"En mää tienny, että näin hienoja asioita teen." : Temperamenttien tunnistaminen ja hyödyntäminen päivähoidon toiminnansuunnittelussa.
Koivuranta, Eeva-Leena (2011)
Koivuranta, Eeva-Leena
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025684
Tiivistelmä
KEMI-TORNION AMMATTIKORKEAKOULU
Tekijä: Koivuranta Eeva-Leena
Opinnäytetyön nimi: ”En mää tienny, että näin hienoja asioita teen” Temperamenttien tunnistaminen ja hyödyntäminen päivähoidon toiminnansuunnittelussa
Sivuja (+liitteitä): 41+3
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, kuinka lastentarhanopettajat tunnistavat lasten temperamenttien sekä tiedon hyödyntämistä päivähoidon toiminnansuunnittelussa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsittelen persoonallisuutta ja sen kehittymistä sekä temperamenttia ja temperamenttiteorioita. Käsittelen työssäni päivähoidon toimintaa ohjaavia asiakirjoja sekä päivähoidon toiminnansuunnittelua.
Metodologinen esittely:
Opinnäyteyöni on kvalitatiivinen. Keräsin aineiston haastattelemalla neljää (4) lastentarhanopettajaa, jotka ovat työskennelleet pitkään päivähoidossa. Suoritin haastattelut yksilö teemahaastatteluina. Litteroidun aineiston ja analysoin teemoittelua ja teemakortistoa käyttämällä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Sain tuloksiksi, että lastentarhanopettajat tunnistavat ja hyödyntävät työssään temperamentteja. Temperamenttien tuntemus oli tärkeää ja toiminnansuunnittelussa temperamenttityyppien tuntemusta hyödynnetään, vaikka sitä ei tiedostettukaan. Toiminnan suunnitteluun yksin on riittävästi aikaa, mutta työyhteisön kanssa suunnitteluaika on vähäistä. Kasvattajan rooli erilaisten temperamenttien ohjaamisessa ja huomioimisessa nousi merkittäväksi teemaksi haastattelujen aikana.
Johtopäätökset:
Temperamentit ovat tunnistettuja ja tärkeä osa päivähoidon toiminnansuunnittelua. Tiimin yhteistä suunnitteluaikaa tulisi päivähoidossa lisätä. Koulutus temperamenttien ohjaamiseen olisi tarpeen, erityisesti temperamentin ja erityisyyden erottamisen helpottamiseksi.
Asiasanat: varhaiskasvatus, temperamentti, päivähoidon toiminnansuunnittelu, persoonallisuus
KEMI-TORNION AMMATTIKORKEAKOULU
Tekijä: Koivuranta Eeva-Leena
Opinnäytetyön nimi: ”En mää tienny, että näin hienoja asioita teen” Temperamenttien tunnistaminen ja hyödyntäminen päivähoidon toiminnansuunnittelussa
Sivuja (+liitteitä): 41+3
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, kuinka lastentarhanopettajat tunnistavat lasten temperamenttien sekä tiedon hyödyntämistä päivähoidon toiminnansuunnittelussa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsittelen persoonallisuutta ja sen kehittymistä sekä temperamenttia ja temperamenttiteorioita. Käsittelen työssäni päivähoidon toimintaa ohjaavia asiakirjoja sekä päivähoidon toiminnansuunnittelua.
Metodologinen esittely:
Opinnäyteyöni on kvalitatiivinen. Keräsin aineiston haastattelemalla neljää (4) lastentarhanopettajaa, jotka ovat työskennelleet pitkään päivähoidossa. Suoritin haastattelut yksilö teemahaastatteluina. Litteroidun aineiston ja analysoin teemoittelua ja teemakortistoa käyttämällä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Sain tuloksiksi, että lastentarhanopettajat tunnistavat ja hyödyntävät työssään temperamentteja. Temperamenttien tuntemus oli tärkeää ja toiminnansuunnittelussa temperamenttityyppien tuntemusta hyödynnetään, vaikka sitä ei tiedostettukaan. Toiminnan suunnitteluun yksin on riittävästi aikaa, mutta työyhteisön kanssa suunnitteluaika on vähäistä. Kasvattajan rooli erilaisten temperamenttien ohjaamisessa ja huomioimisessa nousi merkittäväksi teemaksi haastattelujen aikana.
Johtopäätökset:
Temperamentit ovat tunnistettuja ja tärkeä osa päivähoidon toiminnansuunnittelua. Tiimin yhteistä suunnitteluaikaa tulisi päivähoidossa lisätä. Koulutus temperamenttien ohjaamiseen olisi tarpeen, erityisesti temperamentin ja erityisyyden erottamisen helpottamiseksi.
Asiasanat: varhaiskasvatus, temperamentti, päivähoidon toiminnansuunnittelu, persoonallisuus
KEMI-TORNION AMMATTIKORKEAKOULU