”TÄMÄ PUHELIN ON TAIVAAN LAHJA” : Vertaislinja muistisairauden kanssa elävän tukena
Puhakka, Karoliina (2011)
Puhakka, Karoliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025582
Tiivistelmä
Tiivistelmä.
Puhakka, Karoliina. "Tämä puhelin on taivaan lahja" : Vertaislinja muistisairauden kanssa elävän tukena.
Helsinki, kevät 2011, 42 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Muistisairaus koskettaa koko perhettä, kun rakkaasta puolisosta tai vanhemmasta tuleekin hoivattava. Läheisen ja sairastuneen yhtenä tuen muotona on vertaistuki, joka auttaa selviytymään ja elämään sairauden kanssa. Terveydenhuollon ammattilaisten tehtävänä on ohjata muistisairauden kanssa elävät, läheiset ja sairastuneet, tämän merkittävän tuen piiriin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän keinoin selvittää Muistiliiton Vertaislinjalle soittaneiden henkilöiden tiedon ja tuen tarpeita.
Vertaislinjalla työskentelee vapaaehtoistyöntekijöitä, jotka kirjaavat jokaisen puhelun sisällön puhelinkirjaamislomakkeeseen. Muistiliitto on säilyttänyt kaikkia puhelinkirjaamislomakkeitaan Vertaislinjan toiminnan aloittamisesta, vuodesta 2004, lähtien. Opinnäytetyötäni varten valitsin valmiista aineistosta kaikki vuoden 2008 puhelinkirjaamislomakkeet, joita oli hylkäämisperusteiden jälkeen 266 kappaletta. Puhelinlomakkeista analysoitiin soittajat, soiton aiheet sekä se minne vapaaehtoistyöntekijät ohjasivat soittajia puheluiden perusteella.
Tyypillisin Vertaislinjalle soittanut henkilö oli Alzheimerin tautia sairastavan henkilön vaimo (n=80) tai tytär (n=79). Huolien purkaminen oli yleisimmin soiton aiheena (n=89); usein soittaja halusi purkaa tuntojaan Vertaislinjalle arkisista asioista. Toiseksi eniten soittajat halusivat keskustella sairauden oireista tai sairauden tutkimisesta (n=74). Kaikkiaan 53 soittajaa halusi Vertaislinjalta neuvoja tai tietoa jostain tietystä asiasta tai tilanteesta.
Opinnäytetyön tulosten perusteella läheiset tarvitsevat jonkin verran tietoa sairaudesta ja sen oireista sekä neuvoja arkipäivän tilanteisiin. Omaiset ja sairastuneet ovat myös vailla tietoa vertaistoiminnasta, johon Vertaislinjan vapaaehtoistyöntekijät heitä ohjasivat. Tulosten mukaan läheisillä ja omaisilla on lisäksi sellaisia tiedon tarpeita, joita vain terveydenhuollon ammattilaiset voivat antaa.
Asiasanat: muistisairaudet, vertaistuki, vapaaehtoistyö, puhelinpalvelut, kvantitatiivinen tutkimus
Puhakka, Karoliina. "Tämä puhelin on taivaan lahja" : Vertaislinja muistisairauden kanssa elävän tukena.
Helsinki, kevät 2011, 42 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Muistisairaus koskettaa koko perhettä, kun rakkaasta puolisosta tai vanhemmasta tuleekin hoivattava. Läheisen ja sairastuneen yhtenä tuen muotona on vertaistuki, joka auttaa selviytymään ja elämään sairauden kanssa. Terveydenhuollon ammattilaisten tehtävänä on ohjata muistisairauden kanssa elävät, läheiset ja sairastuneet, tämän merkittävän tuen piiriin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän keinoin selvittää Muistiliiton Vertaislinjalle soittaneiden henkilöiden tiedon ja tuen tarpeita.
Vertaislinjalla työskentelee vapaaehtoistyöntekijöitä, jotka kirjaavat jokaisen puhelun sisällön puhelinkirjaamislomakkeeseen. Muistiliitto on säilyttänyt kaikkia puhelinkirjaamislomakkeitaan Vertaislinjan toiminnan aloittamisesta, vuodesta 2004, lähtien. Opinnäytetyötäni varten valitsin valmiista aineistosta kaikki vuoden 2008 puhelinkirjaamislomakkeet, joita oli hylkäämisperusteiden jälkeen 266 kappaletta. Puhelinlomakkeista analysoitiin soittajat, soiton aiheet sekä se minne vapaaehtoistyöntekijät ohjasivat soittajia puheluiden perusteella.
Tyypillisin Vertaislinjalle soittanut henkilö oli Alzheimerin tautia sairastavan henkilön vaimo (n=80) tai tytär (n=79). Huolien purkaminen oli yleisimmin soiton aiheena (n=89); usein soittaja halusi purkaa tuntojaan Vertaislinjalle arkisista asioista. Toiseksi eniten soittajat halusivat keskustella sairauden oireista tai sairauden tutkimisesta (n=74). Kaikkiaan 53 soittajaa halusi Vertaislinjalta neuvoja tai tietoa jostain tietystä asiasta tai tilanteesta.
Opinnäytetyön tulosten perusteella läheiset tarvitsevat jonkin verran tietoa sairaudesta ja sen oireista sekä neuvoja arkipäivän tilanteisiin. Omaiset ja sairastuneet ovat myös vailla tietoa vertaistoiminnasta, johon Vertaislinjan vapaaehtoistyöntekijät heitä ohjasivat. Tulosten mukaan läheisillä ja omaisilla on lisäksi sellaisia tiedon tarpeita, joita vain terveydenhuollon ammattilaiset voivat antaa.
Asiasanat: muistisairaudet, vertaistuki, vapaaehtoistyö, puhelinpalvelut, kvantitatiivinen tutkimus