Perheiden kokemuksia Järvenpään perhekoulusta
Hiitola, Henna (2011)
Hiitola, Henna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025624
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hiitola, Henna. Perheiden kokemuksia Järvenpään perhekoulusta.
Helsinki, kevät 2011, 73 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan pätevyys.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää perheiden kokemuksia keväällä 2009 Järvenpäässä järjestetystä perhekoulusta. Järvenpään perhekoulumalli on sovellettu rekisteröidystä Perhekoulu POP®-mallista. Perhekoulu alkoi Järvenpäässä hankkeena ja jatkui kunnan rahoituksella. Sen avulla pyrittiin ennaltaehkäisemään tulevaisuuden käytöshäiriöiden todennäköisyyttä lapsilla, joiden kasvattaminen asettaa vanhemmille keskitasoa suurempia haasteita. Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien kokemuksia perhekoulusta, arjen muuttumista perhekoulun jälkeen, perheissä käytössä olevia toimintamalleja sekä lapsen käyttäytymisen että lapsen ja vanhemman välisen suhteen muuttumista.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, joka lähetettiin viidelle perheelle syksyllä 2009, kolme kuukautta perhekoulun päättymisen jälkeen. Aineisto koostui seitsemän vanhemman vastauksesta. Aineisto käsiteltiin teemoittelemalla. Tutkimusprosessi noudatti eettisiä periaatteita kaikissa työskentelyvaiheissa.
Tulokset osoittivat, että perheet olivat erittäin tyytyväisiä perhekouluun. Van-hemmat kokivat arjen helpottuneen perhekoulun jälkeen. Vanhemmat saivat perhekoulusta vinkkejä ylivilkkaan lapsen kanssa toimimiseen ja vanhemmuu-teen. Kaikissa perheissä oli edelleen käytössä perhekoulussa saatuja toiminta-malleja. Vanhemmat kokivat toisilta vanhemmilta saadun vertaistuen hyvin tär-keäksi. Vanhemmat kokivat kasvaneensa vanhempina ymmärtäväisemmiksi, ja he luottivat enemmän itseensä. Lapset käyttäytyivät perhekoulun jälkeen toivo-tulla tavalla ja sanoittavat tunteitaan enemmän. Saatuja tuloksia käytetään jat-kosuunnittelun tueksi perhekoulun kehittämiseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että perhekoulu on toimiva varhainen tukimuoto niille perheille, jotka tarvitsevat tukea arjesta selviytymiseen ylivilkkaan lapsen kanssa. Vanhemmat kokivat perhekoulun antavan lapsen kanssa toimintaan yksinkertaisia vinkkejä.
Asiasanat: vanhemmuus, tukeminen, vertaistuki, hyperaktiivisuus, lapset, kasvatus, varhainen puuttuminen, kvalitatiivinen tutkimus
Hiitola, Henna. Perheiden kokemuksia Järvenpään perhekoulusta.
Helsinki, kevät 2011, 73 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan pätevyys.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää perheiden kokemuksia keväällä 2009 Järvenpäässä järjestetystä perhekoulusta. Järvenpään perhekoulumalli on sovellettu rekisteröidystä Perhekoulu POP®-mallista. Perhekoulu alkoi Järvenpäässä hankkeena ja jatkui kunnan rahoituksella. Sen avulla pyrittiin ennaltaehkäisemään tulevaisuuden käytöshäiriöiden todennäköisyyttä lapsilla, joiden kasvattaminen asettaa vanhemmille keskitasoa suurempia haasteita. Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien kokemuksia perhekoulusta, arjen muuttumista perhekoulun jälkeen, perheissä käytössä olevia toimintamalleja sekä lapsen käyttäytymisen että lapsen ja vanhemman välisen suhteen muuttumista.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, joka lähetettiin viidelle perheelle syksyllä 2009, kolme kuukautta perhekoulun päättymisen jälkeen. Aineisto koostui seitsemän vanhemman vastauksesta. Aineisto käsiteltiin teemoittelemalla. Tutkimusprosessi noudatti eettisiä periaatteita kaikissa työskentelyvaiheissa.
Tulokset osoittivat, että perheet olivat erittäin tyytyväisiä perhekouluun. Van-hemmat kokivat arjen helpottuneen perhekoulun jälkeen. Vanhemmat saivat perhekoulusta vinkkejä ylivilkkaan lapsen kanssa toimimiseen ja vanhemmuu-teen. Kaikissa perheissä oli edelleen käytössä perhekoulussa saatuja toiminta-malleja. Vanhemmat kokivat toisilta vanhemmilta saadun vertaistuen hyvin tär-keäksi. Vanhemmat kokivat kasvaneensa vanhempina ymmärtäväisemmiksi, ja he luottivat enemmän itseensä. Lapset käyttäytyivät perhekoulun jälkeen toivo-tulla tavalla ja sanoittavat tunteitaan enemmän. Saatuja tuloksia käytetään jat-kosuunnittelun tueksi perhekoulun kehittämiseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että perhekoulu on toimiva varhainen tukimuoto niille perheille, jotka tarvitsevat tukea arjesta selviytymiseen ylivilkkaan lapsen kanssa. Vanhemmat kokivat perhekoulun antavan lapsen kanssa toimintaan yksinkertaisia vinkkejä.
Asiasanat: vanhemmuus, tukeminen, vertaistuki, hyperaktiivisuus, lapset, kasvatus, varhainen puuttuminen, kvalitatiivinen tutkimus