RT- Steel Ky - Ideoista tuotteiksi ja markkinoille
Tasala, Sari (2011)
Tasala, Sari
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295289
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin RT-Steel Ky:lle, joka on perustamassa uutta metallialan yritystä. Työ käsittelee aloittavan yrityksen liiketoiminnallisia lähtökohtia, joista tarkasteluun on valikoitu kolme tärkeää osa-aluetta: kilpailu- ja markkinatilannekartoitus, tuotteistaminen ja markkinointi. Työn tavoitteena oli selvittää alan tämänhetkinen markkinatilanne, kilpailijat, trendit ja käytetyimmät teknologiset ratkaisut. Kilpailu- ja markkinatilannekartoituksen lisäksi työssä perehdyttiin tuotteistamisperiaatteisiin ja -prosessiin, sekä mietittiin, kuinka tuotteistaminen toteutettaisiin toimeksiantajan yrityksessä. Markkinointia käsiteltiin teoriapohjaisesti, sekä yritykselle laadittiin markkinointiopas. Aiheen johdannoksi luotiin yleiskuva porrassuunnittelusta ja teräsrakenteista.
Työ rajattiin koskemaan sisätilojen kierreportaita sekä suoria portaita tasokaiteineen. Yrityksen tarkoituksena on valmistaa moderneja porraskokonaisuuksia yksityisille ja julkisille tahoille, joten teollisuusportaat jätettiin myös selvityksen ulkopuolelle. Tuotteistamista ja markkinointia käsiteltiin teorian avulla sekä pohdittiin tarkasteltavia asioita teettäjäyrityksen näkökulmasta katsottuna. Tarkoitus ei ollut varsinaisesti suunnitella ja toteuttaa itse prosesseja, vaan luoda tehokkaat työkalut tulevia prosesseja silmällä pitäen. Prosessit tullaan toteuttamaan myöhemmin yhteistyössä eri alan asiantuntijoiden kanssa. Tulevan tuotteistamisprosessin avuksi luotiin muistilista, jonka avulla yrityksen on helppo toteuttaa varsinainen tuotteistus.
Työ toteutettiin kirjallisuuden, omien ajatusten sekä toimeksiantajayrittäjän tietojen pohjalta. Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin; työn tuloksena saatiin hankittua yritykselle paljon hyödyllistä tietoa tuotteistamisesta ja markkinoinnista, mikä helpottaa yrittäjän tulevien prosessien suunnittelutyötä. Työssä onnistuttiin myös luomaan selkeä kuva alan markkinatilanteesta. Lisäksi saatiin laadittua yritykselle työkalut niin tuotteistamisen kuin markkinoinnin toteuttamiseen.
Työ rajattiin koskemaan sisätilojen kierreportaita sekä suoria portaita tasokaiteineen. Yrityksen tarkoituksena on valmistaa moderneja porraskokonaisuuksia yksityisille ja julkisille tahoille, joten teollisuusportaat jätettiin myös selvityksen ulkopuolelle. Tuotteistamista ja markkinointia käsiteltiin teorian avulla sekä pohdittiin tarkasteltavia asioita teettäjäyrityksen näkökulmasta katsottuna. Tarkoitus ei ollut varsinaisesti suunnitella ja toteuttaa itse prosesseja, vaan luoda tehokkaat työkalut tulevia prosesseja silmällä pitäen. Prosessit tullaan toteuttamaan myöhemmin yhteistyössä eri alan asiantuntijoiden kanssa. Tulevan tuotteistamisprosessin avuksi luotiin muistilista, jonka avulla yrityksen on helppo toteuttaa varsinainen tuotteistus.
Työ toteutettiin kirjallisuuden, omien ajatusten sekä toimeksiantajayrittäjän tietojen pohjalta. Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin; työn tuloksena saatiin hankittua yritykselle paljon hyödyllistä tietoa tuotteistamisesta ja markkinoinnista, mikä helpottaa yrittäjän tulevien prosessien suunnittelutyötä. Työssä onnistuttiin myös luomaan selkeä kuva alan markkinatilanteesta. Lisäksi saatiin laadittua yritykselle työkalut niin tuotteistamisen kuin markkinoinnin toteuttamiseen.