Liikenteen turvallisuusviraston vastuulla olevien korttien hankinta
Hiltunen, Pekka (2011)
Lataukset:
Hiltunen, Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025555
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Liikenteen turvallisuusvirastolle. Työn tavoitteena oli määritellä, suunnitella ja toteuttaa viraston vastuulla olevien korttien sekä niiden toimittamiseen liittyvien palvelujen hankinta. Opinnäytetyön tutkimusongelmat perustuivat viraston nykyisten korttien hankintamallissa todettuihin kehityskohteisiin.
Teoreettinen viitekehys jakautui aiemmista hankinnoista oppimiseen ja hankittavan kokonaisuuden määrittelyyn. Aiemmista hankinnoista oppimista käsiteltiin sisäisen benchmarkingin ja hankintakokonaisuuden määrittelyä portfolioanalyysin avulla. Lisäksi julkisia hankintoja koskevia säädöksiä käsiteltiin teoriatarkastelussa omana osanaan, koska hankinnan luonne huomioon ottaen niiden vaikutus hankintaan oli oleellinen.
Tutkimuksen lähestymistapa oli toimintatutkimus. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin hankintatoimen kehittämisen näkökulmasta. Liikenteen turvallisuusviraston tavoitteena on kehittää hankintatoimeaan passiivisesta hankintamallista kohti aktiivista markkinointia, jossa aktiivisella hankintatoimella voidaan osaltaan vastata julkiselle hallinnolle asetettuihin tuottavuusvaatimuksiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella järjestettiin viraston vastuulla olevien korttien kilpailuttaminen. Ympäröivissä olosuhteissa tapahtuneen ennalta arvaamattoman muutoksen joh-dosta hankinta jouduttiin keskeyttämään ennen hankintasopimuksen tekoa. Hankinnan keskeyttämisestä huolimatta tutkimuksen tuloksia voitiin mitata ennalta asetettujen mitta-reiden mukaisesti. Mittareiden mukaan ajokorttien valmistamisesta maksetuissa palvelukorvauksissa olisi parhaimmillaan ollut mahdollistaa saavuttaa 13 – 18 % säästöt vuoteen 2010 verrattuna. Mitatut tulokset perustuvat kuitenkin teoreettiseen laskentamalliin, koska lopullista hankintasopimusta ei voitu tehdä.
Teoreettinen viitekehys jakautui aiemmista hankinnoista oppimiseen ja hankittavan kokonaisuuden määrittelyyn. Aiemmista hankinnoista oppimista käsiteltiin sisäisen benchmarkingin ja hankintakokonaisuuden määrittelyä portfolioanalyysin avulla. Lisäksi julkisia hankintoja koskevia säädöksiä käsiteltiin teoriatarkastelussa omana osanaan, koska hankinnan luonne huomioon ottaen niiden vaikutus hankintaan oli oleellinen.
Tutkimuksen lähestymistapa oli toimintatutkimus. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin hankintatoimen kehittämisen näkökulmasta. Liikenteen turvallisuusviraston tavoitteena on kehittää hankintatoimeaan passiivisesta hankintamallista kohti aktiivista markkinointia, jossa aktiivisella hankintatoimella voidaan osaltaan vastata julkiselle hallinnolle asetettuihin tuottavuusvaatimuksiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella järjestettiin viraston vastuulla olevien korttien kilpailuttaminen. Ympäröivissä olosuhteissa tapahtuneen ennalta arvaamattoman muutoksen joh-dosta hankinta jouduttiin keskeyttämään ennen hankintasopimuksen tekoa. Hankinnan keskeyttämisestä huolimatta tutkimuksen tuloksia voitiin mitata ennalta asetettujen mitta-reiden mukaisesti. Mittareiden mukaan ajokorttien valmistamisesta maksetuissa palvelukorvauksissa olisi parhaimmillaan ollut mahdollistaa saavuttaa 13 – 18 % säästöt vuoteen 2010 verrattuna. Mitatut tulokset perustuvat kuitenkin teoreettiseen laskentamalliin, koska lopullista hankintasopimusta ei voitu tehdä.