävää kehitystä arvostava opiskelija hakiessaan liiketalouden alan ammattikorkeakouluopintoihin. Lisäksi tutkimuksen tulosta voidaan käyttää ammattikorkeakouluissa koulutusohjelmien kehittämisessä ja suunnittelussa. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi selvittää miten ammattikorkeakoulujen strategia ja yleiset arvot vaikuttavat kestävän kehityksen opetuksen laajuuteen ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa.