ELÄMÄNTYYLIKSI YRITTÄJYYS : MARKKINATUTKIMUS CASE DORINGO KY
Kuittinen, Seppo (2011)
Kuittinen, Seppo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025516
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oleva ”Elämäntyyliksi yrittäjyys” sisältää Doringo Ky:n toi-mintamahdollisuuksien selvittämisen joko ulkoisen tai sisäisen yrittäjyyden kautta. Ensisijaisena tavoitteena oli löytää mahdollisuus verkostoitua muiden alueella toimi-vien mikroyritysten kanssa. Toissijaisena tavoitteena oli löytää etätyönä hoidettava työtehtävä. Ulkoiseen yrittäjyyteen paneudutaan siihen liittyvän elämäntyyliyrittäjyys ideologian kautta. Sisäistä yrittä-jyyttä lähestytään sen ulkoista yrittäjyyttä lähinnä olevan tavan eli etätyön kautta.
Opinnäytetyön pääteema on markkinatutkimus. Pöytätutkimuksena suoritetun tausta-tutkimuksen kautta saatiin numeroiden muodossa yrittäjyys-tilanne tutkittavalla alueella. Varsinainen markkinatutkimus suoritettiin kvantitatiivisen tutkimuksen avulla. Va-litulle kohderyhmälle lähetettiin sähköpostilla kutsu web-pohjaiseen tutkimus-kyselyyn. Kyselyllä pyrittiin selvittämään yrittäjien tämänhetkinen verkostoituminen. Samalla selvitettiin ne seikat, jotka ovat vaikuttaneet jonkin tietyn palvelun ja sen tuottavan yrityksen valintaan.
Tutkimus-tulosten analysointi osoittaa kokopäiväisen etätyö-tarjonnan olevan erittäin vähäistä. Doringo Ky:n toimialoilta mahdollisuuksia kartoituspäivänä ei löytynyt lainkaan. Markkinatutkimuksessa tehty kysely antoi hyvän kuvan verkos-toitumisen nykytilasta ja Doringo Ky:n mahdollisuuksista. Tutkituilta markkinoilta löytyy tilaa vielä yhdelle mikroyritykselle. Verkostoon pääsemisen eteen Doringo Ky:n pitää ensin sel-keyttää omaa mahdollista toimintamalliaan ja pyrittävä lisäämään yrityksen tunnet-tuutta sekä löydettävä verkostossa jo oleva hyvämaineinen yhteistyökumppani.
Opinnäytetyön pääteema on markkinatutkimus. Pöytätutkimuksena suoritetun tausta-tutkimuksen kautta saatiin numeroiden muodossa yrittäjyys-tilanne tutkittavalla alueella. Varsinainen markkinatutkimus suoritettiin kvantitatiivisen tutkimuksen avulla. Va-litulle kohderyhmälle lähetettiin sähköpostilla kutsu web-pohjaiseen tutkimus-kyselyyn. Kyselyllä pyrittiin selvittämään yrittäjien tämänhetkinen verkostoituminen. Samalla selvitettiin ne seikat, jotka ovat vaikuttaneet jonkin tietyn palvelun ja sen tuottavan yrityksen valintaan.
Tutkimus-tulosten analysointi osoittaa kokopäiväisen etätyö-tarjonnan olevan erittäin vähäistä. Doringo Ky:n toimialoilta mahdollisuuksia kartoituspäivänä ei löytynyt lainkaan. Markkinatutkimuksessa tehty kysely antoi hyvän kuvan verkos-toitumisen nykytilasta ja Doringo Ky:n mahdollisuuksista. Tutkituilta markkinoilta löytyy tilaa vielä yhdelle mikroyritykselle. Verkostoon pääsemisen eteen Doringo Ky:n pitää ensin sel-keyttää omaa mahdollista toimintamalliaan ja pyrittävä lisäämään yrityksen tunnet-tuutta sekä löydettävä verkostossa jo oleva hyvämaineinen yhteistyökumppani.