Tie onnistuneeseen esiintymiseen : Pianistin kuuden esiintymisprosessin kertomaa
Rosenlund, Heidi (2011)
Rosenlund, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295302
Tiivistelmä
Esiintyminen on muusikon ammatissa luonnollinen asia – se kuuluu osana muusikon työhön. Se on kuitenkin asia, johon ei muusikoiden koulutuksessa ole liiemmin puututtu. Esiintymiskoulutusta ei ainakaan minun aikanani ollut, joten ainoa mahdollisuus opin saamiseksi oli oma opettaja. Kaikki opettajat eivät kuitenkaan liiemmin paneudu esiintymiskoulutuksen antamiseen oppilailleen. Niinpä päätin itse ottaa selvää, mitkä asiat vaikuttavat esiintymisen onnistumiseen.
Työn tavoite oli löytää tie onnistuneeseen esiintymiseen. Tavoite oli kuuden esiintymisprosessin kautta löytää keinoja onnistuneen esiintymisen saavuttamiseksi ja näin kehittää omaa esiintymistä. Työn tarkoitus oli harjoitella valittu teos, W.A. Mozartin Pianokonsertto nro 10 Es-duuri, KV 449, valmiiksi esittämistä varten. Tämän jälkeen teosta tuli esittää useita kertoja. Esiintymisprosessit tuli kirjata muistiin kolmessa vaiheessa oppimispäiväkirja-tyyppisesti. Vaiheet olivat: esiintymiseen valmistautuminen, esiintyminen ja esiintymisen jälkitunnelmat. Muistiinpanojen ja niiden jälkeenpäin tapahtuvan analysoinnin avulla oli tarkoitus löytää tie onnistuneeseen esiintymiseen. Etsin vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: Miten esiintymiseen tulisi valmistautua? Mitä valmistautumisessa tulee ottaa huomioon? Mitkä asiat ovat merkityksellisiä onnistuneen esiintymisen kannalta, mitkä eivät? Oliko esiintyminen mennyt sen mukaisesti, mitä olotila ennen esiintymistä antoi odottaa? Löytyikö parannettavaa eli mitä voisi tehdä toisin?
Työn teoreettisessa osassa nostetaan esiin esintymiseen ja onnistumiseen liittyviä käsitteitä sekä esitellään W.A.Mozart pianosäveltäjänä. Käsitteitä ovat oppimispäiväkirja, esiintyminen, onnistuminen, Mozart, piano ja konsertto.
Esiintymisprosesseista esiinnousseiden asioiden avulla pyrin löytämään keinoja onnistuneen esiintymisen saavuttamiseksi. Vaikka tulokset on löydetty yhden ihmisen kautta, uskon niiden olevan päteviä myös monen muun soittajan kohdalla. Koska kokemukset kuitenkin ovat henkilökohtaisia, ne eivät pyri olemaan ainoa oikea totuus. Esiinnousseet asiat ovat vain yksi, hyvin henkilökohtainen kuvaus esiintyjän kokemuksista. Olen koonnut asiat lähinnä itseäni ja omaa kehitystäni varten mutta uskon, että niistä voi olla hyötyä myös muille esiintyville muusikoille ja musiikin opiskelijoille.
Työn tavoite oli löytää tie onnistuneeseen esiintymiseen. Tavoite oli kuuden esiintymisprosessin kautta löytää keinoja onnistuneen esiintymisen saavuttamiseksi ja näin kehittää omaa esiintymistä. Työn tarkoitus oli harjoitella valittu teos, W.A. Mozartin Pianokonsertto nro 10 Es-duuri, KV 449, valmiiksi esittämistä varten. Tämän jälkeen teosta tuli esittää useita kertoja. Esiintymisprosessit tuli kirjata muistiin kolmessa vaiheessa oppimispäiväkirja-tyyppisesti. Vaiheet olivat: esiintymiseen valmistautuminen, esiintyminen ja esiintymisen jälkitunnelmat. Muistiinpanojen ja niiden jälkeenpäin tapahtuvan analysoinnin avulla oli tarkoitus löytää tie onnistuneeseen esiintymiseen. Etsin vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: Miten esiintymiseen tulisi valmistautua? Mitä valmistautumisessa tulee ottaa huomioon? Mitkä asiat ovat merkityksellisiä onnistuneen esiintymisen kannalta, mitkä eivät? Oliko esiintyminen mennyt sen mukaisesti, mitä olotila ennen esiintymistä antoi odottaa? Löytyikö parannettavaa eli mitä voisi tehdä toisin?
Työn teoreettisessa osassa nostetaan esiin esintymiseen ja onnistumiseen liittyviä käsitteitä sekä esitellään W.A.Mozart pianosäveltäjänä. Käsitteitä ovat oppimispäiväkirja, esiintyminen, onnistuminen, Mozart, piano ja konsertto.
Esiintymisprosesseista esiinnousseiden asioiden avulla pyrin löytämään keinoja onnistuneen esiintymisen saavuttamiseksi. Vaikka tulokset on löydetty yhden ihmisen kautta, uskon niiden olevan päteviä myös monen muun soittajan kohdalla. Koska kokemukset kuitenkin ovat henkilökohtaisia, ne eivät pyri olemaan ainoa oikea totuus. Esiinnousseet asiat ovat vain yksi, hyvin henkilökohtainen kuvaus esiintyjän kokemuksista. Olen koonnut asiat lähinnä itseäni ja omaa kehitystäni varten mutta uskon, että niistä voi olla hyötyä myös muille esiintyville muusikoille ja musiikin opiskelijoille.