JÄÄVUORIPELI - PAKOMATKA VÄKIVALLAN JÄÄVUORELTA : lautapeli työvälineenä nuorten väkivallattomuuskasvatustyössä
Korhonen, Sanna; Loikkanen, Tanja (2011)
Korhonen, Sanna
Loikkanen, Tanja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025659
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Korhonen, Sanna & Loikkanen, Tanja. Jäävuoripeli - pakomatka väkivallan jäävuorelta : lautapeli työvälineenä nuorten väkivallattomuuskasvatustyössä. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2011, 99s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö oli produktio, jonka tavoitteena oli kehittää väkivaltaan liittyvä lautapeli. Produktio toteutettiin yhteistyössä Non Fighting Generation ry:n kanssa. Lautapelin kohderyhminä olivat erityisesti yläkouluikäiset nuoret sekä heidän parissaan työskentelevät ammattilaiset. Lautapelillä oli neljä päätavoitetta. Tavoitteena oli tukea ja opastaa nuoria väkivallattoman elämäntyylin omaksumisessa sekä herättää nuorten parissa keskustelua väkivallasta ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen liittyvistä tekijöistä. Tavoitteena oli myös vaikuttaa positiivisesti nuorten arvoihin, asenteisiin, tunteisiin sekä toimintatapoihin. Lisäksi tavoitteena oli, että lautapeli toimisi hyödyllisenä työvälineenä nuorten parissa työskenteleville.
Produktion tuloksena syntyi Jäävuoripeli. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi produktion lähtökohtana oli Non Fighting Generation ry:n kasvatusteoria, ja erityisesti siitä johdettu jäävuorimalli. Pelin ideana oli edetä pelilaudalla noppaa heittämällä ja päästä alas väkivallan jäävuorelta kohti alhaalla odottavaa maalia, eli laituria. Pelin aikana pelaajat vastasivat kysymyksiin viidestä erilaisesta kategoriasta. Kysymyskategorioina olivat arvot, tunteet, asenteet ja toimintatavat, jotka jäävuorimallin mukaisesti erityisesti vaikuttivat nuorten väkivaltaisen käyttäytymisen taustalla. Viidentenä kysymyskategoriana olivat faktakysymykset väkivallasta.
Jäävuoripelin toimivuudesta saatiin palautetta Non Fighting Generation ry:n ohjaajilta, sekä järjestön toiminnassa mukana olevilta nuorilta. Arviointi koostui kahdesta osasta: väliarvioinnista ja loppuarvioinnista. Väliarvioinnin avulla saatiin nuorilta ja ohjaajilta palautetta pelikysymyksistä sekä keskeneräisestä pelilaudasta ja pelin säännöistä. Loppuarvioinnissa peliä peluutettiin kahden erilaisen ryhmän kanssa. Loppuarvioinnin menetelminä olivat havainnointi pelitilanteen aikana, palautelomake Jäävuoripelistä sekä pelitilanteen jälkeen suoritettu ryhmähaastattelu peliin osallistuneille.
Arvioinnista saadun palautteen mukaan Jäävuoripeli oli toimiva työväline. Pelin erityisenä vahvuutena koettiin olevan pelikysymykset. Pelin teema arvioitiin tärkeäksi ja teeman käsittely pelaamisen kautta mielekkääksi ja luontevaksi. Pelin vetäjän roolin huomattiin olevan niin keskeinen, että jatkoehdotuksena oli pelin vetäjän roolia helpottavan tukimateriaalin työstäminen. Kokonaisuutena Jäävuoripeli koettiin onnistuneeksi ja pelille asetetut tavoitteet toteuttavaksi.
Asiasanat: väkivalta, nuoruus, lautapelit, produktiot, kasvatusteoriat
Korhonen, Sanna & Loikkanen, Tanja. Jäävuoripeli - pakomatka väkivallan jäävuorelta : lautapeli työvälineenä nuorten väkivallattomuuskasvatustyössä. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2011, 99s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö oli produktio, jonka tavoitteena oli kehittää väkivaltaan liittyvä lautapeli. Produktio toteutettiin yhteistyössä Non Fighting Generation ry:n kanssa. Lautapelin kohderyhminä olivat erityisesti yläkouluikäiset nuoret sekä heidän parissaan työskentelevät ammattilaiset. Lautapelillä oli neljä päätavoitetta. Tavoitteena oli tukea ja opastaa nuoria väkivallattoman elämäntyylin omaksumisessa sekä herättää nuorten parissa keskustelua väkivallasta ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen liittyvistä tekijöistä. Tavoitteena oli myös vaikuttaa positiivisesti nuorten arvoihin, asenteisiin, tunteisiin sekä toimintatapoihin. Lisäksi tavoitteena oli, että lautapeli toimisi hyödyllisenä työvälineenä nuorten parissa työskenteleville.
Produktion tuloksena syntyi Jäävuoripeli. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi produktion lähtökohtana oli Non Fighting Generation ry:n kasvatusteoria, ja erityisesti siitä johdettu jäävuorimalli. Pelin ideana oli edetä pelilaudalla noppaa heittämällä ja päästä alas väkivallan jäävuorelta kohti alhaalla odottavaa maalia, eli laituria. Pelin aikana pelaajat vastasivat kysymyksiin viidestä erilaisesta kategoriasta. Kysymyskategorioina olivat arvot, tunteet, asenteet ja toimintatavat, jotka jäävuorimallin mukaisesti erityisesti vaikuttivat nuorten väkivaltaisen käyttäytymisen taustalla. Viidentenä kysymyskategoriana olivat faktakysymykset väkivallasta.
Jäävuoripelin toimivuudesta saatiin palautetta Non Fighting Generation ry:n ohjaajilta, sekä järjestön toiminnassa mukana olevilta nuorilta. Arviointi koostui kahdesta osasta: väliarvioinnista ja loppuarvioinnista. Väliarvioinnin avulla saatiin nuorilta ja ohjaajilta palautetta pelikysymyksistä sekä keskeneräisestä pelilaudasta ja pelin säännöistä. Loppuarvioinnissa peliä peluutettiin kahden erilaisen ryhmän kanssa. Loppuarvioinnin menetelminä olivat havainnointi pelitilanteen aikana, palautelomake Jäävuoripelistä sekä pelitilanteen jälkeen suoritettu ryhmähaastattelu peliin osallistuneille.
Arvioinnista saadun palautteen mukaan Jäävuoripeli oli toimiva työväline. Pelin erityisenä vahvuutena koettiin olevan pelikysymykset. Pelin teema arvioitiin tärkeäksi ja teeman käsittely pelaamisen kautta mielekkääksi ja luontevaksi. Pelin vetäjän roolin huomattiin olevan niin keskeinen, että jatkoehdotuksena oli pelin vetäjän roolia helpottavan tukimateriaalin työstäminen. Kokonaisuutena Jäävuoripeli koettiin onnistuneeksi ja pelille asetetut tavoitteet toteuttavaksi.
Asiasanat: väkivalta, nuoruus, lautapelit, produktiot, kasvatusteoriat