Yrityksen sisäisen viestinnän tila : case: Yritys X
Pyykkö, Elina (2011)
Pyykkö, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025449
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrityksen sisäinen viestintä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät yrityksessä vaikuttavat sen sisäisen viestinnän toimivuuteen ja tehdä kehitysehdotuksia saatujen tulosten pohjalta. Tarkoituksena on käsitellä aihetta työntekijöiden, sekä esimiesten että alaisten, näkökulmasta.
Opinnäytetyö tehtiin erään yrityksen toimeksiantona, johon viitataan tässä yhteydessä Yritys X:nä.
Aiempaa kirjallisuutta hyödyntäen tutkimuksen huomio on keskittynyt sisäisessä viestinnässä käytettäviin viestintäkanaviin sekä vuorovaikutuksellisuuteen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään tutkimuksen keskeisimmät käsitteet. Empiriaosuudessa
esitellään laadullinen tutkimus, jonka avulla selvitettiin, mitä puutteita tai onnistumisia case-yrityksen henkilökunta on havainnut yrityksen sisäisessä viestinnässä. Tutkimus toteutettiin henkilökohtaisin haastatteluin case-yrityksen
yhden yksikön henkilökunnalle.
Keskeisimpiä tutkimustuloksia olivat viestintäkanavien käyttöön liittyvät ongelmat, jotka johtuivat yhteisten toimintatapojen määrittelemättömyydestä. Ongelmia
on aiheutunut muun muassa siitä, että jokin tärkeä viesti ei ole saavuttanut kaikkia asianomaisia tai että kaikki työntekijät eivät säännöllisesti käytä tiettyjä sähköisiä
viestimiä, mikä helpottaisi muiden työtä. Tämän lisäksi ajankohtaiseksi ongelmaksi havaittiin vuorovaikutuksen vähäisyys yrityksessä, joka ilmeni dialogisen, eli keskustelevan ilmapiirin puutteellisuutena muun muassa tiimipalavereissa. Vastausten valossa yrityksessä olisi syytä kiinnittää huomiota yhteisiin ohjeistuksiin,
joiden mukaan toimitaan vuorovaikutuksen ja viestinnän parantamiseksi.
Ensisijaisesti tutkimuksessa tarkasteltiin vain yhtä organisaation yksikköä, mutta tutkimustulokset viittasivat siihen, että koko organisaation viestintää tulisi tutkia
sen toiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyö tehtiin erään yrityksen toimeksiantona, johon viitataan tässä yhteydessä Yritys X:nä.
Aiempaa kirjallisuutta hyödyntäen tutkimuksen huomio on keskittynyt sisäisessä viestinnässä käytettäviin viestintäkanaviin sekä vuorovaikutuksellisuuteen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään tutkimuksen keskeisimmät käsitteet. Empiriaosuudessa
esitellään laadullinen tutkimus, jonka avulla selvitettiin, mitä puutteita tai onnistumisia case-yrityksen henkilökunta on havainnut yrityksen sisäisessä viestinnässä. Tutkimus toteutettiin henkilökohtaisin haastatteluin case-yrityksen
yhden yksikön henkilökunnalle.
Keskeisimpiä tutkimustuloksia olivat viestintäkanavien käyttöön liittyvät ongelmat, jotka johtuivat yhteisten toimintatapojen määrittelemättömyydestä. Ongelmia
on aiheutunut muun muassa siitä, että jokin tärkeä viesti ei ole saavuttanut kaikkia asianomaisia tai että kaikki työntekijät eivät säännöllisesti käytä tiettyjä sähköisiä
viestimiä, mikä helpottaisi muiden työtä. Tämän lisäksi ajankohtaiseksi ongelmaksi havaittiin vuorovaikutuksen vähäisyys yrityksessä, joka ilmeni dialogisen, eli keskustelevan ilmapiirin puutteellisuutena muun muassa tiimipalavereissa. Vastausten valossa yrityksessä olisi syytä kiinnittää huomiota yhteisiin ohjeistuksiin,
joiden mukaan toimitaan vuorovaikutuksen ja viestinnän parantamiseksi.
Ensisijaisesti tutkimuksessa tarkasteltiin vain yhtä organisaation yksikköä, mutta tutkimustulokset viittasivat siihen, että koko organisaation viestintää tulisi tutkia
sen toiminnan kehittämiseksi.