Hoitajien kokemuksia Theraplay-ryhmäsovelluksesta lastenpsykiatrisessa hoitotyössä
Manninen, Niina; Ollikainen, Laura (2011)
Manninen, Niina
Ollikainen, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035699
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitajien kokemuksia ja ajatuksia Theraplay-ryhmäsovelluksesta lastenpsykiatrisessa hoitotyössä sekä kartoittaa hoitajien mielipiteitä mahdollisesta tanssin ja musiikin käytöstä osana tätä sovellusta. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää millaisia kokemuksia hoitajilla on Theraplay-ryhmäsovelluksesta, mitä ajatuksia mahdollinen musiikin ja tanssin käyttö osana Theraplay-ryhmäsovellusta herättää sekä mitä kehitettävää tämän sovelluksen käytössä hoitajien mielestä olisi.
Opinnäytetyömme menetelmä oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä oli avoimia kysymyksiä sisältävä kyselylomake. Kysely toteutettiin Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä ja siihen vastasi 27 hoitajaa. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Teoreettisissa lähtökohdissa tarkastellaan lastenpsykiatrista hoitotyötä, Theraplay-menetelmää sekä tanssin ja musiikin vaikutuksia
mielenterveyteen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitajat pitivät Theraplay-ryhmäsovellusta hyvänä, mutta toisinaan haastavana lisänä hoitotyössä. Osa hoitajista oli halukkaita kokeilemaan tanssia ja musiikkia osana Theraplay-ryhmäsovellusta. Osalla taas ei ollut uskallusta tai halua tanssin ja musiikin kokeiluun. Tulosten mukaan hoitajien mielestä kehitettävää olisi ammattitaidon ylläpitämisessä ja kehittämisessä, lasten yksilöllisyyden huomioimisessa, toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Lisäksi Theraplay-toiminnassa lapsen ja aikuisen välille syntyvä positiivinen vuorovaikutus haluttaisiin siirtää perheiden sisäisiin vuorovaikutussuhteisiin ottamalla vanhemmat mukaan Theraplay-ryhmään.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Theraplay-toiminnan hoidollisuuden kannalta merkittävää on omahoitajan osallistuminen ryhmään omapotilaan kanssa sekä hoitajille annettava koulutus liittyen Theraplay-menetelmään. Lisäksi todettiin, että tanssia ja musiikkia voisi hyödyntää osana lastenpsykiatrista hoitotyötä, mutta erillään Theraplay-ryhmäsovelluksesta. Tulosten perusteella kehitysehdotuksiksi nousi hoitajien koulutuksen lisääminen, omahoitajan osallistumisen mahdollistaminen sekä omahoitajatuntien pitäminen heti Theraplay-ryhmän jälkeen.
Opinnäytetyömme menetelmä oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä oli avoimia kysymyksiä sisältävä kyselylomake. Kysely toteutettiin Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä ja siihen vastasi 27 hoitajaa. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Teoreettisissa lähtökohdissa tarkastellaan lastenpsykiatrista hoitotyötä, Theraplay-menetelmää sekä tanssin ja musiikin vaikutuksia
mielenterveyteen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitajat pitivät Theraplay-ryhmäsovellusta hyvänä, mutta toisinaan haastavana lisänä hoitotyössä. Osa hoitajista oli halukkaita kokeilemaan tanssia ja musiikkia osana Theraplay-ryhmäsovellusta. Osalla taas ei ollut uskallusta tai halua tanssin ja musiikin kokeiluun. Tulosten mukaan hoitajien mielestä kehitettävää olisi ammattitaidon ylläpitämisessä ja kehittämisessä, lasten yksilöllisyyden huomioimisessa, toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Lisäksi Theraplay-toiminnassa lapsen ja aikuisen välille syntyvä positiivinen vuorovaikutus haluttaisiin siirtää perheiden sisäisiin vuorovaikutussuhteisiin ottamalla vanhemmat mukaan Theraplay-ryhmään.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Theraplay-toiminnan hoidollisuuden kannalta merkittävää on omahoitajan osallistuminen ryhmään omapotilaan kanssa sekä hoitajille annettava koulutus liittyen Theraplay-menetelmään. Lisäksi todettiin, että tanssia ja musiikkia voisi hyödyntää osana lastenpsykiatrista hoitotyötä, mutta erillään Theraplay-ryhmäsovelluksesta. Tulosten perusteella kehitysehdotuksiksi nousi hoitajien koulutuksen lisääminen, omahoitajan osallistumisen mahdollistaminen sekä omahoitajatuntien pitäminen heti Theraplay-ryhmän jälkeen.