Mittalaitteen ominaisuusvaatimusten sekä potentiaalisten asiakkaiden selvitys
Ihanus, Timo (2011)
Ihanus, Timo
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025609
Tiivistelmä
MTM Connections Oy on Joensuussa toimiva automaatioalan yritys. MTM on toiminut alalla vuodesta 1995 lähtien. Yritys tuottaa automaatiolaitteita ja linjastoja asiakkaiden tarpeeseen projektiluontoisina töinä. Alan riskialttius sai MTM:n kehittämään omaa tuotetta markkinoille, jolla saataisiin liiketoiminnan riskejä pienennettyä. MTM Connections Oy käynnisti TIIRA-hankkeen konenäkömittalaitteen suunnitteluun ja tuomiseen markkinoille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mittalaitteen ominaisuusvaatimukset asiakkaan näkökulmasta sekä selvittää potentiaaliset asiakkaat. Asiakkaiksi valittiin Suomessa ruiskupuhallusta sekä ruiskuvalua suorittavat muovialan yritykset.
Tutkimus suoritettiin ottamalla puhelimitse yhteyttä 106 yritykseen Suomessa. Puhelimitse selvitettiin oikea henkilö vastaamaan tutkimukseen sekä yrityksen kiinnostus mit-talaitetta kohtaan. Varsinainen tutkimus suoritettiin sähköpostitse lähetettävällä kyselylomakkeella. Lomake lähetettiin 39 mittalaitteesta kiinnostuneeseen yritykseen, joista 18 yritystä vastasi kyselyyn. Tutkimuksessa saatiin selville mittalaitteen ominaisuusvaatimukset sekä potentiaaliset asiakkaat.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mittalaitteen ominaisuusvaatimukset asiakkaan näkökulmasta sekä selvittää potentiaaliset asiakkaat. Asiakkaiksi valittiin Suomessa ruiskupuhallusta sekä ruiskuvalua suorittavat muovialan yritykset.
Tutkimus suoritettiin ottamalla puhelimitse yhteyttä 106 yritykseen Suomessa. Puhelimitse selvitettiin oikea henkilö vastaamaan tutkimukseen sekä yrityksen kiinnostus mit-talaitetta kohtaan. Varsinainen tutkimus suoritettiin sähköpostitse lähetettävällä kyselylomakkeella. Lomake lähetettiin 39 mittalaitteesta kiinnostuneeseen yritykseen, joista 18 yritystä vastasi kyselyyn. Tutkimuksessa saatiin selville mittalaitteen ominaisuusvaatimukset sekä potentiaaliset asiakkaat.